Annons

För/nackdelar med köp över internet

Produkter
(logga in för att koppla)

samuel

Medlem
Tjenare!

Nu har jag äntligen bestämt mig för en Minolta Dynax 5. Nu undrar jag vilka för/nackdelar det finns med att köpa grejerna över internet.

Eftersom jag bor i Örebro så är det ju inte bara att åka till Scandinavianphotos affär och få kameran servad vid problem. Jag skulle vilja höra synpunkter från er som köpt grejer därifrån.

Det som lockar är ju att amn kan få ner priset över internet.
 
Fördelar:
- Priset

Nackdelar:
- Kan inte känna på grejorna

Annars service och sånt sköter ju auktoriserade verkstäder, kanske i närheten av dig. Annars kan du ju alltid knalla in på Expert eller så och kolla och känna, men nu har du ju bestämt dig.
 
Jag har köpt kamera, stativ och projektorduk från dem. Det jag främst minns är att leveransen går fort. Beställde stativ och duk en dag, och hämtade dem på posten nästa dag.

Skulle inte tveka att handla där igen.
 
Kolla på produkten i vanlig affär om den finns tillgänglig och beställ den sen billigare på nätet...=)
Robert
 
Ge din lokala handlare en chans att möta intenet priset gå in till honom och säg som det är du har hittat den för X:- och kolla vad han har för pris...

Jag lovar du kommer bli förvånad även den minsta butik vill ha nöjda kunder...
 
Det är faktiskt något jag tänkt göra...
Jag tittar på en Canon EOS 30, skillnaden i pris mellan handlarna här i Linköping och internetbutikerna är upp mot 20% när det gäller EOS30 med 28-90 objektiv i alla fall. Fotokungen/Pixeloo (Internet) vill ha 6695:- och butikerna här i stan vill ha 8000:- för en likadan kamera. VAR LIGGER SKILLNADEN, Hur kan de ta 20% mer? Jag handlar gärna på hemmaplan, men när man tjänar över 1000:- på att köpa på andra ställen, då gör jag hellre något roligare för den 1000-lappen.

Jag tittar dessutom på ett dyrare objektiv till kameran och då lär skillnaden bli ännu större.

hick skrev:
Ge din lokala handlare en chans att möta intenet priset gå in till honom och säg som det är du har hittat den för X:- och kolla vad han har för pris...

Jag lovar du kommer bli förvånad även den minsta butik vill ha nöjda kunder...
 
”...Hur kan de ta 20% mer?...”

Oj, massa svar på det.
Ingen dyr hyra i centrum, ingen personal som bara skall hålla öppet utan att sälja, inget lager bara för att folk skall kunna gå in och klämma på en F5 som ingen köper och flera andra skäl.

Kanske har det ändrat sig men jag jobbade i fotobutik en sommar 1987 och lärde mig snabbt att på kameror finns inga marginaler, en fotohandlare vill helst bara sälja batterier, film och labbtjänster.
Kamerorna ger i princip bara break even och man säljer dem för att få en kund som köper film.
OK, lite överdrivet men en handlare gör (gjorde) kanske 15% vinst på systemkameror.

Idealkunden är en som går direkt in och vill ha en kamera som man får beställa hem.
 
Hej

Jag fick samma pris i affär som på CyberPhoto på min D30 då den kom i feb 01.

Gick dit med utskrifter från nätet om priserna.

Samma funkar på Sigmagluggar på Expert.

Roine
 
Då jag köpte min F90x för några år sedan så betalade jag i stort sett samma pris hos den lokala experthandlaren som hos scandinavian photo
men det handlar juh mycket om att ha ett bra samarbete med sin lokala handlare, hur skoj skulle det vara för dom om jag bara går in och tittar och känner på grejerna och sen handlar jag på postorder, blir nog inte så lätt att få bra priser då :)
desstom så finns fördelen med att ha en lokal handlare att det är ganska smidigt att först få prova grejerna innan man köper dom
 
Jag tycker det är schysst! Jag har bara bra erfarenheter av både Scandinavian photo och Cyberphoto så jag tycker absolut att du ska sluta fundera och shoppa det du vill ha över nätet! =)
Min kamera(canon eos 30) köpte jag från Cyberphoto och priset var 1500 mindre än i den lokala affären.

Camilla
 
Jo, det där med hyra och lager är den vanligaste "ursäkten"/förklaringen. Jag vet inte hur det faktiskt ligger till, men Fotokungen har exempelvis två butiker enligt deras hemsida. Deras lokalhyra borde vara högre då de är i Stockholm än hyran för butikerna här.

Då kommer nästa argument: "De säljer på volym".
Jo de säljer på volym men de har samtidigt högre omkostnader i hyra och dylikt. De butiker vi har här tillhör Expert-kedjan, de flesta i alla fall. Och de tillhör väl en kedja för att kunna göra stora inköp gemensamt och därmed pressa priserna. Det är ju i alla fall vad On-off, Siba, med flera lutar sig mot.

mipert skrev:

”...Hur kan de ta 20% mer?...”

Oj, massa svar på det.
Ingen dyr hyra i centrum, ingen personal som bara skall hålla öppet utan att sälja, inget lager bara för att folk skall kunna gå in och klämma på en F5 som ingen köper och flera andra skäl.

Kanske har det ändrat sig men jag jobbade i fotobutik en sommar 1987 och lärde mig snabbt att på kameror finns inga marginaler, en fotohandlare vill helst bara sälja batterier, film och labbtjänster.
Kamerorna ger i princip bara break even och man säljer dem för att få en kund som köper film.
OK, lite överdrivet men en handlare gör (gjorde) kanske 15% vinst på systemkameror.

Idealkunden är en som går direkt in och vill ha en kamera som man får beställa hem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.