Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förklaring till oskärpe-effekt sökes!

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosie

Aktiv medlem
Hejsan !

Tänkte ställa en fråga om fototeknik.

Jag var på Bruce Gilden-utställningen i Köpenhamn härom dagen och blev lite nyfiken på ett par av hans bilder där han hade skapat en för mig märklig effekt.

Han hade plåtat bakhuvudet på en skallig man i en lägenhet. Utanför fönstret i bakrunden fick man intrycket av att omgivningen susade förbi med en sådär lagom oskärpa.
Mannens huvud var väldigt skarptecknat.

Man har ju sett åtskilliga bilder där ex. ett skarptecknat fordon susar förbi men i detta fallet var det omgivningen.

Hur har han burit sig åt ?????

Har han experimenterat med blixt kanske ???

mvh Hans

uhm, väldigt lång slutartid och väldigt stillasittande skallig man kanske...? förklara gärna närmare hur bakgrunden såg ut.

Hej!
Jag passar på att fråga något annat istället :)
Var i Köpenhamn pågår det en Bruce Gilden-utställning?
mvh
/Stefan

PS
Ett alternativ för att få bilden vore väl kanske att fota i en rullande husvagn?
DS

Det är svårt att spekulera utan att ha sett bilden. Man kan tänka sig att mannen sitter i en snurrstol och att kameran är fastsatt i stolen på något sätt. Sen snurrar man stolen och därmed mannen och kameran under exponeringstiden.
Skulle det kunna stämma med bilden du sett?

Kilen sitter väl i mörkt rum och är fotograferad med blixt och lång slutartid.

Om Bruce sedan använder lång slutartid för tåget så spelar det ingen roll för huvudet. Det befintliga ljuset räcker inte för att registrera något på filmen utan det är den skarpa blixten som står för exponeringen.

Ajdå, jag läste inte så noga, är fönstret skarpt medan utsikten är suddig?

Vad består omgivningen av?

Senast ändrad:
Det verkar vara en vettig förklaring som Thorsten kom fram till, en snurrfåtölj, väldigt fiffigt.

Enbart huvudet var skarptecknat medan både fönster och allt utanför, dvs träd, andra byggnader m.m var oskarpt.

Hans

Då har han nog skakat/rört på kameran med lång tid och använt blixt för huvudet i mörkt rum.

Eller inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar