Annons

Förhandsvisning för RAW-bilder i XP?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henke1

Medlem
Hej!

Jag konverterar Sony Alphas RAW-format ARW i Adobes Digital Negative Converter för att kunna bearbeta bilderna i Photoshop CS2.

Efter konverteringen får de filändelsen "DNG". Denna filtyp vill varken Microsoft Explorer eller ACSee förhandsvisa.

Det blir lite bökigt att gå igenom bilderna då man först måste öppna alla bilderna och sedan bara kan titta på en bild i taget.

Någon som har ett tips hur man kan lösa detta? Helst gratis. Jag har Win XP.

Jag har inte någon Sonymjukvara. Jag köpte kameran begagnad från en handlare i New York och fick den 100 USD billigare än en ny, men utan mjukvara. Tänkte jag skulle klara mig utan, men nu vet jag inte om det var en särskilt bra tanke.

Om det inte går att fixa billigare, skulle Adobe Light Room eller PS Element 5.0, som är senare mjukvara, lösa mina problem???

Prova gratisprogrammet FastStone. Dock måste du gå in i "settings" och associera de filändelser du vill att programmet ska visa med programmet. Jag tror att det klarar av att visa dina raw-filer direkt också.
Programmet har en mängd inställningar och fordrar en viss tillvänjning om man ska uttnyttja det fullt ut. www.faststone.org

Tack för alla svar. Jag har inte hunnit testa allt. Jag valde att ge dpMagic en chans. Adobes DNG filer kan beskådas som miniatyrer, nice, dock inte med gratisversionen utan plusversionen för 9.95 USD. dpMagic klarar inte av att visa miniatyrer av Sonys RAW-format ARW, synd. Bildspelsläget i Windows utforskare fungerar dock inte med dpMagic.

Har inte testat Microsofts motsvarighet ännu, då det bokstavligen uttryckte att det var för Canon och Nikons RAW-format. Skall testa Microsofts i alla fall - senare. Återkommer med mina erfarenheter då.

Tack igen!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto