Annons

Förklaring till blixt??

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersPS

Aktiv medlem
Hej alla!

Har hittat en blixt hos min far som han har använt till en MX. Den heter Braun 2000 VarioComputer 370 BVC. Nu är det så att jag hittade en blixtadapter så att jag kan få den att fungera på min K200D. Den klarar en hastighet upp till 1/180 och neråt. Nu undrar jag om det är någon annan som har denna gamla fina blixt hemma och vet hur den fungerar? Alltså hur man ska ställa den för att den ska ge bästa ljusresultat. Kan nämna att det finns en "arm" som håller en pappersskiva med en sida som är vit och en som är grå, när ska man ha den och vilka inställningar är bäst med den?

///Anders S
 
Jag har en sådan liggande men inte tillgång till den just nu. ska ta fram den imorgon och då kan jag förklara mer detaljerat.

Vill minnas att den har tre lägen som man ställer med en knapp på baksidan.

Ett helt manuellt dvs du ställer styrkan på blixten i "steg" 1/1, 1/2, 1/4 osv. Då kan du med ratten se vilken bländare du ska ställa objektivet på. (Du mpste alltså köra kameran på "M" och då ställa tiden på blixtsynktiden och den bländare som skalan på blixten säger att du skall ha.
Men först måste du ställ ain ISO-talet på "filmen" (det var j ufilm på den tiden...) med om jag minns rätt den inre lilla skivan eller om det var en liten "pigg" man vrider på.

Sedan finns två auto lägen. Den ena var "gul" om jag mins rätt och den andra "grön"? De har olika bländare så skaloran visar maximalt avstånd som du kan fotografera på. Du stälelr alltås den bländaren på kameran och då anpassar blixen mängden ljus så det blir rätt exponerat. Den mäter alltså reflekterat ljus från motivet med sin egan sensor som sitter mitt på framsidan av den fasta delen under den rörliga ppå huvudet.

Sedan kan du vrida huvudet sid och upp så du får reflekterat ljus.

Kort sagt; en mycket bra blixt för sin tid. Mitt exemplar har tyvärr todrkat i isolerinen av kabeln till kameran så det spricker sönder... Och var försiktig med batteriluckan som har en avanceraqd men känslig konstruktion för låsning. Även de små metall blecken i locket för batterierna sitter ganska dåligt. jag fick limma fast dem...

"Armen" och pappskivorna är helt enkelt reflektorer som du kan studsa ljuset i om du inte vill studsa i taket (eller om det inte finns något tak..). På en modern digitalkamera med automatisk vitbalans spelar det nog ingen roll om du använder vita eller grå sidan. (undrar om det gjorde det på filmtiden?? Kanske den grå sidan var tänkt som ett gråkort?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.