Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För lång synktid med blixt för porträtt med stor bländare..

Produkter
(logga in för att koppla)

avsl120710

Avslutat medlemskap
Min Nikon D100 och SB-28DX blixt verkar bara kunna synka med varandra på 1/180 sek. slutartid, vilket leder till att om jag vill ta porträtt ute med stor bländare för att få kort skärpedjup så blir bilden nästan alltid grovt överexponerad eftersom 1/180 är alldeles för lång tid i solsken...Någon som har lite synpunkter på hur man löser detta? Funderade på att använda ett ND filter, exemplevis -4 men det känns lite bökigt att behöva hålla på med det. Det går ju såklart fint att låta automatiken i P läget sköta allt men då blir det ju med typ bländare 11 eller 16 eller liknande, inte så kul vid porträtt..eller är det nåt knas med mina grejer kanske? Jag kör på manuellt och sen te.x 1/64 effekt så blir det ändå överexponerat..
 
ND filter på objektivet eller blixten är de alternativ du har.

Det finns även ND filter som du skruvar på objektivet där du kan vrida för att steglöst ta bort så mkt ljus du vill (ND2-ND400).

Vet inte om ditt system stöder hispeedsync men det kanske kan vara värt kolla upp.

Isåfall kan du synka på alla synktider upp till kortast möjliga slutartid (förutsatt att blixten sitter i kamerans blixtsko)


Testa om du kan ställa kameran på ISO50 så får du ett steg mindre ljus.





Min Nikon D100 och SB-28DX blixt verkar bara kunna synka med varandra på 1/180 sek. slutartid, vilket leder till att om jag vill ta porträtt ute med stor bländare för att få kort skärpedjup så blir bilden nästan alltid grovt överexponerad eftersom 1/180 är alldeles för lång tid i solsken...Någon som har lite synpunkter på hur man löser detta? Funderade på att använda ett ND filter, exemplevis -4 men det känns lite bökigt att behöva hålla på med det. Det går ju såklart fint att låta automatiken i P läget sköta allt men då blir det ju med typ bländare 11 eller 16 eller liknande, inte så kul vid porträtt..eller är det nåt knas med mina grejer kanske? Jag kör på manuellt och sen te.x 1/64 effekt så blir det ändå överexponerat..
 
Kamerans minsta ISO är 200... och jag kan köra manuell effekt på blixten ända ner till 1/64 men det verkar liksom inte hjälpa. Jäkla tråkigt faktiskt, eftersom man är begränsad till 1/180 sek så är det på 200 ISO ganska liten bländrae (om man nu vill ha så kort skärpedjup som möjligt...) jag vill ju ligga på max bländrae 4 men det blir oftast överexponering på det vid iso 200, jag vill ju bara lägga på lite extra blist för att t.e.x slå bort skuggor under ögonen osv. Det verkar inte som det finns high-speed synk, ska kolla nogrannare, har inte haft Nikon innan..

//M
 
ISO 200 och 1/180 så hamnar Du runt bländare 16 i solljus även utan blixt så gråfilter är nog vad som gäller i så fall (eller en ny kamera men det är kanske inte lika aktuellt) ;)

Alternativt så strunta i blixten och använd reflexskärm. Då får Du ner tiden
 
funderar på ifall du kanske borde köpa nyare kamera då D100 är från 2002. Kanske inte stöder highspeed sync.
Googlade lite på SB28DX och det verkar heller inte finnas på den.

ND filter gör det svårt att fokusera och är rätt dyrt ifall du ska ha av bra kvalité. Särkilt till porträtt då stora bländaröppningar även i normala fall är mjuka i sig.

/Stefan
 
Varför ska han sätta filter på blixten? Det är inte blixtljuset som är problemet utan solljuset som måste dämpas, på ett eller annat sätt.
Det finns eg två sätt att göra det på. ND-filter eller kortare slutartid (eller möjligen en jätteparasoll). Vill man ha kortare slutartid måste FP-synk användas (vet inte om det finns på denna kombo av kamera/blixt).
Jag gissar att D100 har en helt mekanisk slutare. Om den hade haft en hybridslutare som D70, tex, hade så kunde man använt en "dum" blixt, som kameran inte vet om (vet inte om kameran "pratar" med en SB-28DX). Då kan man få kameran att använda blixt på kortare tider än synktiden. Det funkar dock inte om kameran har en helt mekanisk slutare.
 
Om det finnsplats för en metafråga: hur funkar ett ndfilter egentligen? Är rökigheten extremt finkornigt för att inte påverka bildens kvalite? Varf blir inte bilden tex mer oskarp?
 
Intressant fråga. Jag vet inte, men det finns lite att läsa på en av tillverkarnas sida:

http://www.rosco.com/us/filters/roscolux.cfm#work


...two types of plastic. More than 65% of the line is made from co-extruded polycarbonate plastic. The remainder of the line is deep dyed polyester.


Jag har ingen aning om vad "co-extruded polycarbonate plastic" och "deep dyed polyester" har för egenskaper och varför man har valt just det materialet/tillverkningssättet men det kanske någon med specialkunskaper kan upplysa oss om?

(Men jag gissar på att de helt enkelt tål mycket höga temperaturer, då filtren är gjorda för ex. 1000w halogen scenbelysning från början?)

Jag har ett varierbart ND filter som skruvas på objektivet..
Det är steglöst ställbart ND2-ND400.
Det är konstruerat av två stycken överlappande pol-filter.


Om det finnsplats för en metafråga: hur funkar ett ndfilter egentligen? Är rökigheten extremt finkornigt för att inte påverka bildens kvalite? Varf blir inte bilden tex mer oskarp?
 
Senast ändrad:
Intressant fråga. Jag vet inte, men det finns lite att läsa på en av tillverkarnas sida:

http://www.rosco.com/us/filters/roscolux.cfm#work


...two types of plastic. More than 65% of the line is made from co-extruded polycarbonate plastic. The remainder of the line is deep dyed polyester.


Jag har ingen aning om vad "co-extruded polycarbonate plastic" och "deep dyed polyester" har för egenskaper och varför man har valt just det materialet/tillverkningssättet men det kanske någon med specialkunskaper kan upplysa oss om?

(Men jag gissar på att de helt enkelt tål mycket höga temperaturer, då filtren är gjorda för ex. 1000w halogen scenbelysning från början?)

Jag har ett varierbart ND filter som skruvas på objektivet..
Det är steglöst ställbart ND2-ND400.
Det är konstruerat av två stycken överlappande pol-filter.

Jag har ett ND2-ND400, det är helt värdelöst utom på de lägre värdena, det blir nämligen olika mörkt i olika riktningar när man fotar vidvinkel.

Använd ND8 eller mer.

ND-filter på blixten är onödigt, den går att ställa ner i styrka. Det är f ö solljuset som är problemet, inte blixten.
 
Jo, ND filter (för objektiv) har sina begränsningar, vilket anges tydligt på tillverkarens hemsida. Iaf för det jag köpte.

Det är direkt olämpligt att använda i maxläge (ND400) då det blir ett stort kors över bilden.

Men det kan vara ett bra verktyg i vissa fall om man exempelvis vill ha stora bländaröppningar och få det att funka med blixtsynktider. Exempelvis om man har ett 85/1.2 och det omgivande ljuset är kraftigt.

Jag har ett ND2-ND400, det är helt värdelöst utom på de lägre värdena, det blir nämligen olika mörkt i olika riktningar när man fotar vidvinkel.

Använd ND8 eller mer.

ND-filter på blixten är onödigt, den går att ställa ner i styrka. Det är f ö solljuset som är problemet, inte blixten.
 
Jag gjorde ett litet snabbtest här hos mig nu. Det är soligt och blå himmel ute. En fin sommardag helt enkelt och solen står i zenit om en timme cirka.

Jag får 1/8000 f1.2 på ISO50

Det är såklart ett extremfall både vad gäller ljus och bländare, men det är ju kul med väldigt kort skärpedjup ibland.
 
Jo, ND filter (för objektiv) har sina begränsningar, vilket anges tydligt på tillverkarens hemsida. Iaf för det jag köpte.

Det är direkt olämpligt att använda i maxläge (ND400) då det blir ett stort kors över bilden.

Men det kan vara ett bra verktyg i vissa fall om man exempelvis vill ha stora bländaröppningar och få det att funka med blixtsynktider. Exempelvis om man har ett 85/1.2 och det omgivande ljuset är kraftigt.

Redan vid ND16-32 börjar jag se ojämnheter i ljuset och färger. Att skriva ND400 är falsk marknadföring, det är helt oanvändbart för ens 10-delen av 400. Den enda nyttan med filtret ser jag om man vill finjustera till tex ND6 som ligger mitt emellan ND4 och ND8 fasta filter. Jag har några ND4 och 8, de går att kombinera men med mer än ett filter på kameran ser man filterkanten i vidvinkelläget för vissa objektiv. (jag kör förstås inte med UV).
 
Jag gjorde ett litet snabbtest här hos mig nu. Det är soligt och blå himmel ute. En fin sommardag helt enkelt och solen står i zenit om en timme cirka.

Jag får 1/8000 f1.2 på ISO50

Det är såklart ett extremfall både vad gäller ljus och bländare, men det är ju kul med väldigt kort skärpedjup ibland.

Problemet var ju om man kör med blixt, dvs slutartid på 1/125 plus minus ett steg.
 
Ola vad har du för fabrikat på ditt filter?

Här en motljusbild för att kolla vad som händer med reflektioner och filtret:

http://fhfoto.se/temp/mbvarind/motljus.JPG


Här är ett test jag gjorde nyligen av mitt filter (HL Optics / LCW Nd Fader 2-400 Mark II)

http://fhfoto.se/temp/mbvarind/ndjoin.jpg

Inget av de stora märkena, men det kostade en bra slant ändå, typ 1500 eller så.

Ditt test; det hade varit bra om du behållit exponeringen samma, dvs dubblat slutartiden för varje dubbling av ND-värdet. Nu blev det helt mörkt där man velat se detaljerna.

Motljus är nog alltid dåligt, det är ju 4 nya glasytor att ta hänsyn till.
 
High speed sync

Eller som det heter på Nikon-språk: Auto-FP (Focal Plane shutter)

Vill du ha kort skärpedjup i fullt dagsljus så får du ju väldigt korta tider. För korta för att blixten ska kunna synka normalt. Istället får man använda FP-sync vilket innebär att blixten pulserar ut sitt ljus. Man tappar effekt (d.v.s. räckvidd) men det funkar ofta ganska bra som upplättning. Frågan är huruvida din kamera och blixt klarar det?
 
Syftet med testet var att se hur mycket mörkare det gick att få med stor bländaröppning och kortast möjliga slutartid som kan synka ihop med flera blixtar (1/200)

Personligen är jag rätt förtjust i ljusblobbar och andra kul effekter som uppstår vid interna reflektioner :)





Ditt test; det hade varit bra om du behållit exponeringen samma, dvs dubblat slutartiden för varje dubbling av ND-värdet. Nu blev det helt mörkt där man velat se detaljerna.

Motljus är nog alltid dåligt, det är ju 4 nya glasytor att ta hänsyn till.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar