Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För kort skärpedjup vid porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Har fotat porträttbild på en VD och bilden skall användas i officiella sammanhang. Porträttet som sådant är jag nöjd med men jag är osäker på skärpedjupet. Ville ha lite "rörig smet" i bakgrunden så jag körde på 2.8 vilket resulterade i kanonfin skärpa över ansikte och ögon men öronen ligger utanför skärpeplanet (även slipsen). Är detta OK tycker ni eller skall officiella porträtt ha skärpa på alla kroppsdelar? Jag vill inte posta bilden här så jag hoppas ni kan föreställa er ungefär hur det ser ut.

Jag tog andra bilder med mindre bländare och bättre skärpa som också är bra men den jag är mest nöjd med råkade vara på 2.8. Vad tror ni?

Personligen tycker jag det är för kort skärpedjup, men det viktigare är väl vad kunden tycker. Kanske dom gillar det även om det förmodligen är lite ovanligt för en sån bild.

Såklart en smaksak, men jag tycker nog de flesta blir lite snyggare med kort skärpedjup (för det mesta). Huvudsaken är att blickfånget (oftast ögonen) är skarpa.

Skicka flera bilder

...coh låt kunden välja!
Har fotat porträttbild på en VD och bilden skall användas i officiella sammanhang. Porträttet som sådant är jag nöjd med men jag är osäker på skärpedjupet. Ville ha lite "rörig smet" i bakgrunden så jag körde på 2.8 vilket resulterade i kanonfin skärpa över ansikte och ögon men öronen ligger utanför skärpeplanet (även slipsen). Är detta OK tycker ni eller skall officiella porträtt ha skärpa på alla kroppsdelar? Jag vill inte posta bilden här så jag hoppas ni kan föreställa er ungefär hur det ser ut.

Jag tog andra bilder med mindre bländare och bättre skärpa som också är bra men den jag är mest nöjd med råkade vara på 2.8. Vad tror ni?

Har nyligen retuscherat en massa styrelsemedlemmar i olika förateg för årsredovisningar. Det är ganska vanligt med så kort skärpedjup. Tycker det är helt ok. Lite trist är det förstås när händer etc kommer helt ur fokus.

Man var nöjda med resultatet och bilden kommer användas i årsredovisningen så allt gott. Tack för feedback!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar