Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förminska bild kontra skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Gentle Giant

Aktiv medlem
Hejsan

Ofta vill man förminska bilder för att lägga ut på hemsior m.m. Om man förminskar en bild till hälften eller mer så blir den ju otydligare. Ett litet knep jag har är att först ludda till den sedan krympa och sedan skärpa den. Blur, image size, sharpen i photoshop.

Läste någonstans att detta sätt inte var bra på hela bilder utan på enstaka detaljer, istället skulle man göra ett nytt lager (kopia)- noise median- blur gausiskt- unsharp mask- opatcity.

Hur gör ni?
 
Varför luddar du till den först? Är det för att ta bort oskarp mask som du har lagt på?

Jag använder en originalbild, bara färgkorrigerad, ingen oskarp mask pålagd. Krymper den till rätt storlek, och lägger på oskarp mask som sista steg.
 
Jo, det var något vi fick lära oss på universitetet när jag pluggade datateknik. Det hade med antal pixlar att göra på något sätt.
 
Så här gör jag när jag ska göra i ordning en bild för att lägga ut på fotosidan:
Jag utgår alltid från en originalbild, som är helt obearbetad. Den kan vara 2048x1536 pixlar och i upplösningen 300 pixlar/tum. Jag tar en kopia av den, gör ev bildbearbetning (åtminstone nivåjustering som regel) och sen väljer jag Bild/Bildstorlek och ändrar upplösningen till 96 pixlar per tum. Bilden blir då 655x491 pixlar.
Sen lägger jag på lite oskarp mask, och sparar i jpeg, kvalitet ca 8 eller däromkring. Filstorleken brukar då hamna under 200kb, och slutresultatet hyfsat bra tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.