Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Företagsporträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_035

Aktiv medlem
Jag har blivit tillfrågad om jag vill ta några porträtt på de anställda på min pappas jobb. Tanken var först att min pappa och de andra anställda skulle göra det själva men så frågade dom mig. Så kraven som finns är i stort sätt dom jag ställer på mig själv, bara dom får några bilder.

Jag har tillgång till:
Sigma 70 2.8
Nikon 16-85
Kan låna ihop så jag har 3st SB-600 med bouncer.

Tänkte kolla om någon har några tips på vad jag ska tänka på? Behöver jag köpa något för att sprida ljuset mer eller kan jag använda mig av tex ett lakan?

Johan

Det går att använda vita väggar eller tak, eller lakan om du kan spänna upp det på nåt bra sätt, för att få ljuset mindre paralellt och få mjukare skuggor. Bäst är att använda paraplyer eller softboxar på stativ så du kan styra ljuset mer som du vill ha det.

Direkt ljus är mycket svårare att få till bra, men går förståss, se på de gamla porträttfotograferna i Hollywoodf tex

Joakims länk till Strobist är en kanonresurs för blixtfoto med kamerablixtar. De har ett forum med miljoner svar angående allt på ... http://www.flickr.com/groups/strobist/discuss/

Det går att använda vita väggar eller tak, eller lakan om du kan spänna upp det på nåt bra sätt, för att få ljuset mindre paralellt och få mjukare skuggor. Bäst är att använda paraplyer eller softboxar på stativ så du kan styra ljuset mer som du vill ha det.

Direkt ljus är mycket svårare att få till bra, men går förståss, se på de gamla porträttfotograferna i Hollywoodf tex

Vet du någon bra sida med softboxar och paraplyer? Behöver inte ha det bästa men samtidigt brukar det löna sig att köpa lite dyrare. Är det så i detta fallet också?

Finns det inga fönster du kan använda dig av? Du kommer väldigt långt med fönsterljus och en reflexskärm. .

Paraplyer är billigast. www.kaffebrus.com har bra priser och stativ och annat bra att ha också, väldigt billigt om man köper hos www.gadgetinfinity.com , under hundringen för paraply när jag köpte.

Hur triggar du blixtarna?

Har bara möjlighet att trigga dom med den inbyggda blixten så det är ju en liten nackdel. Ska kolla med han som jag får låna de två extra blixtarna av om han har något annat.

Jag har portabelt studioljus som ger mig det ljus jag behöver. Har man inte det så funkar ett fönster och en reflexskärm långt. prova dig fram hemma först.
Lycka till med plåtningen.

Gör det inte krångligare än det är, blir mitt tips. Du kommer väldigt långt med en blixt vid sidan om kameran, och något att diffusera genom eller reflektera med. Det blir ofta mer bökigt än bra att greja med tre blixtar, när det gäller ett så förhållandevis enkelt jobb.

Gör det inte krångligare än det är, blir mitt tips. Du kommer väldigt långt med en blixt vid sidan om kameran, och något att diffusera genom eller reflektera med. Det blir ofta mer bökigt än bra att greja med tre blixtar, när det gäller ett så förhållandevis enkelt jobb.

Menade inte att jag ska använda alla tre, utan bara att jag har tillgång till det. Men då kanske det är bättre att köpa en reflektor att ha vid ena sidan och blixten vid andra.

Tack för alla tips, de hjälpte.

Fotograferingen gick över förväntan för att vara första gången. Var på platsen dagen innan och provade inställningar i två timmar. Men tillslut blev jag nöjd.
Var ett mörkt rum så använde mig av två sb-600. Placerade en på varje sida och ett stort vitt papper framför för att inte få så hårt ljus. Försökte först med en blixt vilket många rekommenderade men då blev det för mycket skuggor på andra sidan modellen.

Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar