Annons

Förhållande brännvidd/mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Orre

Avslutat medlemskap
Hej o hå !

Hoppas nån begriper vad jag menar med denna fråga.

Alltså, vad blir det för skillnader om jag sätter samma mellanring mellan kamerahus och ett tele resp. ett vidvinkelobjektiv.

Vad påverkas ? Närgräns ? Vad händer med skärpedjupet ? osv.

Tack på förhand.

//Benny

Ju kortare brännvidd desto mer dramatisk påverkan får mellanringen. Den kortar närgränsen på objektivet och förhindrar Dig oftast från att fokusera på oändligheten.

Skärpedjupet är ju en funktion av bländare och avbildningsskalan. Eftersom avståndet till objektet minskar så ökar avbildningsskalan och därmed minskar skärpedjupet.

Mellanring använder man ju huvudsakligen till att öka avbildningsskalan varför jag inte ser någon mening i att sätta mellanring på vidvinkel så länge man har tillgång till längre brännvidder.

Titta på översta skissen på denna sida och tänk Dig olika längd på f och hur stor vinkelförändringen på de inkommande ljusstrålarna blir vid samma förlängning av ett lång och ett kort f .
http://sv.wikipedia.org/wiki/Brännvidd

Som tumregel kan du tänka dig att du behöver lika många mm mellanringar som brännvidden är, för att du ska få återgivningsskala 1:1 om objektivet är fokuserat på oändligheten.
Det ger automatiskt en idé om hur mycket bilden påverkas.

Jo, men rätt oanvändbart. :) Roade mig med att sätta 68 mm mellanring på mitt 70-200 och zomade ut till 70 mm. Ritade en rektangel som var ca 24x36 mm och hamnade ca 1 cm från papperslappen. Då täckte rektangeln 90-95% av sökaren på en 5D3.
Man får se upp så man inte mosar flugan om den sitter kvar.

Tack så mycket för svaren !

Var precis den typ av svar jag önskade.

Nu ska det praktiseras !

//Benny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar