Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fått en massa gamla kameror

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjena!

Jo det är så att jag hittade en massa gamla kameror när jag hjälpte till att städa ur min mormors dödsbo.
Några har tillhört min morfars far och några min morfar.
Har lagt upp lite bilder och så på dom här:
http://www.freewebtown.com/mtbandshit/kameror/

Det jag vill veta är när/vart dom är gjorda och allmän info om kamerorna och om de har något värde.
Är det nån mer info ni behöver för att ge mig info är det bara att fråga.
Tack på förhand!

LP-foto i Stockholm är experter på gamla kameror. De ordnar regelbundet auktioner med köpare (samlare) runt om i världen. Kolla med dom!

Kamera 1 är för glasplåtar/bladfilm, möjligen för formatet 10x15 med tanke på objektivets brännvidd. Tillverkad på 20-talet.

Tillbehören kallas plåtkassetter, och i dem har man förstås plåtarna eller bladfilmen, som man ska exponera.

Luckan på baksidan är ett ljusschakt. Man har slutaren öppen på "T" och fokuserar och komponerar bilden.

Doppel-Anastigmat Helioplan är ett hyftsat bra objektiv.

Kameran är värd några hundralappar, kanske upp mot 400-800 kr beroende på vem som är intresserad...

Kamera 2 är en rätt enkel bälgkamera från mitten/slutet av 50-talet. Tyvärr är filmframdragningsratten borta, så den är bara värd ett par tior, tyvärr.

Kamera 3 Balda Baldessa 1b. Amatörkamera från slutet av 50-talet. Värd ca 100-200 kr.

Kamera 4 Den är inte alls samma kamera som den första! Intressant fokuseringsratt. Ingen aning om vad det är för tillverkare eller modell. Vad har den för objektiv? Anar nästan 1910-tal här...

Kamera 5 Voigtländer Brillant, enklare tvåögd spegelreflex från 30-talet. Compurslutare, vilket är bra. Vad har den för objektiv? Skopar är bra, Heliar är bättre. Kameran är lite ombygd för avtrycket. Den kan vara värd 300-1000 kr beroende på objektiv och skick.

Kamera 6 Troligtvis en Nagel Vollenda. Från tidigt 30-tal, innan Nagel köptes upp av Kodak. Enklare amatörmodell, värd 100-250 kr.

Tryckplåtar Nej, det är inga tryckplåtar. "Trockenplatten" betyder torrplåtar på tyska. Vanliga fotografiska glasplåtar alltså. (Det fanns våtplåtar en gång i tiden, som fick prepareras före exponering, och framkallas direkt efter).

Blixtgrej Trevlig konstruktion av Agfa, med en gnistpistol. Jo, den är för blixtpulver. :)

Kodak Velox är fotopapper.

Negativen och de exponerade plåtarna är har väl släktmotiv m.m.? Det finns en viss marknad för gamla negativ och plåtar, men då försvinner ju släktintresset. Hoppas att du tänker behålla dem. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar