Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Företag som snott 12 bilder och använt på olika sätt..

Produkter
(logga in för att koppla)

elrohir

Aktiv medlem
Nu har jag råkat ut för att ett stort företag (Som ni alla känner till som är fotointresserade) har snott 12 bilder och använt som demo bilder. Dessa 12 bilder har skickats runt till olika tidningar och tester som demo bilder. En tidning (upplaga: 39000, även denna tidningen är väl känd i sverige för sina tester) publicerade till och med en enhet med dessa bilder i (där av jag vet att det är 12), egenteligen är det säkert fler bilder men detta vet jag inte säkert..

Hur skall jag gå till väga? vad är mina rättigheter vad är skälig ersättning??
 
Om du inte har BLF's handbok än, så köp den. Där ser du hur mycket du ska fakturera, och för vad. 100:- kostar den, och är värd varenda öre.
 
elrohir skrev:
Var kan man köpa den??
http://www.blf.se/

i menyn till vänster, tryck på

"Prislista/Avtal/Trycksak",

sedan på

"Beställ trycksaker".

Väl där så sätter du förslagsvis en 1:a (om du vill beställa 1 handbok), i rutan där det står

"Rätt och prishandbok STILLBILD med Cirkaprislista á 100:-".

Sen fyller du bara i adress osv. Klart!
 
Re: Re: Företag som snott 12 bilder och använt på olika sätt..

Jag har pratat med dom och har nu beställt boken..
Företaget har jag kontaktat och dom skulle utreda det som har hänt och försöka få tag i vem som är ansvarig. dom har deadline idag sa dom till mig så jag får väl se om dom hör av sig...

Bertil Lindgren skrev:
Börja med att kontakta det företaget och fråga dem vänligt hur de tänker ersätta dig, svarar de trist så kolla vidare i BLFs lista tex och börja fakturera...

/b
 
Stort företag, använt 12 bilder, skickat runt som demo, publicerat i tidningar. Grattis du har just vunnit på "bild" lotto ;) Nja men det känns som om du skäligen har rätt till en trevlig ersättning i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.