Annons

förlovingsbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

defiant

Aktiv medlem
efter att ha läst i en del amerikanska bröllopsforum så verkar det vara ganska vanligt med förlovningsbilder, ungeförpå samma sätt som man tar bröllopsbilder. Har aldrig hört att man gör detta i sverige.

är det någon av er som har tagit sådana bilder, eller hört någon som gjort det?

//J

I Sverige kallas det nog bara för provfotografering (några månader innan bröllopet). En "engagement session" verkar inte vara något annat än det... Och många svenska bröllopsfotografer gör ju provfotograferingar innan stora dagen.

Jag har fotat både förlovningsbilder och pre-wedding.

Förlovningsbilder har jag tagit av par samma dag som dem förlovat sig. Pre-wedding erbjuder jag alla mina brudpar för att känna på hur det känns att stå framför kameran och samtidigt lära känna varandra bättre så att dom inte är så nervösa att ställa sig framför kameran inför den stora dagen.

Bilder från dessa fotosessioner finns att se på hemsidan:

http://fotografmissjeni.se/portfolio/portrattfotografering-par/

Sen känner jag många fotografer som erbjuder just förlovningsfotografering.

Jag gjorde en "pre-wed" bilder till ett par innan deras bröllop
Här kan ni se http://edelinemarta.com/index2.php?v=v1#/gallery1/5/

Men det där är ju bara porträttbilder! Trevliga och snygga, men vad har de med förlovning att göra? Eller bröllopet, för den delen?

Finns det brudpar som är nervösa för fotografen? För vigseln och allt ståhej runt det, visst! Men fotografering?

Per.

PS. Jag vill inte låta onödigt magsur, men har inte fotograferingen i samband med bröllop gått överstyr? Är det bara jag som är konservativ? DS.

Finns det brudpar som är nervösa för fotografen? För vigseln och allt ståhej runt det, visst! Men fotografering?

Per.

PS. Jag vill inte låta onödigt magsur, men har inte fotograferingen i samband med bröllop gått överstyr? Är det bara jag som är konservativ? DS.

Det finns brudpar som tycker att dom inte blir bra på kort och har aldrig stått framför en kamera så ja, då har dom sagt att dom är nervösa. Sen vill dom även vara avslappnade inför bröllopsdagen då man inte vill se stel ut på bilderna och då är en provfotografering ett väldigt bra alternativ.

Gått överstyr vet jag inte. Fotografer erbjuder olika tillfällen att fotografera och om kunden nappar så är det väl inte fotografens fel? Finns det en efterfråga så finns det ju ingen anledning att låta bli.

efter att ha läst i en del amerikanska bröllopsforum så verkar det vara ganska vanligt med förlovningsbilder, ungeförpå samma sätt som man tar bröllopsbilder. Har aldrig hört att man gör detta i sverige.

är det någon av er som har tagit sådana bilder, eller hört någon som gjort det?

//J
Inte fotograferat men varit med på förlovningsbild.
I samband med en kadettbal så det var inte konstigare än balfotografering.

Gått överstyr vet jag inte. Fotografer erbjuder olika tillfällen att fotografera och om kunden nappar så är det väl inte fotografens fel? Finns det en efterfråga så finns det ju ingen anledning att låta bli.

Jag menade inte att det är fotografernas fel! Den massvisa fotograferingen är nog bara i linje med skalan i övrigt på bröllop numera. Självklart ska yrkesmän göra sitt jobb när det efterfrågas!

Per.

Men det där är ju bara porträttbilder! Trevliga och snygga, men vad har de med förlovning att göra? Eller bröllopet, för den delen?

Per.

Som jag vet förlovnings bilder är poträtt. Jag har gjort en undersökning i amerikanska photograph hemsida , de använder poträtt vid förlovningar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar