Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För mycket GB i Lightroom CC Classic

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
En teknisk fråga om LR CC Classic, om någon känner till hur jag kan göra, jag har tagit in (importerat) alla bilder till LR CC Classic som 1:1 men märkte sedan att referensfilen för "Skapa förinställningar" snabbt kom upp i ca 18GB vilket blev onödigt mycket.

Kan jag på något sätt kan minska det genom att välja/återgå till t.ex. "Normal" istället iom jag inte behöver 1:1 just nu. Kan jag bara ändra utan att något annat försvinner eller ändras? Tacksam för svar!
 
En teknisk fråga om LR CC Classic, om någon känner till hur jag kan göra, jag har tagit in (importerat) alla bilder till LR CC Classic som 1:1 men märkte sedan att referensfilen för "Skapa förinställningar" snabbt kom upp i ca 18GB vilket blev onödigt mycket.

Kan jag på något sätt kan minska det genom att välja/återgå till t.ex. "Normal" istället iom jag inte behöver 1:1 just nu. Kan jag bara ändra utan att något annat försvinner eller ändras? Tacksam för svar!

Antingen slänger du hela mappen med dina förhandsvisningar - se föregående inlägg här på fotosidan:
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=170818
Men då blir du även av med standardförhandsvisningarna.

Eller så markerar du och tar bort 1:1 i valda mappar enligt bifogad bild
 

Bilagor

  • Previews.jpg
    Previews.jpg
    81.8 KB · Visningar: 49
En teknisk fråga om LR CC Classic, om någon känner till hur jag kan göra, jag har tagit in (importerat) alla bilder till LR CC Classic som 1:1 men märkte sedan att referensfilen för "Skapa förinställningar" snabbt kom upp i ca 18GB vilket blev onödigt mycket.

Kan jag på något sätt kan minska det genom att välja/återgå till t.ex. "Normal" istället iom jag inte behöver 1:1 just nu. Kan jag bara ändra utan att något annat försvinner eller ändras? Tacksam för svar!

Det finns 2 olika typer av bilder lagrade i LR. Den ena är den tumnagel som du ser i biblioteket när du tittar på många bilder. Den andra är den du ser när du tittar enbart på en bild eller zoomar in i den. Detta är 1:1 previews.
Gå till katalogfilen i LR och gör dina inställningar. Här kan du först välja hur stora samt bra dina tumnaglar skall vara.
Som tredje val kan du bestämma hur snabbt dina 1:1 previews skall slängas. 1 dag, 1 vecka eller efter en månad.
Bläddrar man runt mycket bland sina bilder och förstorar dem så skapas 1:1 previews och katalogfilen blir snabbt väldigt stor. Såg min just nu var uppe i 89 Gb. Då hade jag valt att ha tiden till 1 månad.
LR går mycket snabbare att jobba i om man behåller 1:1 previews för de bilder man jobbar med.
Å andra sidan vill man inte att filen skall bli enorm. Så en vecka kan kanske vara lagom att behålla dem.
 
Tar och skiftar tråd :), är det 1:1 Previews som är de tunga filerna i Previews mappen? Tänkte om jag ställer in att kasta efter 1 dag (har idag 30dagar som troligen är standard), kommer då mappen att bli mindre och mindre när dessa 1:1 efter hand rensas ut?
 
Det finns 2 olika typer av bilder lagrade i LR. Den ena är den tumnagel som du ser i biblioteket när du tittar på många bilder. Den andra är den du ser när du tittar enbart på en bild eller zoomar in i den. Detta är 1:1 previews.
Gå till katalogfilen i LR och gör dina inställningar. Här kan du först välja hur stora samt bra dina tumnaglar skall vara.
Som tredje val kan du bestämma hur snabbt dina 1:1 previews skall slängas. 1 dag, 1 vecka eller efter en månad.
Bläddrar man runt mycket bland sina bilder och förstorar dem så skapas 1:1 previews och katalogfilen blir snabbt väldigt stor. Såg min just nu var uppe i 89 Gb. Då hade jag valt att ha tiden till 1 månad.
LR går mycket snabbare att jobba i om man behåller 1:1 previews för de bilder man jobbar med.
Å andra sidan vill man inte att filen skall bli enorm. Så en vecka kan kanske vara lagom att behålla dem.

Tack för alla svar! Om jag fattar det hela rätt, kan jag då kasta hela prefsfilen på ca 16GB så återbildas det en ny efter det? Se översta bilden. Hur gör jag för att efter det ställa in på "Normal" igen?

Överst i bild 2 ligger mappen Backups, kan jag utan vidare kasta även den?
 

Bilagor

  • a.jpg
    a.jpg
    61.1 KB · Visningar: 23
  • b.jpg
    b.jpg
    58.9 KB · Visningar: 24
Du kan säkert kast gamla back-ups. Fast släng inte alla ifall du behöver återställa.
Att skapa om LR och importera allt från start tar bra lång tid.
Att skriva metadata till sidecars är också smart. Det skapar möjligheten att få med sig det mesta också om man åter till annat program.
 
Du kan säkert kast gamla back-ups. Fast släng inte alla ifall du behöver återställa.
Att skapa om LR och importera allt från start tar bra lång tid.
Att skriva metadata till sidecars är också smart. Det skapar möjligheten att få med sig det mesta också om man åter till annat program.

Hej igen, vad tror du om min fråga om: ...kan jag då kasta hela prefsfilen på ca 16GB så återbildas det en ny efter det? Se översta bilden. Hur gör jag för att efter det ställa in på "Normal" igen?"

Bildas en helt ny prefsfil iom jag då gör en förnyad import av bilder?
 
Hej igen, vad tror du om min fråga om: ...kan jag då kasta hela prefsfilen på ca 16GB så återbildas det en ny efter det? Se översta bilden. Hur gör jag för att efter det ställa in på "Normal" igen?"

Bildas en helt ny prefsfil iom jag då gör en förnyad import av bilder?
Du kan lugnt kasta previews.lrdata.
Det skapas en ny nästa gång du öppnar Lightroom.
Om du med "Normal" menar "Standard", så ser du bara till att fortsättningsvis välja "Standard" när du importerar nästa gång. Eller för dina befintliga bilder, som jag visade i första inlägget, markera de foldrar du vill ha och välj "Skapa förhandsvisningar av standardstorlek". - Klart!!
Du behöver inte göra en förnyad import (om det var så du menade?).

Thommy
 
Du kan lugnt kasta previews.lrdata.
Det skapas en ny nästa gång du öppnar Lightroom.
Om du med "Normal" menar "Standard", så ser du bara till att fortsättningsvis välja "Standard" när du importerar nästa gång. Eller för dina befintliga bilder, som jag visade i första inlägget, markera de foldrar du vill ha och välj "Skapa förhandsvisningar av standardstorlek". - Klart!!
Du behöver inte göra en förnyad import (om det var så du menade?).

Thommy

Tack, ska testa detta!
 
Ändrade enligt alla tips, kastade den förra prefsfilen och kom nu ned till 1,29 GB mot tidigare ca 16 GB, tack för all support!
 

Bilagor

  • c.jpg
    c.jpg
    45 KB · Visningar: 15
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.