Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För mycket färgmättnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

robnil

Aktiv medlem
Hej!

Jag tog lite bilder i helgen på hästar. Det var mitt på dagen och jag hängde på mitt nyinköpta polfilter för att se hur färgerna skulle kunna bli.

Råfilerna var lite matta så jag ryckte i färgerna en del i lightroom för att få upp mättnad och framför allt den blåa himlen som jag försökte få fram med polfiltret.

Frågan är nu: Har jag gått loss för hårt med reglagen? Känns färgerna för konstgjorda eller är det okej?

Vad tycker ni för övrigt om bilderna? Är nybörjare så jag behöver all kritik jag kan få :)

Jag labbade en del med vidvinkel för att få närvaro och action i en del av bilderna på bekostnad av perspektivet.I synnerhet nr 14 och 15. Ser det ballt ut eller bara helt förvridet?

Bilderna här

/Robban

Hej Robert!
Jag tycker inte att bilderna känns konstgjorda! jag tycker du har dragit i spakarna precis lagomt!

/mvh
Magnus

Smaken är ju som bekant som baken. DELAD. En del fokuserar alldeles för mycket på täckning och information i bilderna och tittar för lite på helheten. Jag tycker bilderna är jättefina och färgerna är jättebra. Det enda jag reagerar lite på är att några av bilderna ha lite dålig kontrast. Jag skulle alltså inte vara rädd för att dra lite hårdare i den spaken också...
OBSERVERA understrykningarna på lite...

Mvh
Jerry

Tack för synpunkter!
Appråpå detta med kontrast och färger osv, måste man ha en hårdvarulösning som "spyder" för att kunna kalibrera skärm + printer eller går det att göra utan att punga ut med två laxar?

Känns ju fånigt om jag sitter och rattar här i min ensamhet på en okalibrerad skärm (vilket jag ju gör) :)

Du är inte ensam...Min metod, och det funkar faktiskt alldeles utmärkt, är att jämföra skärmen med mina utskrifter och efterhand har jag fått en ganska bra överrensstämmelse dem emellan...

Angående färgmättnad så gör du precis som du själv vill. Du har full konstnärlig frihet. Hur vill du att bilderna ska se ut?

När jag en gång i tiden började fotografera så undrade jag hur det kom sig att de andra i fotoklubben hade så fina färger i sina bilder. Min bilder var helt utan briljans i färgerna eftersom jag använde Agfa-film. De flesta naturfotografer använder Fuji-film och då framför allt Velvia eftersom den ger otroliga fäger.

Ska jag uttala mig om dina bilder så tycker jag att de är färglösa. Jag vill att verkligheten ska vara färgglad och vacker och lägger på ganska mycket färgmättnad i datorn för att uppnå Fuji-feeling. Men som sagt du, och ingen annan, avgör vad du vill uppnå. Vill du visa en, enlig min åsikt, realistisk trist och färglös värld eller vill du försköna den?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar