Annons

Förbjudet att publicera foton av Eiffeltornet, vadfalls?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns fler trådar kring detta i forumet, var där i somras och läste lite om det. En person här på forumet var väldigt insatt och publicerade några länkar där jag tyckte mig kunna läsa att det skulle ha provats i domstol men inte hållit.

Det finns fler byggnader i världen som har samma krav t ex Atomium i Bryssel...
Så vill man använda bilderna kommersiellt så behöver man tillstånd men det är ju inget generellt fotoförbud.

Grejen är ju att om man ska publicera foton av belysningen på tex fotosidan.se så kräver de att man lägger till "Copyright Pierre Bideau"till fotot.

Bilderna på Fotocommunity fick alltså plockas bort från sidan tills de fick tillstånd att låta användarna publicera bilder om de la till copyrighttexten.

Om man lägger till den copyrighttexten till sitt eget foto så är det ju lätt att förledas att tro att det är Pierre Bideau som ligger bakom själva fotot också.

Är belysningen verkligen så speciell att den kan verksskyddas? Det finns ju mängder av byggnader runt om i världen som har vacker belysning utan att någon kräver eftergifter av eventuella fotografer.

Tycker det här låter extremt märkligt! Som någon skrev så är ju tornet ett av dragplåstren i Paris och det har väl tagit några miljarder bilder på det genom åren. Ligger säkerligen på tuentals hemsidor och jag tror knappast att någon skulle ägna sig åt att sitta och leta nattligt tagna foton av tornet för att sedan be folk ta bort bilderna. Nä, jag tror nog bara att det är att fota på.

Det är kanske en annan femma om man ämnar smälla upp tornet på omslaget på en fototidning eller något liknande, där finns det säkert regler.

Grejen är ju att om man ska publicera foton av belysningen på tex fotosidan.se så kräver de att man lägger till "Copyright Pierre Bideau"till fotot......

Jag köpte en vykortsmapp, bl.a med det upplysta Eiffeltornet på kvällen, i Paris i somras. Inte någonstans på vykortet, eller i mappen står något om Pierre Bideau. Endats "copyright Photo: Pictor International"

Antingen är det så som beskrevs ovan, att det provats rättsligt och inte höll, eller att Pictor International/Vykortsföretaget köpt rätten att publicera och tjäna pengar på bilder av det upplysta tornet utan att nämna ljuskonstnärens namn. Publicerar här en av mina egna bild av tornet i kvällsbelysning.

Bilagor

• Eiffeltornet B1ny.jpg
    Eiffeltornet B1ny.jpg
    82 KB · Visningar: 884
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar