Annons

För att få denna effekt så bör jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill uppnå en effekt

som dessa porträtt. http://www.skarp.se/show_images.php?client_id=77&cat_id=89

kan ni hjälpa mig?

Jag tror att du kan få den här effekten om du gör tre lager.

Första lagret original
Andra lagret duotone (istället för svartvitt använder du blått och grönt exv)
Tredje lagret samma fast en annan färg.

Duotone får du om du gör Image>mode>grayscale
Då låser du upp duotone och kan välja färger där.
Lägg ihop de tre bilderna och lek runt med opacitet och gör ett justeringslager med gradient fill.
Rörigt?
Jag är ingen ps-pedagog-rock star och inte hur duktig du är på ps. fråga igen om du inte förstår.

Så här blev det när jag provade, skulle haft en bild framifrån egentligen

Bilagor

• papap.jpg
    papap.jpg
    36.5 KB · Visningar: 881
Tycker mig se att mättnaden är sänkt och kontrasten ökad. Ljussättningen har varit viktig men kan gå att efterapa hyffsat.

Kanske borde flyttas till bildbehandlingstrådarna.

Tycker mig se att mättnaden är sänkt och kontrasten ökad. Ljussättningen har varit viktig men kan gå att efterapa hyffsat.

Kanske borde flyttas till bildbehandlingstrådarna.

Jag tror att det är ljussätningen ihop med bakgrunden, jag menar den där härliga hdr känslan som finns i bilden, jag vill efterapa den lite :D

Först och främst så får dessa bilder sin karaktär av ljussättningen, som för övrigt är ganska enkel. Den går utan problem att återskapa med två paraplyblixtar, eller en paraplyblixt och en reflexskärm.

Ta bilden på Persbrandt som exempel. Ett huvudljus som kommer från modellens högra sida, och ett upplättningsljus som är ungefär två exponeringssteg lägre från den vänstra. Kan vara en nerställd blixt, men ser mer ut som en reflexskärm.

Utöver det är färgmättnaden nerdragen på bilden vilket ger den lite dova känslan. Sedan ser det ut som fotografen har använt gradient tool i PS. Och slutligen något slags pattern (mönster).

Jag testade nyss, fast utan mönstret:

http://www.flickr.com/photos/joakim_kna/5416031951/

EDIT: Med största sannolikhet har han använt blandningsläget också.

Ska försöka lära mig

Först och främst så får dessa bilder sin karaktär av ljussättningen, som för övrigt är ganska enkel. Den går utan problem att återskapa med två paraplyblixtar, eller en paraplyblixt och en reflexskärm.

Ta bilden på Persbrandt som exempel. Ett huvudljus som kommer från modellens högra sida, och ett upplättningsljus som är ungefär två exponeringssteg lägre från den vänstra. Kan vara en nerställd blixt, men ser mer ut som en reflexskärm.

Utöver det är färgmättnaden nerdragen på bilden vilket ger den lite dova känslan. Sedan ser det ut som fotografen har använt gradient tool i PS. Och slutligen något slags pattern (mönster).

Jag testade nyss, fast utan mönstret:

http://www.flickr.com/photos/joakim_kna/5416031951/

EDIT: Med största sannolikhet har han använt blandningsläget också.

Jag ska försöka skapa detta under dagen, får se om jag får upp något hyfsat ikväll. snyggt jobbat själv föresten, riktigt grymt.

Pröva dej fram med gradient maps och opaciteter. Så kan du gå tillbaks till orginallagret och göra en duotone eller dyl. Det här det första jag kommer på då jag ser bilden utan att lägga alltför mycket tid på analysera den :)

Jag börjar hitta rätt

Pröva dej fram med gradient maps och opaciteter. Så kan du gå tillbaks till orginallagret och göra en duotone eller dyl. Det här det första jag kommer på då jag ser bilden utan att lägga alltför mycket tid på analysera den :)

Den här bilden hade fått mer liv om jag sluppit skuggan bakom mig, men jag börjar hitta rätt även om den här blev lite överarbetad

http://data.fuskbugg.se/skalman02/nahoj5-1.jpg

Väldigt snygga bilder, speciellt på Skarsgård tycker jag.För att få en viss likhet bör belysningen vara ungefär densamma till att börja med.Sen tror jag de är ganska mycket efterbehandlade med dodge and burn för att få mjukheten i huden, och rätt kontrastförhållanden. mm. Gjorde en snabb test men kom inte fram till riktigt rätt . Skulle behöva ta bilder med lite annat ljus.

Bilagor

• fotodsidan.jpg
    fotodsidan.jpg
    88 KB · Visningar: 401
Väldigt snygga bilder, speciellt på Skarsgård tycker jag.För att få en viss likhet bör belysningen vara ungefär densamma till att börja med.Sen tror jag de är ganska mycket efterbehandlade med dodge and burn för att få mjukheten i huden, och rätt kontrastförhållanden. mm. Gjorde en snabb test men kom inte fram till riktigt rätt . Skulle behöva ta bilder med lite annat ljus.[/QUOTE

snyggt arbete du gjort där, jag har fattat att ljuset är viktigt i framförandet, du har fått till det riktigt bra tycker jag. Efter att ha varit med barnen hela kvällen så återgår jag nu till att lära mig. ska först se hur man arbetar konstruktivt med verktygen du tog upp. jag pysslade lite förut med det men har inte lyckats så bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar