Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får man filma i riktning mot ett dagis?

Produkter
(logga in för att koppla)

Xotabych

Aktiv medlem
Hej,
Jag vill veta vilka regler och lagar som gäller i Sverige om jag står på en allmän plats och filmar mitt eget barn bredvid stora grävmaskiner som gräver på en gata och på andra sidan av gatan finns en dagisgård med lekande barn. Mitt barn går inte på det dagiset.
Ett skäggig fröken sprang genast ut mot mig och sa att jag inte får filma i riktning mot dagiset.
som gäller i den situation?
Får jag filma i den situation eller har dagis personalen rätt och kan ringa polisen om jag struntar i deras krav?

Med vänlig hälsning,
X

Du får filma och fotografera allt så länge det inte är skyddsobjekt. Om dina egna barn är med i bild saknar betydelse.

Det finns en så kallad panoramafrihet som innebär att allt du ser från allmän plats (som gatan) får du också fotografera. Undantaget är skyddsobjekt med fotoförbud (alla skyddsobjekt har inte fotoförbud).

Personalen hade alltså helt fel. Men det sällan uppskattat att fotografera okända dagisbarn, trots att du inte gör någon egentlig skada.

Publicera

Men vad gäller egentligen när bilder ska publiceras? Måste man inte ha modellrelease/tillstånd av målsman om man ämnar "sälja" sin bild för publikation om person kan igenkännas). Nämnas ska i sammanhanget sägas att skolans område (i detta fallet framgår det inte) inte oftast är offentlig miljö. Då bör det mao inte vara tillåtet att stå på skolgården och fotografera utan tillstånd, eller? Tror detta är klurigare och att det inte riktigt finns allmängiltiga prejudikat som kan tillämpas på varje fall.

Det är bara för reklambilder som det krävs tillstånd eller när bilderna tas på uppdrag av den avporträtterade eller närstående.

Men vad gäller egentligen när bilder ska publiceras? Måste man inte ha modellrelease/tillstånd av målsman om man ämnar "sälja" sin bild för publikation om person kan igenkännas). Nämnas ska i sammanhanget sägas att skolans område (i detta fallet framgår det inte) inte oftast är offentlig miljö. Då bör det mao inte vara tillåtet att stå på skolgården och fotografera utan tillstånd, eller? Tror detta är klurigare och att det inte riktigt finns allmängiltiga prejudikat som kan tillämpas på varje fall.

Det är alltid tillåtet att fotografera vem som helst var som helst, utom skyddsobjekt. Det är också tillåtet att publicera bilderna vart som helst och när som helst, så länge de inte är kränkande. Modellrelease krävs endast om bilderna ska användas för kommersiellt bruk (reklambilder och liknande).

Skeptisk

Det är alltid tillåtet att fotografera vem som helst var som helst, utom skyddsobjekt. Det är också tillåtet att publicera bilderna vart som helst och när som helst, så länge de inte är kränkande. Modellrelease krävs endast om bilderna ska användas för kommersiellt bruk (reklambilder och liknande).

Var som helst är jag lite skeptisk mot. Då skulle Janne Josefsson kunna ta sig in på vilket företag som helst och filma. Så är inte fallet. Skolanläggningar är inte heller offentliga lokaler så eftersom det inte är tillåtet för alla att besöka dem kan det ju heller inte vara tillåtet att gå dit och filma. Tror frågan är lite mer komplex än så.

Var som helst är jag lite skeptisk mot. Då skulle Janne Josefsson kunna ta sig in på vilket företag som helst och filma. Så är inte fallet. Skolanläggningar är inte heller offentliga lokaler så eftersom det inte är tillåtet för alla att besöka dem kan det ju heller inte vara tillåtet att gå dit och filma. Tror frågan är lite mer komplex än så.

Jag skulle väl lagt till att det gäller på allmän plats ...

Från allmän plats (som gatan) får man fotografera allt man ser utom skyddsobjekt med fotoförbud. Detta kallas panoramafrihet.

Inne i en lokal kan den som disponerar lokalen ha olika ordningsregler, som ett foto- eller glassförbud. Bryter man mot de reglerna kan man bli avvisad. Men att fotografera in i lokalerna från gatan går som regel bra.

Låter rimligare

Det låter rimligare. I kombination med tidigare inlägg om skyddsobjekt och kommersiella bilder så täcker det nog upp det mesta. Frågan om en skolans område är dock svår då det genom en skolgård kanske passerar en cykelbana eller liknade som man rent teoretiskt skulle kunna stå på. Ock räknas skolgården som skolans lokaler? Det är nog olika. Finns ju fall där personer stått i omedelbar närhet av t.ex. dagis men hur domar utfallit (om det finns några) vet i alla fall inte jag.

Jag skulle fotografera en skulptur som befinner sig på en skolgård. Barnen svärmade runt i utstyrsel och ville hamna framför kameran. En lärare kom ut och jag kände att jag ville legitimera min närvaro med tanke på det tragiska som hänt nu i Trollhättan. Han sa att jag ser att du är professionell så det är OK. Jo, jag ser kanske proffsig ut med mina rörelser och stativkamera, men även en så´n kan ju få spel och den tanken att jag var där som accepterad gav mig ändå ingen riktig koncentration på det jag skulle utföra. Dom här asen som angriper barn ger oss andra nära skuldkänslor då vi gör vårt jobb. Hur lösa såna känslor?

Det låter rimligare. I kombination med tidigare inlägg om skyddsobjekt och kommersiella bilder så täcker det nog upp det mesta. Frågan om en skolans område är dock svår då det genom en skolgård kanske passerar en cykelbana eller liknade som man rent teoretiskt skulle kunna stå på. Ock räknas skolgården som skolans lokaler? Det är nog olika. Finns ju fall där personer stått i omedelbar närhet av t.ex. dagis men hur domar utfallit (om det finns några) vet i alla fall inte jag.

Du får stå på skolans område och fotografera ända tills någon (behörig) säger annorlunda.

Ytterligare fråga

Med tanke på uttrycket kommersiellt bruk: Är det någon skillnad på att sälja en arkivbild (t.ex. på en livlig skolgård med igenkännbara individer) för redaktionellt bruk och för reklam?

Med tanke på uttrycket kommersiellt bruk: Är det någon skillnad på att sälja en arkivbild (t.ex. på en livlig skolgård med igenkännbara individer) för redaktionellt bruk och för reklam?

Ja, i högsta grad. Redaktionellt bruk är inte marknadsföring, alltså gäller inte lagen om bild i reklam.

Uttrycket "för kommersiellt bruk" är alltså mindre lyckat att använda efter som allt kommersiellt bruk inte är marknadsföring. Det kan vara information eller redaktionellt bruk istället.

Dessutom gäller lagen bara näringsidkare. Föreningar, kommuner, myndigheter, kyrkor mfl kan ha personer på bild i sin reklam utan att be om lov.

Det finns en så kallad panoramafrihet som innebär att allt du ser från allmän plats (som gatan) får du också fotografera. Undantaget är skyddsobjekt med fotoförbud (alla skyddsobjekt har inte fotoförbud).

Personalen hade alltså helt fel. Men det sällan uppskattat att fotografera okända dagisbarn, trots att du inte gör någon egentlig skada.

Kan det här rubriceras som att man filmar okända dagisbarn???
Barnet i mitten är min son.

Bilagor

• 2015-10-23.jpg
    2015-10-23.jpg
    66.9 KB · Visningar: 103

Det är fullt tillåtet att fota på gatan utanför ett dagis, som vi svarat ovan.

Det kan råda fotoförbud inne i dagislokalerna, men det är inte troligt att det står "du får bara fota barn du känner" på skylten.

Att bryta mot fotoförbudet är inte ett brott utan en ordningsförseelse, ungefär som att äta glas eller röka inomhus.

Tack för era tydliga och snabba svar!
Jag uppskattar er hjälp och den fantastiska möjligheten att få det som Fotosidan.se erbjuder!

Vill tacka er med dagens härliga höstfärger:
Med vänlig hälsning,
X

Bilagor

• IMG_0021.jpg
    IMG_0021.jpg
    225.5 KB · Visningar: 53

Lagligt sett så spelar det nog ingen roll om man känner personerna som hamnar i bilden eller inte. Det är platsen som styr. Sen kan naturligtvis folk på plats känna sig mer eller mindre besvärade, bekymrade eller arga.
Det är ju inte ens alltid som ens egna barn vill vara med på bild heller...

Den underligaste diskussionen som jag själv har varit med om var med en dam som inte tyckte att det var lämpligt att jag fotograferade villakvarter i snöstorm. Vi stod ett tag där i snöfallet...

Från allmän plats (som gatan) får man fotografera allt man ser utom skyddsobjekt med fotoförbud. Detta kallas panoramafrihet.

Inne i en lokal kan den som disponerar lokalen ha olika ordningsregler, som ett foto- eller glassförbud. Bryter man mot de reglerna kan man bli avvisad. Men att fotografera in i lokalerna från gatan går som regel bra.
En parentes angående ordningsregler. Flygplatser har ordningsregler som kan rendera i böter, med stöd av 2010:770 6 kap. 16 §.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar