Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förlorade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Erlandssons

Medlem
Kommer hem efter att ha fotat, sugen att ögna igenom alla bilderna. Då finns dom inte!!!! ?
Alla äldre bilder ligger kvar.

Men alla de jag tagit idag syns inte på kortet. Efter en omstart dök två random bilder upp (!?) Dom gick att ladda över men dom andra syns inte. Jag växlar till VISA SOM SYMBOLER i macens bildinhämtning, och får du se att en rad spökikoner visas med nummer som överensstämmer med de nummer bilderna borde ha ungefär. Till saken hör att jag raderade bilder inför att jag fotograferade idag. Dessa gissar jag nu inte har ersatts korrekt med mina nya. Detta trots att de gick att bläddra och granska på i kameran under fotograferingen.

OMG!


Snacka om att kallsvetten duggar tätt.

Vet någon något program för MAC som kan hjälpa mig att åetrskapa filer som borde ligga där.
Det jag gjort efter fotograferingen var att testa connecta kameran till en PC för att ladda över dom men det gick inte. (Gått galet där?) Sen tog jag (försiktigt) ut minneskortet ur kameran och lämnade kameran på annan adress, for hem till min mac. Så jag kan inte testa från kameran just nu.

OMG!


Hjälp!


Jag använder Nikon D700. minneskort Sandisk 8gb exrtre III compact flash.

Mycket tacksam för hjälp,


HÄLSAR
VÄNLIGT
ANDERS
 
Jag har också Sandisk-kort och fick med programmet 'RescuePro' som ska kunna fixa fram filer från kortet. Du kanske också har programmet liggande?
 
Hej och STORT tack till er båda. Har installerat programmet (på en pc) men ännu inte lyckats förstå hur jag ska se eller komma åt filerna. Man bör köra programmet mot kameran eller minneskortet va? Alltså inte ladda över bilderna (som är korrupta och har kryss eller utropstecken över sig) och sen försöka laga dem. Jag kommer inte åt dem via programmet i kameran. Det går inte att markera dom. Någon som har något tips så här långt in i processen?

Tack tack....
 
Hej och STORT tack till er båda. Har installerat programmet (på en pc) men ännu inte lyckats förstå hur jag ska se eller komma åt filerna. Man bör köra programmet mot kameran eller minneskortet va? Alltså inte ladda över bilderna (som är korrupta och har kryss eller utropstecken över sig) och sen försöka laga dem. Jag kommer inte åt dem via programmet i kameran. Det går inte att markera dom. Någon som har något tips så här långt in i processen?

Tack tack....

Du börha kortet i en kortläsare (har aldrig provat med kortet kvar i kameran) och sedan kör du rescue programmet mot kortet. Jag använder själv ett program osm heter Data Rescue ($ 25 om jag minns rätt)


Lycka till

N
 
Viktigt är att tänka på att den inte ska återskapa bilderna tillbaka på kortet!! Då är det överhängande risk att de återskapade bilderna sparas över de som den försöker återskapa!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.