Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förfriska minnet - från D300 till fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Det var ett tag sedan jag var aktiv på den tekniska fronten och känner att mitt minne behöver friskas upp lite nu när jag är intresserad av en eventuell uppgradering. I dagsläget äger jag en Nikon D300 som, vad jag förstår, har en DX-sensor. Om jag inte minns helt fel så är det endast objektiv med DX-fattning som fungerar bäst till kamerahuset.

Den främsta frågan är om jag nu bestämmer mig för att uppgradera till fullformat, t.ex. Nikon D700, behöver jag göra mig av med objektiven som tillhör min D300 eller kan jag fortfarande använda dessa till fullformatskamerahus?

Rätta mig gärna om jag använder begrepp inkorrekt eller diffust.

På en dx-sensor (D300 etc) kan man utan problem använda objektiv som är gjorda för fullformat (fx - D700 etc), men inte tvärtom. Kollade på din hemsida och där listar du tre objektiv och jag tror det är bara 17-55/2.8 som är gjort särskilt för dx-sensorn och som du inte kan använda på en fullformat kamera. Eller kan och kan, man kan väl använda den men det blir nog inte så fint resultat.

Uppfattat, tack för att du tog dig tid! Då låter det ju mest logiskt att sälja kameran tillsammans med objektivet 17-55/2.8 men behålla de andra två (50mm/1.4).

En följdfråga: det var ju ett tag sedan jag var aktiv. Är det fortfarande samma standard på objektiv och kamerahus? T.ex. DX och FX-sensorer. Mer specifikt: om jag köper en D700 med tillhörande objektiv (FX), är det förhållandevis framtidssäkert?

En följdfråga: det var ju ett tag sedan jag var aktiv. Är det fortfarande samma standard på objektiv och kamerahus? T.ex. DX och FX-sensorer. Mer specifikt: om jag köper en D700 med tillhörande objektiv (FX), är det förhållandevis framtidssäkert?

Det skulle jag nog säga att det är. Nikon brukar ha bra bakåtkompatiblitet på sina grejer. Du kan utan problem hänga ett fyrtio år gammalt AI-s objektiv på en D700 och det fungerar precis som det är tänkt.

Uppfattat, tack för att du tog dig tid! Då låter det ju mest logiskt att sälja kameran tillsammans med objektivet 17-55/2.8 men behålla de andra två (50mm/1.4).

Du kan ju behålla kameran som reserv? Tror begagnat-priserna för en D300 i bra skick ligger på 2-3000. Objektivet säljs fortfarande nytt för runt 12000, osäker på vad begagnat-priserna ligger på för det men antagligen en bra bit över kameran (ebay hintar runt 5000). Om du säljer båda tror jag det är lite olika målgrupp för kameran och objektivet, dvs är man ute efter en D300 så nöjer man sig kanske med ett billigare objektiv än 17-55/2.8. Eller så skulle jag nog tänka.

Samma standard sen 1959 med Nikon :). Fast i praktiken går väl gränsen för full kompabilitet med digitalkameraror någon gång i slutet av 70-talet. Historiskt sett har Nikon alltid gjort "fx-objektiv", objektiven speciellt för dx-kameror är något som kommit på 2000-talet. Svårt att utlova att något är framtidssäkert men du kan nog vara lugn att att standarden kommer att fortsätta ett tag till.

En slammkrypare är väl focus-motorn?
D300 är semi-pro.
Jag bytte till D600 (Fx/ konsumenthus).
Min macro-glugg, Tamron SP DI får nu focuseras manuellt....mummel.

// Mats W

behöver jag göra mig av med objektiven som tillhör min D300 eller kan jag fortfarande använda dessa till fullformatskamerahus?

D700 och en del andra kameror går att använda i "DX mode", dvs kameran använder bara en del av sensorn, den delen som är lika stor som en APS-C sensor. Det blir ju inte jättemånga pixlar kvar, men det funkar.
http://photo.net/nikon-camera-forum/00b0uo

Rätta mig gärna om jag använder begrepp inkorrekt eller diffust.

Jag tror du menar "friska upp", inte "förfriska"...

En slammkrypare är väl focus-motorn?
D300 är semi-pro.
Jag bytte till D600 (Fx/ konsumenthus).
Min macro-glugg, Tamron SP DI får nu focuseras manuellt....mummel.

// Mats W

Alla FX-kameror har fokusmotor i huset, så om din Tamron inte fungerar på D600 så är det något annat som är problemet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar