dl_4711
Aktiv medlem
Jag går som så många andra och funderar på vilken digitalkamera man ska satsa på. En sak som jag flera gånger har dykt upp i mina funderingar är förhållandet mellan brännviddsomfånget och upplösningen. Borde det inte gå att räkna på det ganska lätt? Hur ska man tänka? Finns det redan en fin formel att hitta någonstans?
Vad jag menar är alltså ungefär hur mycket större brännvidd varje megapixel motsvarar? Jag kan belysa detta med ett exempel:
Säg att jag tar en bild med en 3.1 megapixel-kamera (2048x1536, en vanlig upplösning) på brännvidd som motsvarar 300mm i 35mm-termer (jag vet att man nog måste använda den egentliga brännvidden i den formel jag vill ha fram). Säg sedan att jag vill skära ut samma utsnitt med samma förstoring ur en bild från en 6.3 megapixel-kamera (3072x2048), vad krävs för omfång på 6mp-kameran för att det ska vara möjligt?
Hoppas det gick att förstå vad jag menade...
Om detta redan diskuterats i annan tråd tar jag tacksamt emot pekare dit.
Vad jag menar är alltså ungefär hur mycket större brännvidd varje megapixel motsvarar? Jag kan belysa detta med ett exempel:
Säg att jag tar en bild med en 3.1 megapixel-kamera (2048x1536, en vanlig upplösning) på brännvidd som motsvarar 300mm i 35mm-termer (jag vet att man nog måste använda den egentliga brännvidden i den formel jag vill ha fram). Säg sedan att jag vill skära ut samma utsnitt med samma förstoring ur en bild från en 6.3 megapixel-kamera (3072x2048), vad krävs för omfång på 6mp-kameran för att det ska vara möjligt?
Hoppas det gick att förstå vad jag menade...
Om detta redan diskuterats i annan tråd tar jag tacksamt emot pekare dit.