Annons

Försäkra gamla linser från 80-talet

Produkter
(logga in för att koppla)

Boniac

Aktiv medlem
Hej Fotosidan,

jag håller precis gå igenom alla mina linser och inser att jag har ett stort gäng Contax Zeiss-linser från Japan/Tyskland där jag inte har någon bra värdering/dokumentation. Vad kräver försäkringsbolagen? Många av linserna är inköpta mellan två ögon, utomlands i Japan eller via Tradera.

- Serienummer har jag på alla linser
- Bilder på alla linser har jag
 
Hej Fotosidan,

jag håller precis gå igenom alla mina linser och inser att jag har ett stort gäng Contax Zeiss-linser från Japan/Tyskland där jag inte har någon bra värdering/dokumentation. Vad kräver försäkringsbolagen? Många av linserna är inköpta mellan två ögon, utomlands i Japan eller via Tradera.

- Serienummer har jag på alla linser
- Bilder på alla linser har jag
Jag hade ett liknande ärende för många herrans år sedan, på den analoga tiden. Då bad försäkringsbolaget mig att gå till en begagnat-handlare för att inspektera och utfärda ett skriftligt värderingsintyg på mina begagnade fotogrejer. Baserat på detta intyg fick jag en offert på försäkring. Ett system som är en smula godtyckligt, kan jag tycka, speciellt om det är gamla prylar som är svåra att värdera.

Kan tänka mig att det fungerar på liknande sätt idag, förutsatt att du hittar ett bolag som vill försäkra grejerna.

Om man försäkrar fotoprylar baserat på nyvärdet så brukar värdet skrivas ner väldigt snabbt, typ 20% per år. Fem år gamla prylar anses alltså vara värdelösa ur försäkringsbolagets synvinkel. (Merparten av mina fotogrejer är därmed värdelösa, enligt denna princip 🙂)

Det jag berättar här är mina personliga erfarenheter som är begränsade och av gammalt datum. Det kan alltså finnas bolag idag som har helt andra värderingsprinciper än de jag nämner.

Min försäkringsprincip numera är att jag är mitt eget försäkringsbolag.
 
Senast ändrad:
Det beror säkert på vilket försäkringsbolag du har, du får höra med dem vad deras specifika krav är. Till exempel kan du behöva räkna ihop totalsumman. (Sedan bör du nog fotografera av samtliga dina grejor)

Gefvert, till exempel har i sin kamera & utrustningsförsäkring:

"
När du väljer försäkringsbelopp för din utrustning kan du välja mellan två alternativ. Försäkra det totala värdet på din utrustning eller lämna en specificerad förteckning över vad som skall försäkras.

Vet du inte nyanskaffnings- respektive dagsvärdet på utrustningen rekommenderar vi att du tar kontakt med en fotoleverantör som kan hjälpa dig.
"
 
En del gamla objektiv har ett samlarvärde som vida överstiger bruksvärdet. Sånt kan vara svårt att dokumentera.

För svar på din fråga föreslår jag att du kontaktar några försäkringsbolag. De kan nog ge bättre svar än vi kan här i tråden.
 
Hej Fotosidan,

jag håller precis gå igenom alla mina linser och inser att jag har ett stort gäng Contax Zeiss-linser från Japan/Tyskland där jag inte har någon bra värdering/dokumentation. Vad kräver försäkringsbolagen? Många av linserna är inköpta mellan två ögon, utomlands i Japan eller via Tradera.

- Serienummer har jag på alla linser
- Bilder på alla linser har jag

OBJEKTIV på svenska! Du antagligen inte igenom samtliga linser i dina objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.