Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördel med hög skrivhastighet CF-kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lost_One

Medlem
Jag står i begrepp att köpa lite större minneskort till min IXUS 400, och har då lagt märke till att det finns att tillgå i olika skriv/läshastigheter.
Kan någon vänlig upplysa mig om vad det gagnar att ha ett "snabbt" kort, utöver de ganska uppenbara fördelarna med att bildöverföring till dator skyndas på samt att bildsekvenser blir snabbare..
Påverkar det på något vis kamerans prestanda? Eftersom filformaten börjar bli ganska stora tar det ju en liten stund att läsa in en bild, men jag utgår från att kameran buffrar bilden för att sedan skriva den till minnet eller?
Enlighten me please :)

Passar på att ställa en till fråga istället för att skapa dubbla trådar.. går det att få tag på ett vettigt stativ för omkring trehundringen, eller är det bara skräp?
Mörkerfotografering är ju hart när omöjligt utan stativ..

//Anders

Snabb skrivhastighet är troligen viktigt om Du har en kamera som kan serieexponera med flera bilder per sekund (t ex de digitala systemkamerorna). Till Ixus 400 spelar det sannolikt ingen roll...

Du får garanterat "bättre" svar inom kort från någon annan mer upplyst än jag. :)

Visst kan det påverka, men om så är fallet med din kamera det vet jag inte. Ofta så ligger faktiskt inte begränsningen alltid i kortet utan även i överföringen från kameran. Skulle tro att i ditt fall så gör det inte så mycket, men om man kör t ex Canons 1D. Oftast är det inte så stora skillnader förutom om du som ovannämnda sekvenstagning. Det är nästan omöjligt att mäta tiden mellan dom om du ska spara ner en vanlig jpg.

Jag tror med all säkerhet att du lungt kan köpa det långsamma kortet, men skiljer det inte mer än en hundring så är det ju dumt att snåla, man vet ju aldrig om man kommer att byta kamera eller skaffa en MP3:spelare :)

Ang stativet så är även ett dåligt stativ bättre än inget alls. Nu när jag var i Paris senast så hade jag varkens plats eller ork att släpa runt på ett stort stativ så jag tog med mig ett billigt stativ som jag hade till min filmkamera och då lyckades jag även ta nattbilder. Det du saknar ofta är ju stabiliteten, men har du ingen tung kamera och fotograferar sällan i hårdblåst, ja då klarar du dig ganska bra med ett 300kr stativ. En annan nackdel är ju att du inte har något vidare bra huvud, vilket dom dyrare har så att man kan köpa ett kamera huvud efter egen smak och behov (kula, grepkulled osv). Dom dyrar har oftast ett snabblås system med en platta som man kan köpa till sina kameror och objektiv så att man enkelt kan fästa kameran på stativet.

skillnaden blir när du fyllt buffertminnet efter en bildserie, då måste kameran tömma buffertminnet för att kunna ta nya bilder och då är kortets skrivhastighet avgörande för hur lång tid det tar innan du kan ta bilder igen.

Allright, tack för era svar!
Då känns det som om det lite långsammare kortet duger åt mig, prisskillnaden blir ungefär ett extra batteri så då lägger jag nog pengarna på ett sådant istället :)

Ang stativ så såg jag att Clas Ohlsons säljer ett för 350:- så jag tänkte åka dit och känna på det och se om det känns ok.

Mvh//Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar