ANNONS
Annons

förklaring om vad allt står för

Produkter
(logga in för att koppla)

crilee

Medlem
Hej, jag har bestämt mig att börja fota en del. Information om kameror och vad dom olika namnen som -slutartid, mp, m.m är ganska enkelt för mig att förstå eller hitta information om. Men objektiv är svårare! Vad betyder alla förkortningar nr m.m?

Sedan skulle jag uppskatta lite hjälp att hitta ett bra objektiv till en canon d40 som jag tror att jag har bestämt mig för att köpa. Jag ska fota på 1-5 meters håll i skuggig/solig terräng så som skog eller klippor. Det ska vara på rörliga bilder så som cykling och klättring.

Tack på förhand

mvh
 
Är den en Canon är det en 40D. D40 är en Nikon.

Det är nästan omöjligt att ge några allmänna råd om vad för optik du ska ha till det du nämner. Det beror ju helt på vilken sorts bilder du vill ha.

Jämför den här bilden med den här. Båda är tagna vid samma tillfälle, återger samma sak och är tagna med samma kamera. Just en 40D med BG-E2N, förresten. Men den första bilden är tagen med ett EF 70-200 mm f/4L IS USM på 183 mm, den andra med ett EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM på 14 mm. Min avsikt med hur bilderna skulle se ut var helt olika, så det blev objektivvalet också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.