Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förlorade bilder eller CD

Produkter
(logga in för att koppla)

Chano

Aktiv medlem
Hela vinterns bilder av ripor ligger på en skiva.
Bilder som man jobbat på en hel del.
Och en skiva med raw-bilder. Samt en skiva till som backup.
Nu skulle jag ta fram en bild.
Datorn hängde sig vid försöken.
Provade en annan skiva och samma sak.
Provade med samma cd som brände skivan. Funkar.
Men den andra cd:n funkar inte.
Ändå har jag inga problem med andra skivor som jag bränt.
Är det fel på brännaren eller den andra som bara läser.
Naturligtvis skulle jag kunna prova skivan på en annan dator..vilket jag också ska. Bara jag kommer åt någon efter helgen.
Tänkte att någon kanske varit med om detta förut.
Kommer att försöka sätta bilderna som jag gillar på papper så fort som möjligt.
(Jag är ingen dataguru)
Mvh/-Anders
 
Blev lite överilad kanske där.
Hade tänkt raddera detta men var försen.
Nåja.. om någon har uplevt samma sak att skivan inte går at läsa på en annan cd än brännaren så...
Känns så här lite tråkigt om man måste låsa in brännaren också.
Mvh/-Anders
 
Dum fråga kanske men har du stängt cd´n i brännaren? Om den inte stängs så går det inte att läsa den i en vanlig spelare.

Dan
 
Fattar inte det där.
Men jag har gjort som jag alltid gjort.
Och alla mina tidigare skivor funkar att läsa på den andra cd:n utom dom här tre.
Tror vi får lugna oss tills jag provat själv på en tredje cd.
Tack i alla fall.
Mvh/-Anders
 
Jag har hamnat ut för samma sak, att min cd där jag sparat viktiga bilder, inte går att öppna mera. Naturligtvis hade jag inte just de bilderna sparade någon annanstans heller.
Har försökt öppna dem i andras pc:n, gick inte det heller. En dataguru har försökt och misslyckats.
Så vad lär vi oss av detta?!
Har du fina bilder, så se till att få dem till pappers!
 
DSN skrev:
Dum fråga kanske men har du stängt cd´n i brännaren? Om den inte stängs så går det inte att läsa den i en vanlig spelare.

Dan
Som Dan säger, man måste avsluta bränningen av CD'n, annars går det oftas inte att läsa skivan i en annan dator.
Det är bara att stoppa in skivan i originaldatorn och avsluta sessionen, sen går det bra att läsa i andra datorer.
 
Säger nog som Riebbe, fattar inte detdär.
Bränner alltid på samma sätt.
På en cd där jag byggt på efterhand, så plötsligt fanns inte de 3 första mapparna kvar mera, trots att jag sett på dem från cd:n många gånger tidigare!!??
En annan cd visar att den är tom, ingenting kvar av allt jag sparat. Den hade jag också sett på otaliga ggr förr, så varför bara försvinner de sen mitt i allt??
 
Marlen Björklöf (brafoto) skrev:
Säger nog som Riebbe, fattar inte detdär.
Bränner alltid på samma sätt.
På en cd där jag byggt på efterhand, så plötsligt fanns inte de 3 första mapparna kvar mera, trots att jag sett på dem från cd:n många gånger tidigare!!??
En annan cd visar att den är tom, ingenting kvar av allt jag sparat. Den hade jag också sett på otaliga ggr förr, så varför bara försvinner de sen mitt i allt??

Detta däremot har hänt mig ett otal gånger, coh numera använder jag aldrig CD-RW skivor, troligen någon inställning i brännarprogrammet som gör att den skriver över tidigare filer och mappar, numera uteslutande CD-R, de är ändå så pass billiga att det knappt lönar sig med CD-RW

// Anders
 
Okej

"Cd som jag byggt på i efterhand"
Detta kallas multisession och är inte att rekommendera om man använder cd:n som backup eller arkiv.

Ställ in brännarprogrammet i "No multisession" och kryssa i att det ska "stänga" cd:n.

Cd-skivor är såpass billiga att det inte gör något om dom inte är fulla.

Vad använder du för brännarprogram ?

/Kjell
 
Enda liknande "problemet" jag råkat ut för är att de där billiga dvdskivorna som Siba säljer massvis av (M nåt, med blått på fodralet tror jag, minns inte namnet) inte fungerat alls varken att läsa eller bränna i en dator här. Annars har rubbet funkat, men det märket gick bara inte fast skivorna funkade i en annan.
Långsökt kanske, men det kan inte vara så att den som inte funkade hos dig också är allergisk mot vissa märken med resultatet att den inte läser in skivan alls?
 
aceeo skrev:
Detta däremot har hänt mig ett otal gånger, coh numera använder jag aldrig CD-RW skivor, troligen någon inställning i brännarprogrammet som gör att den skriver över tidigare filer och mappar, numera uteslutande CD-R, de är ändå så pass billiga att det knappt lönar sig med CD-RW

// Anders

Samma hände när jag bytte dator och skulle flytta över med CD-RW: Nya datorn knöt sig.

Kör nu enbart med vanliga CD-R i hundrapackar. Dessutom går det mycket snabbare att skriva till dessa.
 
aceeo skrev:
Detta däremot har hänt mig ett otal gånger, coh numera använder jag aldrig CD-RW skivor, troligen någon inställning i brännarprogrammet som gör att den skriver över tidigare filer och mappar, numera uteslutande CD-R, de är ändå så pass billiga att det knappt lönar sig med CD-RW

// Anders

Inte ännu heller blev denhär saken klar för mig, jag har nämnligen använt bara CD-R.
Visserligen lämnar jag sessionen öppen för att kunna fylla på mera bilder. Kanske det är det som är problemet. Men man vill ju inte ha en cd med bara några bilder, det blir ju sådana mängder i så fall att spara på.
Men förresten jag brände en cd åt min brorsdotter också, vi kollade att bilderna var där, men när hon tog upp i sin dator var cd:n tom och den var ju inte påfylld?!
 
Senast ändrad:
Det blir så om cd:n inte är stängd. En del cd-läsare har svårt att läsa multisession även fast cd:n är stängd.


/Kjell
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.