Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förlorade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Kangas

Ny medlem
Jag och en vän har hamnat i en jobbig situation, som vi gärna skulle vilja ha lite råd o tips om.

En större aftontidningen har kommit över våra bilder på något sätt, och publierat dem manipulerade, utan våra namn och framförallt utan våran tillåtelse.Nu vill vi givetvis kräva ersättning för detta. Bildredaktören säger att han tror oss att bilderna är våra, men att vi måste bevisa det. Då tänker han betala 660 kr i erästtning per bild :) Haha

Iaf, vi försöker nu få fram orginalen till bilderna, så vi kan gå vidare med saken å kräva ersättning enligt BLFs prislista. Problemet är att orginalfilerna till mina två bilder ligger på en extern HDD som har ramlat i golvet typiskt nog... Vi har bara samma bildfiler som tidningen har, ingen har orgnialen alltså.

Nu behövs råd o tips! Lämna in och få disken lagad nånstans, någon som vet hur det funkar? Eller kan vi kräva ersättning även fast vi inte just nu har orginalfilerna?

Är det hårddisken eller det externa caset som pajjat?

öppnade min externa hd när den gett upp, och det var en sladd som lossnat.

det är ju bara att skruva in den i datorn eller annat extern case för att testa, ganska mycket billigare än ibas.

fram med skruvmejseln!

(glöm inte att jorda dig själv innan)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar