Annons

För skolan. alternativ till photoshop elements

Produkter
(logga in för att koppla)

Upy

Aktiv medlem
Hej,

Jag kör en fotokurs på gymnasiet, Fotografisk bild 1. Jag lade en beställning på Adobe photoshop Elements 15. Men efter en månads väntan fick jag veta att programmet inte finns att köpa som stand-alone på DVD längre. Så nu får jag titta mig runt efter andra alternativ.

Vad rekommenderar du för program som är:

- Tillräckligt kraftfullt för att man ska kunna göra editering liknande vad som finns i elements
- Användarvänligt med så liten tröskel som möjligt.

Jag lurar pixlr online editor.

/Per
 
Hej
Jag hann med att undervisa fotografisk bild1 och 2 i över femton års tid innan jag blev åldring, och hela tiden kört Photoshop. I kombination med Bridge och CR tycker jag att man har en hyfsad bra läromedel att arbeta med. Det är inte det allra användarvänliga men tillåter ganska utförliga beskrivningar av processen. Hade jag börjat idag hade jag nog valt Lightroom istället.
Problemet med Adobe är så klart hela prenumerationsapparaten men kolla med din skola om det inte går att lösa. Jag tror att Adobe fortfarande har ett rätt generöst avtal gentemot skolor och kommuner. ( Lite lockbete är det allt)
 
Köp Adobes Photography plan med Lightroom Classic CC och Photoshop CC. Bästa programmen för redigering. Det kostar visserligne ca 100kr i månaden vilket suger men jag personligen tycker att det inte finns något program så kan mäta sig med denna kombon så då får det hellre kosta än o köpa något ”sub-par”
 
Hej
Jag hann med att undervisa fotografisk bild1 och 2 i över femton års tid innan jag blev åldring, och hela tiden kört Photoshop. I kombination med Bridge och CR tycker jag att man har en hyfsad bra läromedel att arbeta med. Det är inte det allra användarvänliga men tillåter ganska utförliga beskrivningar av processen. Hade jag börjat idag hade jag nog valt Lightroom istället.
Problemet med Adobe är så klart hela prenumerationsapparaten men kolla med din skola om det inte går att lösa. Jag tror att Adobe fortfarande har ett rätt generöst avtal gentemot skolor och kommuner. ( Lite lockbete är det allt)

Jo, det hade varit bra förstås. Jag själv använder Lightroom, så då har jag koll. Men priset är högt!

Fast kanske man kan ha en prenumeration ett halvår bara. Då blir det ju 600kr/elev.

Några tips till en nybörjare att undervisa foto 1? ;)
 
Köp Adobes Photography plan med Lightroom Classic CC och Photoshop CC. Bästa programmen för redigering. Det kostar visserligne ca 100kr i månaden vilket suger men jag personligen tycker att det inte finns något program så kan mäta sig med denna kombon så då får det hellre kosta än o köpa något ”sub-par”

Priset är högt. Men visst är det det bästa. Frågan är vad som kan ersätta det paketet för en rimligare peng.

Det är inte många timmar de får på sig att lära sig fotoredigering. För mig själv har det tagit otaliga timmar för att bli hyfsad på det.
 
Paint shop pro skall vara kraftfullt och klara av både lager och råkonvertering. Har inte testat själv då jag endast behöver råkonvertering och lokala justeringar. Så för mig verkar PPP vara onödigt, men verkar kombinera ungefär LR med PS elements ungefär.
 
Jo, det hade varit bra förstås. Jag själv använder Lightroom, så då har jag koll. Men priset är högt!

Fast kanske man kan ha en prenumeration ett halvår bara. Då blir det ju 600kr/elev.

Några tips till en nybörjare att undervisa foto 1? ;)

Haha.
Det finns ju för all del en kursplan och formulerade mål på Skolverkets hemsida. Jag har alltid varit rätt noga med att eleverna ska förstå grundprinciperna med en kamera. Att de förstår slutartid och bländare, och i förlängningen, också kan utnyttja den kunskapen. Jag märker ofta att det fundamentala glöms bort, därför att den digitala automatiken löser de flesta problemen. Då är det kul att höra elever utbrista, kan man göra så här häftigt men kamera!? Jo, förstår man vad skärpedjup innebär och hur man utnyttjar det så kan det bli tokhäftigt.
Mjukt och hårt ljus. Färgtemperatur, brännvidd. Hur slutartid, bländare, brännvidd och ISO samspelar. Och vad man gör rent basic-basic i bildbehandlingen. De ambitiösa eleverna snokar gärna upp tutorials med allehanda avancerade knep och knåp. Men glöm inte bildupplösning också.
Baskunskapen är otroligt viktig om man vill bli fotograf.
Lycka till!
 
Varför dvd

Hej,

Jag kör en fotokurs på gymnasiet, Fotografisk bild 1. Jag lade en beställning på Adobe photoshop Elements 15. Men efter en månads väntan fick jag veta att programmet inte finns att köpa som stand-alone på DVD längre. Så nu får jag titta mig runt efter andra alternativ.

Vad rekommenderar du för program som är:

- Tillräckligt kraftfullt för att man ska kunna göra editering liknande vad som finns i elements
- Användarvänligt med så liten tröskel som möjligt.

Jag lurar pixlr online editor.

/Per
Frågan är varför du behöver ha på DVD? Elements 2018 finns ju att ladda ner. Dessutom kan du få även Premiere elements för några tior mer om det gäller till elever eller lärare. Det är väl inte så att du tänkte köpa en DVD och sedan ladda ner på alla datorer?
http://www.adobe.com/se/products/photoshop-elements.html?promo-id=D8F91T38
Hur som helst så finns det i lager på DVD hos återförsäljare enligt Scandinavian Photos hemsida:
https://www.scandinavianphoto.se/pr.../photoshop-elements-2018-svenska-foer-windows

OBS det är den nya versionen "Elements 2018" och inte E 15.
 
Frågan är varför du behöver ha på DVD? Elements 2018 finns ju att ladda ner. Dessutom kan du få även Premiere elements för några tior mer om det gäller till elever eller lärare. Det är väl inte så att du tänkte köpa en DVD och sedan ladda ner på alla datorer?

Nej, förstås inte.
2018 har högre systemkrav än vad elevdatorerna levererar vad gäller bildupplösning.

Elements 15 är dessutom billigare.
 
Ok

Då är jag med. Skulle kolla in Paint shop pro som någon föreslog. Kika även på ACDsee. Båda kan nog minst lika mycket som elements.
 
Skolor betalar inte i närheten av fullt pris hos Adobe.
O när kurserna är slut så stängs prenumerationerna ner.

Ovh jag är HELT övertygad om att Affinity photo är helintresserade att sponsra hela skolklasser med gratis licenser. Allt för att plocka marknadsandelar av Adobe.

Ring och fråga dem. Spela ut dem mot varandra.
Kolla vad Adobe erbjuder.
Ring sedan Affinity o förklara läget....
 
Kolla även GIMP som är helt fri.
Och dessutom helt gratis. :)

Jag skulle tro att GIMP har tillräckligt med finesser för att fungera bra i en kurs om fotografisk bild, men TS bör kanske sätta upp en lista på nödvändiga egenskaper och se om alla går att bocka av för GIMP.
 
Kör på Adobe.Det är så att säga industristandard. Men upplys gärna om att det finns alternativ. Gratis är gott etc. betänk också att kursplanen inte lägger tyngdpunkten vid efterbehandlingen.
 
Kör på Adobe.Det är så att säga industristandard. Men upplys gärna om att det finns alternativ. Gratis är gott etc. betänk också att kursplanen inte lägger tyngdpunkten vid efterbehandlingen.

Sant. Fotografisk bild 2 har mer fokus på bildbehandling.

Tack för alla svar
 
Hej,

Jag kör en fotokurs på gymnasiet, Fotografisk bild 1. Jag lade en beställning på Adobe photoshop Elements 15. Men efter en månads väntan fick jag veta att programmet inte finns att köpa som stand-alone på DVD längre. Så nu får jag titta mig runt efter andra alternativ.

Vad rekommenderar du för program som är:

- Tillräckligt kraftfullt för att man ska kunna göra editering liknande vad som finns i elements
- Användarvänligt med så liten tröskel som möjligt.

Jag lurar pixlr online editor.

/Per

En graverande nackdel med Elemnets är att du inte kan jobba med 16 bit TIFF-filer. Tycker en stor poäng med modern redigering är just att kunna använda sig av formatet TIFF. Då kan du skicka filerna kors o tvärs och använda dig av plugins och lager. Tex LR är väldigt dynamiskt och intuitivt, lite industristandard. Alla photomagasin som innehåller photoredigering, jobbar i princip bara med PS/LR.
 
Kör på Adobe.Det är så att säga industristandard. Men upplys gärna om att det finns alternativ. Gratis är gott etc. betänk också att kursplanen inte lägger tyngdpunkten vid efterbehandlingen.

Håller med om att man bör välja något som är industristandard. Vi är ett litet land och här blommar inte tusen blommor utan en betydligt mindre bukett normalt.

Tänk när myndigheterna valde Compis-datorer till skolorna en gång i tiden med CPM-operativ när PC-revolutionen exploderade och vi helt hamnade i bakvattnet på skolorna. De enda som var glada åt den inlåsningen var väl ESSELTE som levererade till skolorna utan konkurrens. Bra för lärarna var det inte heller.

Det är väl bättre om eleverna kan bekanta sig med program som de faktiskt med viss sannolikhet kommer möta både i hem, i näringsliv och offentlig sektor än att vara hänvisade till gratisalternativ bara för att det är just gratis.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.