Annons

Förminska bilderna - tips

Produkter
(logga in för att koppla)

equinoxus

Aktiv medlem
Har 2 funderingar gällande att förminska mina bilder.

* Jag har ett gäng bilder i lite olika upplösning och stående/liggande. Jag vill att samtliga bilder max ska vara exempelvis max 1024px på den längst sidan. Hur gör jag detta lättast?

Hänsyn ska tas till att visas bilder är stående resp. liggande och att vissa bilder kanske inte är större än 1024. Har tillgång till Photoshop, funderat lite på ACDSee också... men hittar inte nån bra och enkel metod.

Kvalitén på förminskningarna är inte i fokus i det här fallet

* Om jag däremot vill förminska en bild och är kvalitén är det primära - hur gör jag det på bästa sätt? Hur gör ni i photoshop? Några speciella inställningar som är viktiga? Skräpa i efterhand?

I vissa fall tycker jag förminskningar från fullstora bilder blir rätt dåliga. Linjer blir taggiga etc.

Under file/automate/fit image finns den funktionen du söker. efteråt så behövs en uppskärpning med typ 0,2 i radie och ca 250%

När du förminskar bilder "normalt" via filter/unsharp mask så kör med bikubisk, då blir resultatet jämnare. Efterskärp sedan.

File/automate/fit image verkar ju bara köra en bild åt gången och sparar inte heller bilden. Misstänker starkt att jag gör något fel. Funktionen går inte att köra om det inte är någon bild laddad i PS. Har jag nån bild aktiv så kör den endast på den.

Bicubic använder jag redan vid Image/Image size när jag minskar en bild.

Ska testa Faststone-programmet.. använder deras Image Viewer som jag tycker är snabb och bra.

File/automate/fit image verkar ju bara köra en bild åt gången och sparar inte heller bilden. Misstänker starkt att jag gör något fel. Funktionen går inte att köra om det inte är någon bild laddad i PS. Har jag nån bild aktiv så kör den endast på den.

Bicubic använder jag redan vid Image/Image size när jag minskar en bild.

Ska testa Faststone-programmet.. använder deras Image Viewer som jag tycker är snabb och bra.

du kan använda fit image kommandot i en "action"
öppna en bild
skapa en ny action
recorc action
kör fit image med önskad storlek
kör valfri skärpningsteknink (nån generell som passar alla bilder)
välj spara som (där väljer du att spara över den gamla filen eller att spara som en ny fil på nåt ställe)
stäng filen
stoppa action-recording

klar

nu kan du använda den action du gjort för att ändra alla bilder du har i en mapp på datorn, alla bilder du har öppna i PS eller så kan du skapa en droplet av action (googla droplet om du inte vet vad det är)
och så är du färdig...

Aha... smart Reine! Nog har jag använt actions ibland, men tänkte in så långt. Hade fått för mig att funktionen i sig var en automate/batch-funktion.

Testade dock Faststone som fungerade väldigt bra! Var rätt så rakt på sak och de 200 bilder är nu klara. Att göra en bra PS-action är ju dock smart, då kan man ju lägga lite skärpa etc på bilderna också.

Vill passa på att slå ett slag för denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=108156&page=2

I mitt tycke en mycket bra skalningsteknik som tar bort behovet av att efterskärpa. Bör dock automatisera operationen.

Nu har jag provat den andra trådens skalningsteknik och när jag jämförde den med vanlig bikubik så såg jag ingen skillnad alls, dvs bilden behövde efterskärpas precis som vanligt. Bilden skalades från 3008x2000 till 752x500.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar