Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördelar med ett batterigrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasI

Medlem
Hallåj,

Har planer på att införskaffa mig ett batterigrepp till min D3200, men undrar vad fördelarna är?
Kameran blir visserligen större, blir den också lätthanterligare, stabilare? Batteritiden förlängs ju såklart om man har i fler batterier samtidigt.

Detta tänkte jag köpa http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12421285/batterigrepp-bg-d3100-till-d3100-d3200
och ett extra batteri som detta http://www.24.se/batteri-till-nikon-enel14-p-16236-c-155.aspx ( Har kollat upp att EN-EL14 är batteri till D3200, är det batteriet bu eller bä? )

Ni som har ett batterigrepp, vad är bra och vad är dåligt?
Är det värt att köpa en till min kamera?
Fotar mycket makro, men även allround. Bälg och ringblixt vill jag inte tänka på nu ( i och med att jag fotar makro ), utan det är just ett batterigrepp jag undrar över.
 
Batterigrepp eller vertikalgrepp som det också heter hjälper till att hålla kameran bättre när du plåtar på högkant. Istället för att behöva lyfta armbågen och sträcka handen över kameran så kan du stället hålla in armen och därmed få bättre stöd. Annars är fördelarna precis de du nämner, lite mer att hålla i, mer tyngd (vilket är en fördel när du plåtar och vill hålla still) samt möjlighet att använda flera batterier

På enklare modeller är det helt klart värt att kika på andra tillverkare än original på både grepp och batterier. Jag har ägt alla möjliga varianter och har inte märkt någon skillnad i funktion i alla fall! Priset skiljer dock...
 
Använder batterigrepp på min D3200.
Dels för att mina händer är stora, så det är skönare att hålla med batterigreppet.
Men den stora fördelen är i porträtt-läge dvs stående bild, det är guld med en extra knapp på greppet.

Batterier som inte är original är en chansning, en del är bra och en del sämre.
 
Ok tack så mycket för svar.

Vilket batterigrepp använder du eller är det den jag länkade?
På bilden ser det ut som att den är felvänd, då batteriet sitter på höger sida på d3200, eller är det fram på bilden?

Angående batteri så vill jag inte köpa ett nytt original för 600kr, så väljer nog den jag länkade och hoppas att den fungerar bra.
 
Beträffande "piratbatteri" till Nikon.
Var det inte Nikon som för en tid sedan, via uppdatering av kamerans firmware, omöjliggjorde just användandet av "piratbatterier"?
 
Personligen begriper jag mig inte riktigt på varför man vill fotografera på högkant i dag.
Det finns undantag.
tex Tidningsomslag

Normalt sett idag tittar vi på bilder på en skärm eller tv o det är ingen mening med att fota på högkant för att visa bilder i liggande format.

Jovisst kan man skaffa sig ett batterigrepp om man just vill ha ett större grepp. Men personligen ser jag det som pengar i sjön. Bättre att köpa ett extra batteri...original...
 
Personligen begriper jag mig inte riktigt på varför man vill fotografera på högkant i dag.
Det finns undantag.
tex Tidningsomslag

Normalt sett idag tittar vi på bilder på en skärm eller tv o det är ingen mening med att fota på högkant för att visa bilder i liggande format.

Jovisst kan man skaffa sig ett batterigrepp om man just vill ha ett större grepp. Men personligen ser jag det som pengar i sjön. Bättre att köpa ett extra batteri...original...

Du verkar ha noll koll?

Har du hört talas om porträtt?,

sen finns det kunder som vill ha olika utsnitt på bilder för att de ska funka på deras hemsida, H/V

jag kan räkna upp 100 olika skäl för att vrida kameran, kan du göra samma sak för att bara fota horisontellt?
 
Personligen begriper jag mig inte riktigt på varför man vill fotografera på högkant i dag.
Det finns undantag.
tex Tidningsomslag

Normalt sett idag tittar vi på bilder på en skärm eller tv o det är ingen mening med att fota på högkant för att visa bilder i liggande format.

Jovisst kan man skaffa sig ett batterigrepp om man just vill ha ett större grepp. Men personligen ser jag det som pengar i sjön. Bättre att köpa ett extra batteri...original...

Fem av dina nio bilder på FS är vertikala - varför då? ;)

Själv tycker jag grepp är bra framför allt när jag använder tunga objektiv. Nu gör jag det mycket sällan, så då går det bra ändå.
 
D3200 har väl inte någon kontakt i batteriholken för batterigrepp så batterigreppets avtryckare tappar ju lite sin glans med att man måste koppla in en kabel från greppet in i kamerahuset och därmed måste ha en gummiflärp öppen.

Nej säger jag.
 
Jag tycker batterigrepp är bra pga av ungefär samma skäl som nämnts i tråden. Det finns dock en hel del argument som talar emot också. Jag har haft batterigrepp gånger flera till mina kameror och det blir stabilare och något lättare att hålla stilla. Tycker dock ungefär samma regler för slutartid vid handhållet gäller ändå. Fota vertikalt blir också bättre men det är sällan jag gör även om det finns de som gör det ofta.

Nu sålde jag mitt senaste batterigrepp, mest för att jag köpte en ny fotoryggsäck och jag tyckte det blev väldigt tight med utrymme med greppet monterat. Tyvärr är det rätt vanligt att många väskor och ryggsäckar inte är anpassade för kameror med batterigreppet monterat. Det blir tyngre, dyrare och mer uppseendeväckande med batterigrepp. Även om det helt klart är bekvämare, saknar jag det inte när jag väl fotograferar koncentrerad på ex ett jobb. Då glömmer man liksom bort behovet av det. Tror jag föredrar den mindre storleken och vikten helt enkelt.
 
Du verkar ha noll koll?

Har du hört talas om porträtt?,

sen finns det kunder som vill ha olika utsnitt på bilder för att de ska funka på deras hemsida, H/V

jag kan räkna upp 100 olika skäl för att vrida kameran, kan du göra samma sak för att bara fota horisontellt?
Nej absolut inte 100. JAG gör det bara OM jag tycker att det passar bättre o det är mycket sällan.

Jag skrev uttryckligen: personligen, inte alla...
 
Hallåj,

Har planer på att införskaffa mig ett batterigrepp till min D3200, men undrar vad fördelarna är?
Kameran blir visserligen större, blir den också lätthanterligare, stabilare? Batteritiden förlängs ju såklart om man har i fler batterier samtidigt.

Detta tänkte jag köpa http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12421285/batterigrepp-bg-d3100-till-d3100-d3200
och ett extra batteri som detta http://www.24.se/batteri-till-nikon-enel14-p-16236-c-155.aspx ( Har kollat upp att EN-EL14 är batteri till D3200, är det batteriet bu eller bä? )

Ni som har ett batterigrepp, vad är bra och vad är dåligt?
Är det värt att köpa en till min kamera?
Fotar mycket makro, men även allround. Bälg och ringblixt vill jag inte tänka på nu ( i och med att jag fotar makro ), utan det är just ett batterigrepp jag undrar över.

Det är bra för att normalläget, som för mig är horisontellt, blir bättre. Slipper få en kant i handen.

Vertikalläget blir förstås också bättre men det är ju uppenbart.

Har aldrig två batterier i kameran pga tyngden.
 
Mitt batterigrepp är alltid på, möjligen tar jag bort det vid foto på stativ.

Jag ser nästan bara fördelar ,med ett batterigrepp.
- Mycket bättre grepp och balans i kameran
- Man kommer åt justeringsrattar i vertikalt läge, vilket även innebär att man är mycket snabbare
- Längre batteritid, man slipper byta batteri hela tiden.
- Man ser jävligt ball ut!
 
Hallåj,

Har planer på att införskaffa mig ett batterigrepp till min D3200, men undrar vad fördelarna är?
Kameran blir visserligen större, blir den också lätthanterligare, stabilare? Batteritiden förlängs ju såklart om man har i fler batterier samtidigt.

Detta tänkte jag köpa http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12421285/batterigrepp-bg-d3100-till-d3100-d3200
och ett extra batteri som detta http://www.24.se/batteri-till-nikon-enel14-p-16236-c-155.aspx ( Har kollat upp att EN-EL14 är batteri till D3200, är det batteriet bu eller bä? )

Ni som har ett batterigrepp, vad är bra och vad är dåligt?
Är det värt att köpa en till min kamera?
Fotar mycket makro, men även allround. Bälg och ringblixt vill jag inte tänka på nu ( i och med att jag fotar makro ), utan det är just ett batterigrepp jag undrar över.


Jag har själv en d3200 och ett batterigrepp var nog bland det bästa jag köpt, ergonomin blir bättre och man får ett sånt mycket bättre grepp. Ska man ta porträtt så gör även knapp nummer två stor skillnad.

Jag har detta greppet: http://www.ebay.co.uk/itm/350737253825?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Har även detta: http://www.ebay.co.uk/itm/331225920007?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648 som du kan få köpa billigt om du inte redan har införskaffat ett grepp, nackdelen med detta grepp är att stativfästet sitter löst och är obrukbart.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.