Annons

Förbättra flygplansbild

Produkter
(logga in för att koppla)

Scuzzer

Medlem
Har aldrig tidigare brytt mig om att efterbehandla mina digitalbilder i datorn, men i och med köp av en DSLR har mitt fotointresse skjutit i höjden och jag vill nu försöka lära mig hur jag ska korrigera bilderna så de blir så bra som möjligt. Sagt och gjort, jag har nu börjat plocka fram även lite äldre bilder för att se vad man kan göra åt dem, och hittade efter ett tag ett par som jag gillar, men som tyvärr har ett par smärre missar som sänker helhetsintrycket.
Bland annat denna flygplansbild där huvudmotivet, själva flygplanet, blev alldeles för oskarpt. Jag skyller själva "fotografmissen" på att det inte är så populärt att släpa med kamerastativ ut på fältövningar i lumpen. :) Bilden är ju även underexponerad, dessutom, men jag tycker inte det är någon större nackdel i detta fall. Tycker snarare att det ser mysigt ut.
Här hittas ännu en bild, tagen strax efteråt.

Hur skulle ni gå till väga med bildbehandlingen? Visa gärna exempel. :)
 
Jag har bara gjort en snabbis i PS för att få lite mer att titta på i skuggpartierna.

Shadow/Highlight

och en tur med NeatImage för att städa bort lite brus.
 

Bilagor

  • 113809_small.jpg
    113809_small.jpg
    49 KB · Visningar: 915
Tja
Tänkte bara höra var du gjorde lumpen och vilken tjänst.
Var själv luftvärnsrobotskytt (robot 70) på Lv6 fram till i april i år då jag muckade så bilden väcker lite minnen :)

ha det fint!
 
Peter Aksberg: Fint jobbat. Skulle du kunna skicka över bilden i full storlek så jag får kika på den i rätt upplösning?

Andreas Thilander: Gjorde lumpen som flygplansmekaniker på F4. Just dessa bilder är tagna under en övning på Färilabasen. Tyvärr gillade inte befälen när man hela tiden sprang iväg och fotade, vi var ju tvungna att vara beredda på Fi:s ankomst, så därför blev en del bilder tagna lite för snabbt. Jag håller med om att bilden framkallar minnen. :)
 
Utgick från din andra bild.

Beskurit, lagt på ett brunt lager av typen 'soft light' + ett varmt och ett kallt fotofilter, förminskat och lagt till ram i Photoshop.

Sedan optimerat storleken på filen i PaintShopPro. Det programmet kan verkligen minska filstorleken utan att bilden blir nämnvärt sämre.
 

Bilagor

  • flyg2_opt.jpg
    flyg2_opt.jpg
    12.9 KB · Visningar: 420
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.