Annons

för ljusa resp. för mörka bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Evildoer

Aktiv medlem
Jag vet att det finns böcker o.s.v som säkert besvarar detta men jag tänkte att jag kunde få ett svar här och en diskussion.

Var vid havet häromdagen och tänkte att jag skulle fota vågorna med min nya kamera. Ville ha en lång slutartid för den där mjuka effekten. Det slutade med att kameran säger att det är utanför ljusområdet och bilderna blir vita. Går detta att korrigera med vitbalans? Hur ska jag annars kunna använda långa och extremt långa slutartider dagtid? Jag är ingen expert ännu på min kamera och pluggar instruktionsboken varje dag, men color temp och whitebalance är juh avgörande givetvis liksom isotal. Men om jag ställer isotalet på hundra en solig dag, wb på auto och color temp på t.ex. 5000. Borde det då inte kunna gå att ta bilder på längre slutartider utan att de blir vita? Antar att det beror till viss del på optiken med, vilket ljusinsläpp det har (visst är det så?)

Hade samma problem när jag på eftermiddagen skulle fota en sak i rörelse och ville ha motsatt effekt, en snabb slutartid, då blev bilderna mörka trots att det var en ljus dag. Och även detta då kameran själv ställde in bländare.

Detta är säkert en barnlek att åtgärda då jag tagit bra sådana bilder tidigare med bra mycket billigare saker än jag har införskaffat nu. Men jag sträcker ändå ut en hand i hop om en enkel och bra förklaring.

Tack för hjälpen.
 
Liten bländaröppning, (högt värde) och lågt ISO-tal borde väl räcka? Ju mindre bländaröppning desto längre slutartid och vice versa..
Mvh
Micke
 
Om det fortfarande är för ljust så kan man ju använda ND-filter. (gråfilter på svenska, eller?) Ett filter som helt enkelt stoppar en del av ljuset innan det träffar sensorn.
 
Det första problemet löser du med hjälp av gråfilter. När du sätter gråfilter på kameran kommer mindre ljus in och du kan ha längre slutartid utan att det blir överexponerat. Dessutom vill du naturligtvis ha så lågt ISOtal som möjligt. Vitbalansen tror jag inte har något med saken att göra.

Problemet du upplever på eftermiddagen är värre. Uppenbarligen finns det inte tillräckligt med ljus. Använd högt iso-tal och litet bländartal (dvs stor bländaröppning) Så får du se hur kort slutartid du kan få utan att bilden blir underexponerad. Beroende på motiv kanske blixt kan vara något?
 
Det var nog så att det var för ljust när du var ute och skulle fota vatten med mjuk effekt. Förmodligen så räckte inte ens minsta bländaren till. Det var helt rätt att ISO-talet var lägsta möjliga men vitbalansen har inget med det att göra, den sköter bara vad vitt egentligen är. Om det ska vara ett kallt vitt ljus eller varmt vitt ljus.

För att få till sådana bilder som du vill ha så får du nog ha gråfilter framför linsen. Det vanligaste är att man tar sådana här bilder när ljuset inte är så starkt, som strax före solnedgången exempelvis. Jag var själv ute häromdagen och tog liknande bilder. Då hade jag på ett polarisationsfilter samt ett gråfilter som tar bort ett bländarsteg plus ett ytterliggare gråfilter som tar bort två bländarsteg. Trots dessa tre filter så låg jag ändå på bländare 22 och hade exponeringstid mellan 1-1½ sekund och det räckte inte riktigt till för att få den där mjuka effekten. Så i mitt fall fick jag vänta och åka ut senare och ta om bilderna när det var mörkare.

I det fallet du ville ha snabb slutartid, räckte ljuset till då? Om man kör på snabba tider så krävs ju mycket ljus för att få korrekt exponering. Räcker inte ljuset kan du höja ISO-talet. Eller så kanske inte kameran ville exponera korrekt p.g.a. motivet, då får du kompensera detta med exponeringskompensationen.
 
Tack för tipsen. Det ni säger visar att jag har tänkt rätt. Har varit "ute ur leken" en liten stund så jag ville mest stämma av. Och med den nya kameran har jag möjligheter jag inte haft innan och ville se så att tänket fortfarande är rätt. Min optik har 2.8 - 4.5 i ljusinsläpp så det tar ändå in rätt mycket ljus. Ett gråfilter kanske vore något att sätta på, använder jag det ist för uv/polariseringsfiltret då? Det tar väl också bort en del ljus vad jag förstår. Nåväl, ska givetvis experimentera bra mycket mer, men det är bra att veta att man är på rätt väg.
 
Du kan kombinera gråfilter och polfilter om det behövs. Själv brukar jag mest använda polfilter för att få till mustigare färger i himmlar samt i vissa fall ta bort reflexer i vatten, Ofta har jag enbart gråfilter när jag vill ha längre slutartider, men det beror på situationen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.