Advertisement

Annons

Förbi oändlighetssymbolen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
På en del objektiv kan man fokusera förbi oändlighetssymbolen så det blir suddigt... läste på nån engelsk sida att det berodde på att det fokuserar olika beroende på temperatur... tycker den temperaturutvidgningen borde göra endast marginell skillnad, så mycket kan väl inte materialet i ett objektiv ändra sig, handlar ju inte direkt om många meter bro eller så, eller menade de färgtemperatur? Fattar noll, nån som vet?

Jag håller med dig om att det låter lite underligt att temperaturen skulle spela så stor roll att man måste ta hänsyn till det när man gör skärpeskalan. Men jag kan tänka mig att optikens temperatur spelar en (viss) roll för hur det bryter ljust. Och, beroende på objektivets knostruktion, blir det kanske något man "måste" ta hänsyn till. Observera dock att detta är rena spekulationer från min sida!

Antagligen på grund av AF. Mina gamla Zeissobjektiv till Hasselblad går inte förbi. Bom stopp.

Ända jag kan tänka mig gällande temperatur är att det kan bildas dismoln som vi inte se direkt men genom gluggen ger det "luddigt" ut

Har inga mellanringar så jag är lite dålig det, vad händer när man sätter på en sån, om man innan fick fokus på oändlighet och sen sätter på en mellanring har man kvar skärpan där eller får man fokusera om?

Jag trodde väl oändlighetsgrejen bara var nån tillverkningsteknisk grej kanske, kollade på lite gamla objektiv nu och märker att bara mina nyare Sigmaobjektiv går att fokusera över oändlighet. Tycker fortfarande deras temperaturförklaring känns otillfredsställande...

Kan man använda det här till nåt egentligen?? :D

En fråga som poppar upp i mitt huvud är om det kan vara för att man skall kunna använda objektiven i fråga för IR-foto, för så vitt jag vet måste man ställa skärpan med "vanligt" ljus först, och sedan justera skärpan för IR-ljuset.

Ja Uffe där tror jag att du träffade rätt. Tror jag läst nåt om det förut för länge sen. Plausiblare förklaring än den med temperatur tycker jag alla fall.

En fråga som poppar upp i mitt huvud är om det kan vara för att man skall kunna använda objektiven i fråga för IR-foto, för så vitt jag vet måste man ställa skärpan med "vanligt" ljus först, och sedan justera skärpan för IR-ljuset.
För IR justerar man åt andra hållet, dvs oändlig fokus för IR är "innan oändligheten" för synligt ljus, dvs man behöver inte fokusera förbi oändlighetssymbolen.

Allt jag läst på nätet pekar på att det är just skillnader i värme som kräver detta. Men varför bara på optik med AF?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar