Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förhållande mellan omfång/zoom och upplösning?

Produkter
(logga in för att koppla)

dl_4711

Aktiv medlem
Jag går som så många andra och funderar på vilken digitalkamera man ska satsa på. En sak som jag flera gånger har dykt upp i mina funderingar är förhållandet mellan brännviddsomfånget och upplösningen. Borde det inte gå att räkna på det ganska lätt? Hur ska man tänka? Finns det redan en fin formel att hitta någonstans?

Vad jag menar är alltså ungefär hur mycket större brännvidd varje megapixel motsvarar? Jag kan belysa detta med ett exempel:

Säg att jag tar en bild med en 3.1 megapixel-kamera (2048x1536, en vanlig upplösning) på brännvidd som motsvarar 300mm i 35mm-termer (jag vet att man nog måste använda den egentliga brännvidden i den formel jag vill ha fram). Säg sedan att jag vill skära ut samma utsnitt med samma förstoring ur en bild från en 6.3 megapixel-kamera (3072x2048), vad krävs för omfång på 6mp-kameran för att det ska vara möjligt?

Hoppas det gick att förstå vad jag menade...

Om detta redan diskuterats i annan tråd tar jag tacksamt emot pekare dit.

dl_4711 skrev:
Jag går som så många andra och funderar på vilken digitalkamera man ska satsa på. En sak som jag flera gånger har dykt upp i mina funderingar är förhållandet mellan brännviddsomfånget och upplösningen. Borde det inte gå att räkna på det ganska lätt? Hur ska man tänka? Finns det redan en fin formel att hitta någonstans?

Vad jag menar är alltså ungefär hur mycket större brännvidd varje megapixel motsvarar? Jag kan belysa detta med ett exempel:

Säg att jag tar en bild med en 3.1 megapixel-kamera (2048x1536, en vanlig upplösning) på brännvidd som motsvarar 300mm i 35mm-termer (jag vet att man nog måste använda den egentliga brännvidden i den formel jag vill ha fram). Säg sedan att jag vill skära ut samma utsnitt med samma förstoring ur en bild från en 6.3 megapixel-kamera (3072x2048), vad krävs för omfång på 6mp-kameran för att det ska vara möjligt?

Hoppas det gick att förstå vad jag menade...

Om detta redan diskuterats i annan tråd tar jag tacksamt emot pekare dit.

Jag är ledsen, men jag kan i alla fall inte förstå vad du menar....

Ta du en bild med 300mm på en 3 Mpixel-kamera, och sen skruvar på en 6 Mpixel-kamera, utan att rubba objektivet, kommer du att få samma bild, med samma utsnitt. 6Mpixelbilden kommer att innehålla mer information dock, och förmodligen se bra mycket tydligare ut. Den kommer också att se bättre ut vid förstoring, just pga att den innehåller mer information.

Jag vet inte om du menar förhållandet emellan vanlig film och sensorns storlek. På de flesta dslr:er ger den mindre storleken på sensorn ett utsnitt som motsvarar 1,5x den brännvidd du har på. 50 mm ger alltså ett bildutsnitt som motsvarar 75 mm.

Sen vet jag inte heller vad du menar med "omfång", eller med hur pixlarna påverkar brännvidden... Försök gärna föklara tydligare...
Upplösningen påverkas ju inte av brännvidden, det enda som påverkas är bildvinkeln du får med, alltså objektivets "synfält".

Senast ändrad:
Re: Re: Förhållande mellan omfång/zoom och upplösning?

Brejdol skrev:
Sen vet jag inte heller vad du menar med "omfång".

Brännviddsomfång. Alltså, vilken största brännvidd måste 6mp-kameran ha för att det ska vara möjligt att producera ett 3mp-utsnitt ur dess bild som motsvarar 3mp-kamerans bild?

Re: Re: Re: Förhållande mellan omfång/zoom och upplösning?

dl_4711 skrev:
Brännviddsomfång. Alltså, vilken största brännvidd måste 6mp-kameran ha för att det ska vara möjligt att producera ett 3mp-utsnitt ur dess bild som motsvarar 3mp-kamerans bild?

Återigen: Antalet pixlar påverkar inte hur "stor" bilden blir i yta, det påverkar bara hur mycket information som kan tas in av sensorn. om du har två sensorer av samma storlek, varav den ena innehåller 3 Mpixel, och den andra 6, kommer båda att ta samma bild, med samma utsnitt, men den ena kommer att innehålla dubbelt så mycket information. Vad brännvidden har med detta att göra begriper jag inte riktigt...

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur mycket ”digital zoom” du kan utnyttja på en 6 Mpix-kamera och fortfarande få 3 Mpix. Det blir i så fall roten ur 2 (6/3=2), d v s 1,414…

Med andra ord: Istället för att använda ett objektiv med den relativa brännvidden 6,93 med en 3 Mpix-sensor (d v s den verkliga brännvidden är 6,93 gånger bilddiagonalen, vilket t ex motsvarar 300 mm för småbild) så kan du använda ett objektiv med den relativa brännvidden 4,90 med en 6 Mpix-sensor (d v s den verkliga brännvidden är 4,90 gånger bilddiagonalen, vilket t ex motsvarar 212 mm för småbild) och skära ut de innersta 3 Mpixlarna.

sagan skrev:
Det finns en bra artikel här om digital zoom:

Bra artikel, men jag förstår inte var digital zoom blev relevant för min fråga.

Hursomhelst frågade jag i annat forum och fick efter en lite förvirrad diskussion om filmplansstorlek, projektionslängd och detaljrikedom svar på min fråga.

Y = X/sqrt(U1/U2)

där
Y = brännvidd kamera 1
X = brännvidd kamera 2
U1 = upplösning kamera 1
U2 = upplösning kamera 2

exempel
212 = 300/sqrt(6/3)
(en kamera med 6mp kan vid brännvidd motsvarande 212mm producera ett 3mp-utsnitt med samma förstoring och detaljrikedom som en 3mp-kamera vid brännvidd motsvarande 300mm)

Att man räknar i termer av "brännvidd motsvarande 35mm-filmformat" har enligt källorna där inte så stor betydelse. Det stämmer inte exakt rent tekniskt, men tillräckligt bra för normalkonsumenten som jämför kameror...

Pupillen skrev:
Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur mycket ”digital zoom” du kan utnyttja på en 6 Mpix-kamera och fortfarande få 3 Mpix. Det blir i så fall roten ur 2 (6/3=2), d v s 1,414…

Med andra ord: Istället för att använda ett objektiv med den relativa brännvidden 6,93 med en 3 Mpix-sensor (d v s den verkliga brännvidden är 6,93 gånger bilddiagonalen, vilket t ex motsvarar 300 mm för småbild) så kan du använda ett objektiv med den relativa brännvidden 4,90 med en 6 Mpix-sensor (d v s den verkliga brännvidden är 4,90 gånger bilddiagonalen, vilket t ex motsvarar 212 mm för småbild) och skära ut de innersta 3 Mpixlarna.

Tackar, det där bekräftar ju formeln jag just fått på annat ställe!

Och det är precis det den digitala zoomen i en kamera med sådan gör. Den skär av pixlar. Så rent teknisk sett är en beskärning av bilden dylikt en digital zoom. Oavsett om det görs i kameran eller i photoshop.

Damocles skrev:
Och det är precis det den digitala zoomen i en kamera med sådan gör. Den skär av pixlar. Så rent teknisk sett är en beskärning av bilden dylikt en digital zoom. Oavsett om det görs i kameran eller i photoshop.

Hmm... så man får mindre bilder när man använder den digitala zoomen? Det hade jag faktiskt ingen aning om, å andra sidan har jag nog aldrig använt den digitala zoomen i min nuvarande kamera.

Alltid lär man sig nåt.

Ofta så får man ut bilder som innehåller samma upplösning, men då har kameran skurit ut den biten och sedan interpolerat upp till den valda upplösningen.

Därav kan man lika gärna göra det i dator där man har större kontroll över processen. Om man överhuvudtaget ska använda det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar