Annons

Får man "låna" en bild till en redovisning?

Produkter
(logga in för att koppla)

sfn

Aktiv medlem
I skolan fick vi i uppgift att redovisa en bild, snacka lite om den och sånt. Men det jag tänkte var att får jag enligt lag kopiera en bild från fotosidan och använda den till min redovisning? Visa upp den och ev lägga på OH osv.. MÅSTE jag isf uppge vem som tagit bilden och sånt?

Inte direkt aktuellt, men blev lite fundersam så..

mvh timo

Du kan ju visa den där den ligger, på Fotosidan, utan att begå brott (förutsätter projektor). Men om du återpublicerar den i eget material, så är det att jämnställa med en återpublicering, vilket alltså inte är tillåtet utan medgivande från bildens ägare.

Man bör/skall alltid uppge fotografens namn.

Ok. tack för snabb svar! Bra att veta om det skulle komma framför en nån annan gång.

/timo

Jag antar att frågan här just handlar om frågan om man får använda en bild i ett eget arbete man visar för läraren och klassen. Det står i broschyren att tolkningarna om sådan användning går isär, så svaret kan väl knappast vara ett kategoriskt nej. Bl a verkar juristen på det universitet jag arbetar på ha tolkningen "så länge bilderna används i slutna sammanhang (vilket i fallet jag fick beskrivet var i en föreläsning på en kurs) får man använda bilder från internet". Hon kan ha fel, jag skulle hoppas att det var så, men hon verkade onekligen ha koll på sin upphovsrättslagstiftning. Så Jeppe och Jim, vet ni om detta prövats i domstol, eller vad handlar passusen "tolkningarna går isär".

Och, för att ingen ska tvivla på det, personligen förstår jag inte det rimliga i att använda andras bilder i sitt eget arbete utan ersättning. Så jag argumenterar inte för att man ska kunna göra det, utan bara för att reda ut hur säkert det är att man inte får.

mvh

Bent

Bent C. skrev:
Så Jeppe och Jim, vet ni om detta prövats i domstol, eller vad handlar passusen "tolkningarna går isär".
Åtminstone jag har ingen aning. Jag googlade upp den där pdfen av egen nyfikenhet för att jag hade vaga minnen av undantag i upphovsrätten i studiesituationer. Men eftersom det inte stod något i broschyren så gäller det väl bara skolors framställning av material gissar jag. Så jag har dålig koll. Men magkänslan säger mig i alla fall att ett helt klassrum inte borde klassas som den privata sfären.

Ja, jag har samma magkänsla, men vår universitetsjurist var på en direkt fråga av en helt annan åsikt. Om jag nu minns rätt gick skillnaden enligt henne mellan offentlig och sluten miljö, där en klass tydligen utan tvekan kunde defineras som sluten. Och då fick man enligt henna använda andras bilder utan problem.

Skolor är väl offentliga miljöer? Om man publicerar en bild (återpublicerar alltså) så har man således gjort den offentligt tillgänglig ;)

Eller är skolor/universitet privata miljöer? (Ja, bortsett då från de uppenbara privatskolorna ;))

Så jag är inne på samma linje.

Jag ringde antipiratbyrån för nåt år sedan och frågade om vad som gäller när man hyr videofilm, spelar in från tv. De sa att man bara fick se sådana inom närmsta vänkretsen/slutna sällskap(som inte har som huvudsyfte att se film).
Exempel på grupper som en person inte får hyra film och se i gruppen var logement(militära), filmtittarklubbar(bara inte huvudsyftet var att se film var det ok), skolklasser.
Enligt henne var lagen mycket strängare än gemene man trodde, dock vet jag ju inte om hon tokljög för mig, men jag tror inte det, det verkar rimligt.
Jag tror att alla föreläsningar på statliga(?) Universitet måste vara offentliga om det inte specifikt krävs nåt annat, tex. diskussioner kring faktiska patienter osv.

Det förekommer ganska mycket felaktigheter och tyckande när upphovsrätt diskuteras.

Man får "låna" i mycket större utsträckning än vad många "tyckare" tycker.

Exempel:

Du får kopiera bilder ur en fotobok som du lånat på biblioteket, sätta bilderna i ram och ge bort dem till dina vänner i julklapp. Det är lagligt.

Samma sak gäller med böcker (del av), tidningar (del av), CD och DVD skivor som du köpt eller lånat. Kopiera och ge bort till nära och kära! Delad glädje dubbel glädje!

Källa: http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/07/29/96c6bfb1.pdf

(Att skriva ut en bild från fotosidan och ge till din lärare kan enligt min åsikt inte räknas som publicering, men det är bara min åsikt.)

Jeppe skrev:
Skolor är väl offentliga miljöer? Om man publicerar en bild (återpublicerar alltså) så har man således gjort den offentligt tillgänglig ;)

Eller är skolor/universitet privata miljöer? (Ja, bortsett då från de uppenbara privatskolorna ;))

Så jag är inne på samma linje.

Inte privata, men inte heller offentliga i den meningen. En skolklass är ju inte offentligt tillgänglig, du får inte gå i i vilken klass som helst och delta i undervisningen. Map föreläsningar på universitet och högskolor är det lite mer osäkert om specifika kurser kan sägas vara slutna, men som sagt, vår jurist ansåg det. Jag vet faktiskt inte om vem som helst har rätt att delta i en föreläsning (har aldrig varit utsatt för att bli stormad av allmänheten på någon föreläsning jag haft!).

En av våra lärare snodde andras bilder på en powerpoiint presentation men skrev bara länk får man det?

För att förmildra detta har jag aven snott en del produktbilder från nvida och amd athlon för en datapresentation och läraren sa att det var helt okej med andras bilder.

Ja, läraren får kopiera ur ALLA offentliggjorda verk, för sin undervisning, till sina egna elever.

Läraren får också framställa OH-bilder och digitala bilder för projicering med presentationsprogram som PowerPoint med flera.

Läraren är skyldig att tillse att källan samt upphovsmannens respektive fotografens namn framgår på kopiorna. Läraren får även göra utskrifter från Internet.

Detta regleras i avtal:
http://www.bonuspresskopia.se/atlas/file.php?id=2333

Senast ändrad:
Antipiratbyrån verkar ju helknepiga.
När jag gick i mellan och högstadiet tittade vi ofta på film på rastern, köpta eller inspelade från TV. Och vem har inte lånat en film av en kompis och sen sett den tillsammans med nån annan?

Antipiratbyrån skulle nog gilla min lekis-fröken som sa att det kunde vara olagligt att lyssna på freestyle om man spelade så högt att andra kunde höra.

Hm, har nog blivit skadad av all denna kriminalitet, borde nog ha tjuvrökt och spöat småungar på rasterna istället.

En skolklass är ju helt klart i gränslandet mellan kopiering till en liten krets och offentlig publicering.

Enklast är nog att kontakta fotografen i fråga och fråga om du får använda bilden. Har svårt att tänka mig att det är speciellt många på fotosidan som, givet att bilden bara visas i ett klassrum, inte skulle tycka det var ok att använda den utan betalning.

Angående produktbilderna: bilderna finns där för att tidningar ska ha lätt att skriva om ett företags produkter, har svårt att tänka mig att företaget skulle ogilla publicering, så länge det inte handlar om att man för ngn form av hatkampanj mot dem.

Antipiratbyrån är ju en intresseorganisation som har som mål att få ut en så snäv tolkning av upphovsrätten som möjligt.

Jag har fått förfrågan ett antal gånger från personer som vill använda en bild i en presentation i skolan eller i ett elevarbete. Jag har tackat för att dom frågat först och sedan sagt att dom gärna får använda bilden, gärna med en liten notering varifrån dom fått den bara.

Tror dom flesta skulle säga ja till det bara man frågar.

Anders Östberg skrev:
Jag har fått förfrågan ett antal gånger från personer som vill använda en bild i en presentation i skolan eller i ett elevarbete. Jag har tackat för att dom frågat först och sedan sagt att dom gärna får använda bilden, gärna med en liten notering varifrån dom fått den bara.

Tror dom flesta skulle säga ja till det bara man frågar.

Helt klart, det är så det ska gå till.

Själv har man ju tidigare ofta googlat fram någon passande bild och bara lagt till i redovisningar eller framsidor till uppgifter och projekt. Utan att namnge fotograf eller nått. Men nuförtiden så har jag börjat tänka till lite mer så använder inte andras bilder nå mer.

Men jag tycker att det är lungt att kopiera bilder från ex Vattenfalls hemsida om man gör ett projekt om vattenkraft och sånt. Dvs bilder som större företag äger rättigheterna till(dock kan dom ju också ha snott den, men utgår ifran att de inte gjort det). Men om det gäller att ta en bild från ex fotosidan, pixbox, bilddagbok osv så är det helt klart nej, om man inte frågar förståss.

Men får man enligt lagen googla framsidor till ex ett projekt?

Tycker egentligen att lärarna borde informera eleverna ordentligt om vad som gäller, och ställa krav på att fotografens namn alltid finns med och så. Så blir det naturligt att man gör det.

sfn skrev:

Tycker egentligen att lärarna borde informera eleverna ordentligt om vad som gäller, och ställa krav på att fotografens namn alltid finns med och så. Så blir det naturligt att man gör det.

Nu verkar det ju inte vara solklart vad det är som gäller, så det kan ju vara lite svårt för lärarna att informera ordentligt.

Om det var en bild från någon här på fotosidan som du ville låna så är det nog enklast att fråga fotografen och berätta vad redovisningen skulle handla om. De flesta skulle nog bara bli glada du vill använda deras bild.

Men som sagt, fråga om lov först.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar