Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förlorade/förstörda bilder vid överföring

Produkter
(logga in för att koppla)
Snälla hjälp mig med ett stort problem.

De senaste två gångerna som jag har försökt föra över bilder från min digitalkamera (med SD kort) till datorn så har vissa slumpvalda filer blivit förstörda.

När man tittar på bilderna i kameran så står det "system error!" och vissa av bilderna är bara ett hopkok av pixlar, huller om buller.

Om man öppnar DCIM-mappen i datorn så är ca hälften av bilderna vanliga jpeg-filer och hälften oidentifierbara (går ej att öppna).

Det märkliga är, att om man i kameran går ut i översiktsläge så kan man fortfarande se alla bilder, men inte när man tittar på dem var för sig separat.

Detta är oerhört frustrerande och självklart katastrofalt när man försöker arbeta som fotograf och det skrämmer mig att jag kanske inte kommer våga lita på att använda digitalkamera mer i framtiden om detta problem blir återkommande.

Är det någon som känner igen mitt problem och vet hur jag ska handskas med det?

Jag fick ett tips om att jag måste omformattera minneskortet mellan varje "urladdning" av bilder.
Kan det vara så enkelt?

Tack så mycket på förhand för eventuella tips och lösningar!

Jag har haft samma problem med mina tidigare digitalkameror när jag använde en kabel för att överföra bilderna. Sedan jag gick över till att använda kortläsare istället så har jag aldrig stött på problemet.

JAg har också fått tipset att formatera om kortet varje gång man har tömt den. Detta för att bibehålla snabbheten och inte minst lagringsutrymmet. Kameran skapar ju mappar (där bilderna sparas) på kortet och om man inte raderar dom lite då och då så blir det en himla massa mappar i slutändan. Och varje mapp tar lite utrymme även om den är tom och vips så har man någon plats kvar för bilderna...

/KAtriina

Det låter väldigt illa det där. Klart man ska kunna lita på sin utrustning.

Vad är det för kamera du har?

Det där med att du ser thumbnails på bilderna i kameran kan vara exempelvis .THM-filer som Minolta använder sig när man fotar i RAW-format.

Har du testat med ett annat SD-kort? Skulle kunna vara att vissa delar av kortet inte fungerar, att det blir ungefär samma bilder i ordningen du fotar som krashar? Blir det ungefär lika många felaktiga bilder då du fyller kortet?

Börja med att testa med ett annat kort är mitt första tips.

Har själv aldrig varit med om något förutom en kompis som tappade sin kamera under ett bröllop men fortsatte fota ändå (till synes fungerade allt) men de flesta bilderna vart korrupta. Sån tur var så var det inte "huvudfotografen".

Jag funderade först på om problemet kudne vara att jag förde över med kabeln (fast det har ju funkat alla hundratals gånger hittills, så varför inte nu?) men idag installerade jag en kortläsare på datorn och försökte föra över bilderna, men filerna var fortfarande korrupta.

Det kan kanske vara så att det är kortet det är fel på. Har tidigare använt ett 16 mb kort, men bytte nyligen till ett 124 mb kort (eller nåt liknande) och då har det här nu alltså hänt två gånger.

första gången var det inget problem eftersom att jag bara hade tagit några få, medeokra bilder. Men den här gången är det runt 200 bilder med, inte minst, väldigt högt emotionellt värde.
Usch, jag orkar knappt tänka på det...

Jag har använt mig av en Sanyo Xacti J1 som har funkat galant i ett år nu.
Står precis i valet och kvalet över att köpa en Sony Cybershot F828 eftersom att jag har fått ett prisförslag som jag knappt kan tacka nej till.
Men det känns ytterst tveksamt efter de här missödena.

När jag jobbar i mörkerrum med systemkamera så vet jag i alla fall att jag bara har mig själv att skylla om framkallningen går snett...

Tack för era reflektioner, det hjälpte mig lite på traven. Ska försöka klura ut nåt sätt att få tillbaka mina förlorade bilder eller i alla fall få hjälp med att undvika problemet i framtiden...
Tack!

/Amanda

Lexar säljer ett program som heter Image Rescue 2.0. Du hittar det på http://www.digitalfilm.com Gå in under [Support/Image rescue]

Sen har du Image Recall för £24,99 på http://www.imagerecall.com Kan det vara något kanske? Nu vet jag inte om dessa program stödjer ditt SD-kort, men läs och begrunda! Förhoppningsvis är det något av dessa två program du behöver..

Det kan ju vara en bugg i mjukvaran på kameran också. Förekommer det mjukvaruuppdateringar till digitalkameror??

Om du har Sandisk-kort så följer det ofta med en liten CD som innehåller ett räddningsprogram. Annars kanske det finns på deras hemsida.

tack så jättemycket för era svar, tror de kommer vara till bra hjälp.

visste inte ens att såna här problem existerade, och allra minst programmen heller.

tack igen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar