ANNONS
Annons

Förlorade filer, eller ?

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasErik

Medlem
Kom just hem ifrån en resa med en större mängd bilder som jag lagrat på en bärbar hårddisk under resan. Av någon anledning så är ca 50 intill varanda liggande bilder skadade på något sätt, fil storleken ser helt ok ut (raw från canon 1ds)
men de går inte att öppna i photshop (eller något annat progg heller för den delen) och fil browsern visas ingen thumbnail preview. På vissa av filerna kan man se ungefär halva bilden medans andra halvan är svart eller lila. Jag har inte bilderna på den här datorn men jag tror att meddelandet jag har fått naär jag har försökt öppna filerna har varit något i stil med...

Metadata saknas eller filen kan vara trunkerad.

Ska kolla exakt vad det va när jag kommer hem.


Matti
 
Trunkerade filer har jag råkat ut för flera gånger med inscannade bilder. Det är något som hänt spontant på hårddiskar utan någon åtgärd från min sida.
Det handlar om filer som från början varit OK.
Jag har inte brytt mig i att forska efter vad som hänt eftersom det enda jag förlorat är inscanningstiden, negativ/dia fanns ju kvar dessbättre.
Men underligt är det. Det är endast bildfiler som blivit så här, musik/program/text/övriga filtyper har aldrig berörts trots att det är samma hårddiskar det är fråga om.
Us
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.