Annons

för dplig upplösning trots.....!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jagerhouse

Aktiv medlem
Har ett STORT problem..

trots att jag på min kamera (sony a700) ställer in upplösning på högsta möjliga i alla lägen, får jag samma besked var gång jag öppnar dem i Photoshop...svs. de har en upplösning på 72 pixlar!

har testat allt från att öppna bilderna direkt från kortet, till att kopiera dem först från kort till mapp osv.men ingenting händer.
inställningarna är på högupplösning, alltså högsta möjliga i kameran och JPG format.

någon som kan bistå mig med hjälp?
då förstoringar i detta läget större än 30*40 inte går på grund av detta.

Anders var kvickast på avtryckaren den här gången.

Har ett STORT problem..

trots att jag på min kamera (sony a700) ställer in upplösning på högsta möjliga i alla lägen, får jag samma besked var gång jag öppnar dem i Photoshop...svs. de har en upplösning på 72 pixlar!

Troligen står det 72 dpi, dvs 72 punkter per tum. Det spelar ingen som helst roll vad det står där, det har inget med upplösningen att göra.

Läs på lite här, så får du kunskaperna du behöver: http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/

Jag kan citera det viktigaste direkt ur artikeln:

"Den korta och enkla förklaringen

* PPI och DPI har ingen som helst betydelse så länge vi visar en bild på skärmen. Bilden består av pixlar, skärmen visar pixlar, det är alltså bara pixlar som gäller.
* Om vi (eller ett fotolabb) skriver ut bilden så kan PPI och DPI spela roll. Observera ordet "kan". PPI och DPI måste inte spela roll. Man kan strunta i dem också.
* Du kan skriva ut i vilken storlek du vill
* När du visar bilder på webben så har du ingen kontroll
"

Men läs gärna artikeln, den är lätttillgänglig och bra.

Per.

tack för ditt svar!

Jag blir ändå fundersam.när jag använder min vanliga lilla kompaktkamera och sätter i detta kort i min läsare och öppnar bilder, står där oftast 240 dpi eller mer när man kontrollerar. vad är skillnaden? kortet? kamera? inställningar?

har nu läst den.och då inser jag.då har jag problem alltså.om jag fårtsått denna textens innebörd.

jag kan alltså inte ,trots min inställning om största upplösning på kamerna, kunna framkalla bra kvalitetsbilder i ex.70*100. för då "räcker" inte pixlarna till.

för gör man en så pass stor förstoring vill man ha bra kvalitet även om man står någerlunda nära.

Det enda som spelar roll är hur många pixlar bilden har, som din kamera tar, och det förändras inte , oavsett om det står att bilden är i 240 dpi ellr 72 eller 3 dpi.

Med min 8 megapixel-kamera har jag gjort alldeles utmärkta 50x70 cm bilder.

8 megapixel är alltid 8 miljoner bildpunkter.

Fast den tabellen säger inget om den upplevda kvaliteten skulle jag vilja påstå. T.ex. säger den att allt under 100ppi är oanvändbart. Och trots det vill jag minnas ett tidigare inlägg här som nämnde något exempel på runt 8-10ppi som var fullt acceptabelt, men då var bilden ett antal meter bred och man stod på en bit ifrån för annars kunde man inte se hela bilden.

Vill man ha en bild på säg 16 meter bred och 9 meter hög med 300 ppi (bra kvalitet enligt många) så skulle man behöva en bild på ungefär 20 gigapixel (= 20 000 megapixel) om jag räknat rätt.

Fast den tabellen säger inget om den upplevda kvaliteten skulle jag vilja påstå.

Nej, man bör läsa textraden under tabellen också:

"Med reservation för att stora utskrifter inte alltid betraktas från jättenära håll. Om du ska hänga den på väggen kan du ibland använda mindre foton för stora utskrifter"

Nej, man bör läsa textraden under tabellen också:

"Med reservation för att stora utskrifter inte alltid betraktas från jättenära håll. Om du ska hänga den på väggen kan du ibland använda mindre foton för stora utskrifter"

Precis.

Bara för att, så försökte jag räkna ut frågeställarens 70x100cm i 300ppi och får det till knapp 100Mpix.

jag hänger inte med till 100% men.....då bör jag kunna förstora upp till 50*70 utan några problem......för annars är det ju fel någonstans.om jag kör med en a700 och bilderna inte blir mer än 72? när jag tar upp dem i photoshop.....jag får väl göra ett försök..surt sa räven annars.

jag hänger inte med till 100% men.....då bör jag kunna förstora upp till 50*70 utan några problem......för annars är det ju fel någonstans.om jag kör med en a700 och bilderna inte blir mer än 72? när jag tar upp dem i photoshop.....jag får väl göra ett försök..surt sa räven annars.

Bilderna från din Sony A700 på högsta upplösningen är 4288 pixlar breda vad jag kan förstå efter lite snabbsurfande. De där "72" som du hakat upp dig på är bara en siffra som kameran sätter dit för att det är ett uppskatat normalvärde när du visar bilden i 100% på en gammal bildskärm, och därmed totalt irrelevant.

Din bild är som sagt 4288 pixlar bred. Skriver du då ut den så den blir en tum bred så får du 4288 pixlar per tum dvs ppi. Skriver du ut den 10 tum bred så får du 428,8 ppi. Skriver du ut 100 tum bred så får du 42,88 ppi.

Det där värdet på 72 som du verkar ogilla kan du ändra i t.ex photoshop till 300 om du tycker att det känns bättre.

I photoshop under "image size" kryssar du ur "resample image", nu kan du ändra "72" till precis vad du vill. Upplösningen förändras som sagt var inte, men om det känns bättre för dig så.

Kul att det länkas till min "artikel"...

Sony A700 har 12 megapixel. För "normala" behov innebär det att man kan göra i princip hur stora förstoringar som helst.

ANNONS