Annons

Fördröjning vid avtryckning

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Hackman

Aktiv medlem
Trots att Dynax 7D är en fulländad kamera kan jag i vissa situationer tycka att det är irriterande att det tar en liten stund från att jag tryckt på avtryckaren till att slutaren öppnas. Jag undrar vad kameran väntar på egentligen? Jag har försökt utröna detta genom att stänga av all automatik så att kameran inte behöver ändra några inställningar såsom skärpa eller exponering, men det sker ändå en liten fördröjning.

Är det någon som vet mer om detta?

Johan Hackman

Det verkar onekligen konstigt. Den enda gång som jag får avtryckaren att "vänta" är när kameran inte har låst fokus, (om jag har avtryckarspärren på). Om avtryckarspärren är av så exponerar den direkt oavsett om den fokuserat eller inte. En teori kan vara att det är glapp i bajonettfattningen som gör att det ger upphov till störningar mellan hus och objektiv. Alternativt att du testar med isopropanol+tops och gör rent kontakterna (på hus och optik). Testa även att dra åt skruvarna vid optikets fattning. Mitt 100mm macro var lite löst åtdraget men nu sitter det som berget. Jag hade inget problem med avtryckaren pga det men man vet aldrig. Ja det var mina teorier, det kan vara värt att testa iallafall.

mvh/Ove

Jag menar den tiondel av en sekund, eller kanske en hundradel, som fördröjningen handlar om. Jag tror inte att den beror på något fel på kameran. På kompaktkameror är fördröjningen oftast mycket större och motivet har gått in i ett annat rum när bilden tas. Här handlar det om att motivet hinner blinka - om man överdriver lite.

Tänk en situation när man vill fotografera en fågel som ska flyga ifrån en gren. Den sitter där, avtryckaren är halvvägs nedtryckt, och så plötsligt flyger fågeln. Man trycker ned, men fågeln är utanför bild när spegeln fälls upp.

Johan

Det tar en stund för spegeln att hissas upp. På en Canon EOS 300D tar detta ca 1/10 s, senare modeller något kortare tid. Har för mig att EOS 5D ligger kring 1/20 s. Detta är när autofokus är urkopplad. Antar att samma tider ungefär finns på alla kameror med mekaniska speglar som ska flyttas och bländarlameller som ska flyttas på plats.

Vill minnas när jag hade en Minolta Dimage 7i så var kameran tvungen att stänga slutaren innan exponering, vilket även det ledde till en fördröjning. Slutare som är helt elektroniska skulle i teorin kunna ge kortare tider om samtidigt bländarinställningen kan trimmas. Viss fördröjning kommer det alltid att vara beroende på att elktricitet ska fraktas runt, men den är och andra sidan försumbar i fördröjningshänseende.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar