Annons

Förnya utrustningen, men hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel_K

Aktiv medlem
Hej på er!

Funderar på att förnya utrustningen. Är sugen på Pentax K-5 men frågan är vad jag egentligen behöver mest.

Primärt vill jag få en kamera med objektiv som tar skarpa bilder med snabb auto-fokus i inomhusmiljöer (fotografera barnen etc...), går nog upp i max 200mm vid utomhusfotografering.

Utrustning idag,
Pentax K10
-------------------------
Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro till Pentax
Pentax FA 50 1.4
Vivitar 105mm f/2.5 Series 1 Macro Lens (Gillar verkligen detta som macro)
Pentax M 50 1.7
Sigma 70-300

Hur skulle ni förnya/byta utrustningen för max 10.000 för att få en rapp kamera i i inomhusmiljöer där man många gånger vill använda befintligt ljus....

Mvh,
Daniel

Hej på er!

Funderar på att förnya utrustningen. Är sugen på Pentax K-5 men frågan är vad jag egentligen behöver mest.

Primärt vill jag få en kamera med objektiv som tar skarpa bilder med snabb auto-fokus i inomhusmiljöer (fotografera barnen etc...), går nog upp i max 200mm vid utomhusfotografering.

Utrustning idag,
Pentax K10
Pentax FA 50 1.4
Pentax M 50 1.7
Sigma 70-300

Hur skulle ni förnya/byta utrustningen för max 10.000 för att få en rapp kamera i i inomhusmiljöer där man många gånger vill använda befintligt ljus....

Mvh,
Daniel

Hur upplever du Pentax FA 50/1.4 om du fotograferar barnen inomhus idag?
Enligt DPreview har K10D:
Accurate and fast auto-focus

Stämmer det tycker du?

Senast ändrad:

En K-5:a absolut rätt. Jag gick från K10 till K-5 på ganska kort tid och skillnaden är stor. Men sedan kan en ljusstark lins med lämplig brännvidd kanske behövas. Jag tycker inte att 50 mm ger tillräckligt vid vinkel för foto inomhus i många situationer. En normalzoom med fast bländare f/2.8 kanske? Själv kör jag nästan uteslutande med mitt DA* 16-50 och 21/31 Limited inne. Jag fotograferar i princip bara i jpg och jag har tweakat min K-5:a (justerat inställningar) för olika inomhussituationer. Med 5 lagringsbara USER-lägen så kan man enkelt ta fram önskade inställningar.

Har ingen synpunkt på kameraval men gör bara inte av med Vivitarmacrot, bättre än det mesta i macroväg.

Känns som att uppgrdera till K-5 är mest pang för pengarna, och den funkar fint inomhus i de lägen jag testat iaf, ett ljusstarkt objektiv är ju kalas till men Du verkar ha en hyfsad arsenal med gluggar redan och med en budget på 10 tkr så lär det ge mest.

Du lär inte bli besviken på K-5 och räcker inte ljusstyrkan i Dina objektiv så klarar den höga ISO som hjälper till i dåligt ljus.

Jag fotograferar i princip bara i jpg och jag har tweakat min K-5:a (justerat inställningar) för olika inomhussituationer. Med 5 lagringsbara USER-lägen så kan man enkelt ta fram önskade inställningar.

Detta låter intressant funkar det även om man fotar i RAW+Jpeg?
Hur gör man vore ju kul att veta också och vilka lägen kan sparas , står säkert i manualen men kanske kan Du förklara lite enkelt?!

Detta låter intressant funkar det även om man fotar i RAW+Jpeg?
Hur gör man vore ju kul att veta också och vilka lägen kan sparas , står säkert i manualen men kanske kan Du förklara lite enkelt?!

Det fungerar även att spara RAW+jpg. Det är egentligen inga konstigheter. Jag gör justeringar i Dynamic Range (shadow correction), Image Tone (hi/lo key, contrast, contrast highlight/shadow correction), Exposure Compensation, Vitbalans etc. Sedan sparar jag olika tweaks med namn så att jag snabbt hittar dem i USER-läget, t ex "indoor+tungsten", "mono+hi-key", "mono-noise-cntrst", "indoor+fast-shutter" etc. Så fort jag ställer programratten i User-läget kan jag bläddra bland sparade inställningar med höger och vänster på 4-vägs väljaren.

Hur upplever du Pentax FA 50/1.4 om du fotograferar barnen inomhus idag?
Enligt DPreview har K10D:
Accurate and fast auto-focus

Stämmer det tycker du?

Nu är jag glad hobby-fotograf men tycker nog att med mina gluggar att den är ganska svag i inomhusbelysning. Autofokusen har ofta svårt att hitta rätt. Har förstått att vitbalansen också blivit mycket träffsäkrare på K-5:an, vilket är välkommet.

Tack till er andra för input:en, blir nog en K-5 nu och ytterliggare objektiv senare.

Någon som har erfarenhet av icke-orginal batterigrepp till K-5:an?

Senast ändrad:
Det fungerar även att spara RAW+jpg. Det är egentligen inga konstigheter. Jag gör justeringar i Dynamic Range (shadow correction), Image Tone (hi/lo key, contrast, contrast highlight/shadow correction), Exposure Compensation, Vitbalans etc. Sedan sparar jag olika tweaks med namn så att jag snabbt hittar dem i USER-läget, t ex "indoor+tungsten", "mono+hi-key", "mono-noise-cntrst", "indoor+fast-shutter" etc. Så fort jag ställer programratten i User-läget kan jag bläddra bland sparade inställningar med höger och vänster på 4-vägs väljaren.

Tackar ska kika på detta när jag får lite tid över, mitt i ett redigeringsprojekt nu.

FA 50/1.4 är tyvärr känd som ett av de långsammaste objektiven p.g.a. att det är väldigt soft på största bländaren (vilket gör det lite svårt för AF att avgöra vad som är skarpast). Jag har flera gånger efterfrågat möjligheten att ställa in kameran så att den bländar ner lite innan den fokuserar, så man t.ex. skulle kunna låta FA50/1.4 kunna fokusera på F2.0 av just det skälet. Med K5 blev allt mycket bättre och även FA50 levererar oftast relativt snabbt. Men I din budget kan du ju klämma in både en K5 samt relativt nya 35/2.4. Såvitt jag kunna läsa ett riktigt skarpt objektiv, även på största öppning, och plastigt och lätt hjälper ju också upp hastigheten. Jag har inte detta objektiv själv, men har läst mycket positivt.

Vänta lite

K 5 är nu billig och det är förmodligen ett nytt hus på gång. Jag skulle vänta lite och invänta nästa generation hus som görs under Ricoh:s fana. Om man fixar en autofokus i klass med Canon/Nikon och lägger till några nya fräscha gluggar då är Pentaxmiljön en riktig dräpare. K 5.ans fokus är helt ok om man lär sig den, om inte kan det bli suddigt....

Ett antal Canon/Nikon-ägare har frågat då jag fotat vad det är för hus som har så låg ljudnivå....Avundsjukt har de hört en viskande k 5 jämfört t.ex en smattrande 5 d mk 2.. När de sedan fått känna och titta på det smidiga formatet har de blivit rätt impade... Inte illa då man jämför en liten tillverkare med en drake och inbitna canonikare blir lite omskakade...Som bröllopshus och komplement helt perfekt....Märks knappt.....

Som glugg så är de ljusstarka 2,8 telezoomarna Sigma eller tamron helt ok max 200 mm,,,, Då ökar dessutom fokussäkerheten något åtminstone upptäckte jag det då jag provkörde Sigma...Köp dem på e-bay= ibland fyndpris....

Hej på er!

Utrustning idag,
Pentax K10
Pentax FA 50 1.4
Pentax M 50 1.7
Sigma 70-300

Mvh,
Daniel

K5 + DA 35/2,4 för 1.900:-
Visserligen har gluggen plastfattning, kvick shift och avståndsskala
fattas oxå, men i övrigt skarp och bra, autofokusen ska vara snabb.
Så den passar plånboken och kanske oxå för barnen om du
gillar 35mm.
Köper du ifrån Cyber så tycker jag att du oxå kan köp med motljusskyddet
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=92949

Men om 21, 40 eller 70mm passar dig bättre så är dom i metall
och har både avståndsskala kvick shift, men budgeten spricker.

Visst blir nästa kamerahus bättre, men K5 är en rejäl uppdatering
från K10 och billig nu. Nästa, K3? kommer nog till sommaren.

Jag har redan K5an i silver, men 7400:- är frestande.

Senast ändrad:
Instämmer mBofoto

K5 + DA 35/2,4 för 1.900:-
Visserligen har gluggen plastfattning, kvick shift och avståndsskala
fattas oxå, men i övrigt skarp och bra, autofokusen ska vara snabb.
Så den passar plånboken och kanske oxå för barnen om du
gillar 35mm.
Köper du ifrån Cyber så tycker jag att du oxå kan köp med motljusskyddet
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=92949

Men om 21, 40 eller 70mm passar dig bättre så är dom i metall
och har både avståndsskala kvick shift, men budgeten spricker.

Visst blir nästa kamerahus bättre, men K5 är en rejäl uppdatering
från K10 och billig nu. Nästa, K3? kommer nog till sommaren.

Jag har redan K5an i silver, men 7400:- är frestande.

Jag tror att du blir nöjd med combon som Bofoto rekommenderar, jag köpte den själv för ett år sedan när jag upp graderade fr K10, möjligen kan jag ångra att jag sålde k10 för den hade nog kunnat vara en bra back up. Tycker att 35an är riktigt bra!

Hej alla och tack för era synpunkter.

Beställde 35:an och även kameran. Kameran kommer nästa vecka när
Cyberphoto fick in nästa leverans.

Ser fram emot att köra dom ihop!
=)

/Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar