Annons

Försäkra utrustningen

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Mitt lilla fotoföretag har samlat på sig prylar för ett hyfsat belopp och eftersom det är företaget som står på kvittot gäller nog inte hemförsäkringen för dessa saker.

Undrar hur andra fotografer gör med försäkring och om någon kan rekomendera ett visst bolag. Vill försäkra mot stöld, brand och andra olyckshändelser som kan drabba prylarna.

Jag kör med en företagarförsäkring i samma bolag som hemförsäkringen. Inte för att de är billigast eller har bäst villkor, utan för att slippa slåss med två väderkvarnar om jag skulle drabbas av skada.

BugEyes skrev:
Hej,

Mitt lilla fotoföretag har samlat på sig prylar för ett hyfsat belopp och eftersom det är företaget som står på kvittot gäller nog inte hemförsäkringen för dessa saker.
Vad är det för bolagsform? Är du enskild näringsidkare så är det du som är den juridiska personen och din hemförsäkring som "skyddar" ditt bolags utrustning.

Så sa en vän till mig - hon är revisor.

*edit*
Dock bör man kanske öka lösöresförsäkringen och lägga till en drulleförsäkring. Drullen räddade mig idag senast. Är inte näringsidkare ännu dock.

Ja du är ju personligen ansvarig som enskild näringsidkare så de vore ju konstigt om hemförsäkringen inte gällde. Det är väl bara att ringa försäkringsbolaget och fråga.

De flesta fotografer försäkrar genom Gefvert. http://www.gefvert.se/

Folksam har också försäkring för yrkesfotografer.

Några fördelar med dessa försäkringar är att de bestämmer försäkringsvärde och att aktsamhetskraven är låga.

Har själv pratat med mitt försäkringsbolag (TryggHansa) om just detta (har enskild firma). När dom berättade om villkoren, så framstod det rätt klart att villkoren var sämre(!) om man försäkrade fotoutrustningen på firman istället som privatperson. Självrisken var skrattretande hög, men även andra villkor var sämre.

Förklaringen var bl.a att man bedömde alternativet "enskild firma" som en större risk för försäkringsbolaget...

/Oscar, som fortfarande står med prylarna oförsäkrade.....

Nu har bolaget hört av sig.

Det var som Magnus säger och som jag själv trodde så att utrustningen som finns i firman inte täcks av hemförsäkringen.

Har nu tecknat en sk småföretagarförsäkring som skyddar mot inbrott, brand mm samt en otursförsäkring som skyddar om jag skulle tappa hus och glugg i backen så dom pajar.

Skyddet innehåller även ansvarsförsäkring om jag skulle klanta mig och skada något ute hos kund samt rättsskydd om jag skulle hamna i tvist.

Premien blev 2907:-/år och självrisken är 4000:-

Det viktigaste för mig är att ha skydd om hemmet får påhälsning när jag inte är där känns det som.

Tack för hjälpen ni som skrivit

BugEyes skrev:
Har nu tecknat en sk småföretagarförsäkring som skyddar mot inbrott, brand mm samt en otursförsäkring som skyddar om jag skulle tappa hus och glugg i backen så dom pajar.

Skyddet innehåller även ansvarsförsäkring om jag skulle klanta mig och skada något ute hos kund samt rättsskydd om jag skulle hamna i tvist.

Premien blev 2907:-/år och självrisken är 4000:-

En punkt som gjorde min försäkring dyrare var att jag ville ha utrustningen försäkrad även ute på uppdrag, dvs försäkring i händelse av träff av förlupna ishockeypuckar och tjuvaktiga supportrar/kollegor/spelare.

Olsin skrev:
En punkt som gjorde min försäkring dyrare var att jag ville ha utrustningen försäkrad även ute på uppdrag, dvs försäkring i händelse av träff av förlupna ishockeypuckar och tjuvaktiga supportrar/kollegor/spelare.

Min gäller förlupna puckar (gissa varför) men inte stöld utanför hemmet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar