Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förlorade händelser och taggar i LR5

Produkter
(logga in för att koppla)

bmbild

Aktiv medlem
Hej,
Efter att ha varit på semester över årsskiftet skulle jag importera bilderna i LR5. Det har jag tidigare gjort genom att i biblioteksmodulen högerklicka på aktuell mapp och valt "synkronisera mapp". Denna gång hade jag lite för bråttom och råkade välja "uppdatera mapplats" och när det startade avbröt jag åtgärden. Då visade det sig att mappen var "tom" på alla gamla bilder och då valde jag att importera bilderna igen. När det var klart ser jag att alla efterbehandlingar/händelser på de gamla bilderna är borta. Även taggarna saknas. Senaste säkerhetskopiering "Lightroom 5 Catalog.lrcat" är från 27/12 och den har jag angivit som startkatalog under inställningar. Alla bilder ligger i samma mappar på HD (iMac) som tidigare.

Finns det något sätt att återställa händelserna/justeringarna jag gjort tidigare?

Mvh, Bosse

Bilagor

• Skärmavbild 2014-01-06 kl. 09.51.01.png
    Skärmavbild 2014-01-06 kl. 09.51.01.png
    10.5 KB · Visningar: 57
Senast ändrad:
Ett råd så här i efterhand: det är i princip aldrig en bra lösning att importera bilder igen. När du importerar så ser LR detta som nya bilder, och eventuella justeringar, nyckelord m.m. försvinner.

Har man "tappat bort" sina bilder i LR så gäller det att få LR att förstå var de finns. Om LR bara kan göra kopplingen till bildernas nya lagringsplats så är ingen skada skedd, eftersom all information om bilderna finns i LR's katalog (databas).

Tack för tipset, Robert.
Jag har också, såhär i efterhand och efter att ha "googlat" lite, förstått att inte importera bilder mer än en gång. Jag får nog läsa och lära mer om LR för att undvika sådana här och andra problem i framtiden.
Tack än en gång för ditt svar.

Mvh, Bosse

Om du använder dig av LRs väl kompetenta import-funktion så får du bättre överblick på importen samt två bra knappar: Avbryt och Importera.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto