Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förhandsgranskning Pet

Produkter
(logga in för att koppla)
Hehe, pet flaska ;)

Jag antar att du menar PEF som är Pentax RAW format. Om du köper en Pentax kamera får du med ett program till att hantera dina bilder, då bla RAW filer. Själv tycker jag att detta programet är skit kasst. Men för att öppna RAW filerna i Photoshop behövs en plug-in som heter Camera Raw, senaste versionen är 3.7 vill jag minnas (har 3.6), denna finns att ladda ner gratis från www.adobe.com. Sen finns ett nytt program som heter Photoshop Lightroom som är ett behandlingsprogram för RAW bilder, det funkar även med jpg, tiff mm.

Jag har ställt om kameran från DNG till PET, när det gäller DNG så har jag använt ArcSoft RAW för att förhandsgranska bilderna, detta vill jag även göra när bilderna är i PET format, innan de är öppnade i Camera Raw.

Mats

Om du har senaste Adobe Camera Raw, så kan du använde Adobe Bridge för att förhandsgrandska bilderna. Det är så jag har gjort... Jag laddade ner ACR plug-in från Adobe och sen släppte jag det i Users/Application Support/Adobe/CS2 mappen i min Mac...

Men något som fungerar med ArcSoft RAW känner jag ej till.

Senaste iView Media Pro ska funka med K10D och K100D har jag för mig.

QPict gör det inte, än. Vilket är synd för det är ett himla bra program annars (och svenskt! *ler*).

Hälsar
R

Om du har Mac så innebär senaste Mac OS X 10.4.9, som jag precis har hämtat, att Macen kan visa PEF filer - även K10D och K100D (*ist D och DS har den klarat länge) - direkt i fönstret där man öppnar innehållet på minneskortet (om man slår på "Förhandsvisa symboler" under "Visa visningsalternativ"). Detta gör att det ej behövs någon extra mjukvara för att se vilka bilder som är vilka...

Det funkar! Från att ha bara varit en ruta som det stått "RAW" på, så har det nu blivit bilder av det! *ler* Behöver inte använda Bridge längre...

Hälsar
R

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar