Annons

För små JPG för framkallning efter RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

sony1

Ny medlem
Hej! ny med det här med RAW foto. Blir ju onekligen bättre kvalité efter bearbetning i Photoshop, men nu när jag skall skicka dem till labbet för förstorning så funkar det inte! Alltså när jag sparar om min RAW-fil till JPG blir den skitliten (535kb) så den största förstoringen som går att göra med bra kvalité blir typ 30x40 cm! Det känns ju himla trist när man har en grym bild man vill ha på canvas på minst 50x70cm.

Vad gör jag för fel? Är det någon inställning i Photoshop som spökar eller vad? Provade även spara om till TIFF, men även det formatet blev "bara" 1,7 MB...

Någon som är kunnig i detta och kan hjälpa till?
Sofie

Hej! ny med det här med RAW foto. Blir ju onekligen bättre kvalité efter bearbetning i Photoshop, men nu när jag skall skicka dem till labbet för förstorning så funkar det inte! Alltså när jag sparar om min RAW-fil till JPG blir den skitliten (535kb) så den största förstoringen som går att göra med bra kvalité blir typ 30x40 cm! Det känns ju himla trist när man har en grym bild man vill ha på canvas på minst 50x70cm.

Vad gör jag för fel? Är det någon inställning i Photoshop som spökar eller vad? Provade även spara om till TIFF, men även det formatet blev "bara" 1,7 MB...

Någon som är kunnig i detta och kan hjälpa till?
Sofie

JPG kan ha ganska kraftig komprimering (dock med kvalitetsförlust). Kontrollera när du sparar att du spara med bildens originalstorlek i pixlar. Det går ju att spara bilden i mindre format vilket du ju inte vill göra. Se även till att du väljer högsta kvalitet. Det brukar finnas en inställning för det, har för mig att den dyker upp efter att man tryckt på spara-knappen, där man kan välja mellan kvalitet och komprimering.

/P

Det låter som att du vid konverteringen från RAW till JPG/TIFF även skalar ner bilden, d.v.s. minskar antalet pixlar?

Hur stor är RAW-bilden mätt i pixlar på bredd och höjd?

Hur stor är JPG-bilden mätt i pixlar på bredd och höjd?

Det låter som att du vid konverteringen från RAW till JPG/TIFF även skalar ner bilden, d.v.s. minskar antalet pixlar?

Hur stor är RAW-bilden mätt i pixlar på bredd och höjd?

Hur stor är JPG-bilden mätt i pixlar på bredd och höjd?

Tack för svar! Skall testa lite o se om det funkar :.)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto