Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbryllad - varför blir det så här?

Produkter
(logga in för att koppla)

f1_4

Medlem
Hej

Jag fotar i RAW (nef) med min Nikon kamera och har hitils använt Capture NX2 för redigering och RAW hantering men här om dagen så skaffade jag CS5.

Problemet handlar om CS5 och Camera Raw men måste först beskriva problemet utifrån Nikons bildhanterings program.

När jag fotat och sedan fört över bilderna med Nikon Transfer och ser på dem i View NX finns det en knapp uppe i vänstra hörnet som heter RAW, när jag trycker på den så blir bilderna skarpare och de får behagligare färger, varför blir det så?

Samma sak händer när jag öppnar bilderna i Capture NX2, de blir automatiskt skarpare gämfört med hur de ser ut innan jag trycker på RAW knappen i View NX. Jag antar att det är så bilderna ser ut i RAW.

Men problemet är att när jag öppnar dem i photoshops Camera Raw så händer inte detta vilket gör att bilderna ser oskarpa och dassiga ut. Jag kanske inte har förstått mig på RAW helt men detta måste jag lösa då jag gärna använder CS5 för RAW hantering och redigering. Någon som vet varför detta händer?

det kanske är så att när du först tittar på bilderna i NX och transfer så visar programmet en preview-fil eller liknande, och när du sen trycker på raw så öppnar programmet upp originalfilen för att detaljgranska filen?

det kanske är så att när du först tittar på bilderna i NX och transfer så visar programmet en preview-fil eller liknande, och när du sen trycker på raw så öppnar programmet upp originalfilen för att detaljgranska filen?

Jo precis, det är nog så det funkar, men varför händer inte detta i Photoshop Camera Raw? varför visar Camera Raw ''Preview-filen''

osäker på logiken bakom det, men min gissning är att eftersom camera raw är tänkt att användas i första hand för att göra grundändringar i bilden, och du sedan fortsätter att göra ändringar på detaljnivå i PS så har adobe valt att spara datorkraft till att göra renderingarna snabbare i raw-filerna. att kunna pixelgranska skärpan i camera raw är kanske inte prio ett?

osäker på logiken bakom det, men min gissning är att eftersom camera raw är tänkt att användas i första hand för att göra grundändringar i bilden, och du sedan fortsätter att göra ändringar på detaljnivå i PS så har adobe valt att spara datorkraft till att göra renderingarna snabbare i raw-filerna. att kunna pixelgranska skärpan i camera raw är kanske inte prio ett?

Det du säger verkar logiskt. Men efter att jag öppnat bilden i Camera RAW och går över till Photoshop så är den lika oskarp och dassig.

Bästa lösningen är nog att avända Capture NX där bilden förblir skarp och sedan köra Photoshop. Det jag är ute efter är att få Photosshop och Camera RAW att visa bilden på samma sätt som Capture NX gör.

ACR's grundinställning är att inte övermätta eller överskärpa bilder redan vid import - detta förstör vidare bearbetningsmöjligheter ganksa pronto... En överskärpt kant, en övermättad färg (så att en färgkanal blir helt "platt") eller en överkontrast så att mycket av bilden är rent utblåst vitt eller pluggad svart går aldrig att hämta tillbaka till utgångspunkten igen.

NX har inte som utgångspunkt att du ska viderarbeta bilden - denna programvara är menad att lämna en "färdig" bild ifrån sig. ACR däremot är inte menad att lämna en "färdig bild" med de grundinställningar som är standard - vill du ha lite mer "tryck" och skärpa i bilderna direkt från default får du ändra lite inställningar och spara en ny preset. Detta går alldeles utmärkt att göra.

ACR's grundinställning är att inte övermätta eller överskärpa bilder redan vid import - detta förstör vidare bearbetningsmöjligheter ganksa pronto... En överskärpt kant, en övermättad färg (så att en färgkanal blir helt "platt") eller en överkontrast så att mycket av bilden är rent utblåst vitt eller pluggad svart går aldrig att hämta tillbaka till utgångspunkten igen.

NX har inte som utgångspunkt att du ska viderarbeta bilden - denna programvara är menad att lämna en "färdig" bild ifrån sig. ACR däremot är inte menad att lämna en "färdig bild" med de grundinställningar som är standard - vill du ha lite mer "tryck" och skärpa i bilderna direkt från default får du ändra lite inställningar och spara en ny preset. Detta går alldeles utmärkt att göra.

Okey, tackar då vet jag!

Om du öppnar ACR med en NEF bild, så ska det till höger finnas en flik med en liten kamera på (Camera Calibration). Det första valet var i alla fall i CS4 inställt på på någon av adobes profiler, här kan du istället välja en profil som bättre passar din kamera och dina färginställningar. Jag använder D700 med standard färg inställningar, Camera Standard profilen härmar väl vad jag ser i Capture NX. Sedan förstår naturligtvis inte ACR alla de olika inställningar du kan göra i kameran, skärpa exempelvis ...

Nikon skriver in information ACR inte kan läsa, bl a bildprofiler, Picture Control heter det (om det nu inte är Canons namn, i varje fall heter Nikons nått liknande).

Så för att kunna styra hur bilderna ser ut redan i kameran, t ex om du väljer Vivid som Picture Control, måste du antingen använda tillverkarens egna program eller fota i JPG för att få med dig ändringarna till datorn. Jag tycker dock Lightroom har blivit väldigt duktigt på att simulera Nikon D2x Mode II, vilket är den enda Picture Control värd att användas enligt mig.

Nikon skriver in information ACR inte kan läsa, bl a bildprofiler,...

Intressant, har inte tänkt på att ändra inställningen för kameraprofil, har bara kört på med Adobe Standard.

Försökte se vad som ändrades i ACR när jag bytte till olika profiler, men alla värden som skärpa, lyster osv förblev desamma. Det enda jag kunde se ändras var histogrammet (se bifogade skärmdumpar för Adobe Standard / Camera D2X Mode I / Camera D2X Mode II / Camera D2X Mode III) och själva bildens utseende.

Vad innebär olika kameraprofiler när man behandlar RAW, påverkas bilden i efterbehandlingen eller är det "bara" ursprungsvärdena som ändras?

Bilagor

• Kameraprofiler ACR.jpg
    Kameraprofiler ACR.jpg
    86.6 KB · Visningar: 738
Hej

Jag fotar i RAW (nef) med min Nikon kamera och har hitils använt Capture NX2 för redigering och RAW hantering men här om dagen så skaffade jag CS5.

Problemet handlar om CS5 och Camera Raw men måste först beskriva problemet utifrån Nikons bildhanterings program.

När jag fotat och sedan fört över bilderna med Nikon Transfer och ser på dem i View NX finns det en knapp uppe i vänstra hörnet som heter RAW, när jag trycker på den så blir bilderna skarpare och de får behagligare färger, varför blir det så?

Samma sak händer när jag öppnar bilderna i Capture NX2, de blir automatiskt skarpare gämfört med hur de ser ut innan jag trycker på RAW knappen i View NX. Jag antar att det är så bilderna ser ut i RAW.

Men problemet är att när jag öppnar dem i photoshops Camera Raw så händer inte detta vilket gör att bilderna ser oskarpa och dassiga ut. Jag kanske inte har förstått mig på RAW helt men detta måste jag lösa då jag gärna använder CS5 för RAW hantering och redigering. Någon som vet varför detta händer?

NX2 klarar att visa RAW-filen med de inställningar du har i kameran.

Dessutom blir bilderna skarpare eftersom CA tas bort automatiskt.

Intressant, har inte tänkt på att ändra inställningen för kameraprofil, har bara kört på med Adobe Standard.

Försökte se vad som ändrades i ACR när jag bytte till olika profiler, men alla värden som skärpa, lyster osv förblev desamma. Det enda jag kunde se ändras var histogrammet (se bifogade skärmdumpar för Adobe Standard / Camera D2X Mode I / Camera D2X Mode II / Camera D2X Mode III) och själva bildens utseende.

Vad innebär olika kameraprofiler när man behandlar RAW, påverkas bilden i efterbehandlingen eller är det "bara" ursprungsvärdena som ändras?

Det finns inget sådant som en "standardprofil" för kameran. Det du väljer när du väljer "Camera Profile" i fliken "Calibration" är hur programmet ska göra den allra FÖRSTA översättningen av färgerna från råfilen - INNAN programmet börjar behandla med alla kontrollerna från WB och ner.

Om jag skulle visa dig vad de EGENTLIGA färgerna som din kamera spottar ur sig hade sett ut som hade du nog blivit lite besviken. Alla kameror gör en ganska stark färgomvandling direkt när värdena plockas från råfilen.

Det är snarare så att man bör se råfilen som "mätvärden" - helt befriade från någon koppling till mänskligt färgseende. För att få en bild som något sånär motsvarar mänskligt färgseende måste dessa mätvärden omarbetas ganska kraftigt. Hur denna omarbetning görs är det du väljer när du väljer "Camera profile".

Detta påverkar inte bildinställningarna, bara färgernas utseende.

Adobe Standard är färgprofilen. Kameraprofilen, eller picture control eller vad man nu vill kalla det är de olika presets som finns för Neutral, Vivid osv som påverkar skärpa, kontrast, mättnad m.m.
Nikons egna program läser dessa inställningar även från en RAW-fil.
Lightroom och andra kan inte läsa den informationen lika bra och resultatet är den rena utdatan från sensorn utan några tillfixningar.

För att få samma resultat i andra program än Nikons egna måste du själv lägga till de här förbättringarna för att få en "färdig" bild.

Så man kan säga att Capture NX2 läser en NEF lika bra som ett annat program läser en JPG.

INGEN Raw fil är skarp från våra "vanliga" kameror", det ligger ett filter på sensorn som ska göra bilden oskarp för att det inte ska bli moare (fult mönster)

Det går aldeles utmärk att granska och lägga på skärpa i PS Raw program.
Men man måste kolla i 100%. Den skärpa man här väljer är "ingångsskärpning" efter bildbehandling och storleksanpassning skärpes bilden än en gång (utskärpa) för det medium den är avsedd för. Den senare görs i PS CS

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto