Annons

Förnyelse av förstasidan

Produkter
(logga in för att koppla)

ArneB

Aktiv medlem
Flödet av nyheter, länkar och artiklar har ökat ordentligt sedan Fröderberg axlade redaktörsstolen, men några delar av förstasidan är i stort behov av förnyelse.

Grundtanken måste vara att förstasidan är en portal som ger många vägar in i det fantastiska material som Fotosidan är. Sajten är i princip helt användardriven, men ger för få vägar in i bildmaterialet. Förstasidan har ordentlig slagsida på ingångar till text, visserligen fotorelaterat, men ändå text. Det som är guldgruvan är bilder och behandlas med stort ointresse på förstasidan. Så här ser jag det:

- Veckans album:
Det senaste har legat där i en månad, och det är ganska vanligt att Veckans album ligger betydligt längre än en vecka. Några album har fått vara med flera gånger. Inget ont om de utvalda albumen, men nog finns det tillräckligt många bra att välja mellan så att samma inte återkommer? Funktionen sköts uppenbarligen med ointresse. Här borde man kunna låta det vara mer användarstyrt. Kanske en stafett som går?

- Veckans bild:
Förra bilden låg ett par veckor och funktionen verkar inte heller prioriterad. Stafettpinne?

- Bästa/sämsta fotominne/Drömbild/Min största inspiration:
Kul idé som får alldeles för stort utrymme. "Drömbild: inte tagen än", "Sämsta fotominne: När jag glömde kameran hemma". Inget som lockar mig att klicka. De flesta fyller nog i dessa punkter när de blir medlemmar och låter det vara så.

Jag skulle vilja se punkter som Dagens bild, Dagens album, Veckans fotograf, Månadens profil, osv. Allt i syfte att locka mig in i Fotosidan.

Mycket är bra på FS och förbättringar pågår ständigt, bra! Men förstasidan behöver ett lyft.
 
Håller med, bra förslag! Har också reagerat över hur länge "veckans..." ligger kvar.
 
Förnyelse är alltid bra. Vi har brottats många ggr med hur vi skall få in fler bilder på framsidan. Svårigheten har varit att kombinera med övriga "element" och då vi vill ha en lång nyhetskolumn. Senast diskuterade vi att slänga in fler bilder i bildkolumnen, eller kanske en bredare design med två bildkolumner. Det hela är faktiskt lurigare än man tror.
 
Visst är det lurigt med design, men utan designändringar skulle Veckans bild/album kunna behandlas med mer än vänsterhanden. Fasta dagar för byte, tillsammans med en nyhetsblänkare som berättar något om bilden, fotografen och om valet. Idag känns det inte som någon i FS-redaktionen är intresserad av dessa två punkter på förstasidan. Det borde vara ett självklart uppdrag för redaktören.
 
Jag kan inte mer än hålla med. Igen. Faktum är att vi just pratade om att Veckans album missats igen och hur det skall åtgärdas.

"Jag skulle vilja se punkter som Dagens bild, Dagens album, Veckans fotograf, Månadens profil, osv. "

Jag tror som du mycket på att synliggöra medlemmarna bättre. Det svåra med dagliga uppgifter är att fastän de är relativt lätta så är det ändå lätt att missa. Vi får ta ett snack snarast om vad vi kan få till som vi kan hålla bra kontinuitet på.
 
Jag kan inte mer än hålla med. Igen. Faktum är att vi just pratade om att Veckans album missats igen och hur det skall åtgärdas.

"Jag skulle vilja se punkter som Dagens bild, Dagens album, Veckans fotograf, Månadens profil, osv. "

Jag tror som du mycket på att synliggöra medlemmarna bättre. Det svåra med dagliga uppgifter är att fastän de är relativt lätta så är det ändå lätt att missa. Vi får ta ett snack snarast om vad vi kan få till som vi kan hålla bra kontinuitet på.

Har ni tagit upp tråden på "snacket" ? Eller hur gick det? Håller med T S till fullo.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.