Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För hårda kontraster.

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_99

Aktiv medlem
Vad gör jag för fel ???

Jag upplever att alla mina bilder får alldeles för hårda kontarster
( dom mörkapartierna ser underexponerade ut och dom ljusa ser överexponerade ut ). Problemet har kommit med att jag bytte till en Sony A700, är det fler som har samma problem ?
Har provat med att minska ett halvt steg på exponeringen och kompenserat med DR inställningen utan att bli nöjd.
Har provat med att sätta ner kontrasten ett steg men upplever då att en hel del av bilderna känns platta.

Jag behöver hjälp !!!

Laddar upp några bilder som exempel.

Mvh Anders

Exponerar du rätt från toppen dvs att högdagern inte är utfrätt så är det mer fråga om din inlagda kontrastkurva som du kan påverka vanligtvis på flera sätt i kameran.
Nu kan jag inte din kamera men med 5d höll jag på i flera månader för att få till jpg ut från kameran att bli bra i jämförelse med raw, jag gav sedan upp. (van vid d2x snygga jpg direkt ut från kameran)
Enklast är att du fotograferar i raw, då bestämmer du själv hur du vill ha din bild från högdager , mellantoner och ner i skugga med en bra lagd kontrastkurva för motivet.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar