Annons

Får jag ta bilder ifrån nätet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror nog lite på vad du menar med att framkalla och i vilket syfte du ska ha dem privat skulle jag tro.
 
Nej, det får du inte. Fotografen har alltid upphovsrätten och bestämmer över sin bild. Fråga alltid först, då finns det chans att du får använda den med en copyrighttext. Frågar du inte så blir du fakturerad i efterhand. Upphovsrättslagen är tydlig i detta fall och inget som du skall chansa med.
//
Nina
 
Nina, du missade nog ett ord i frågan, "Privat". Jag är inte tvärsäker på vad lagen säger om privat användning (hänga på väggen hemma, privat fotoalbum, o dyl.), men jag har för mig att lagen inte motsäger sig det. Risken att få en faktura för en bild som man har skrivit ut och hängt på väggen är dock betydligt mindre än obefintlig, så att säga "Frågar du inte så blir du fakturerad i efterhand" är lite väl magstarkt. Hur ska upphovsrättsinnehavaren ens ha en chans att skicka en faktura till någon som han/hon inte vet har printat bilden och hängt upp på väggen?
 
juliaindergand skrev:
Får jag använda bilder ifrån nätet, framkalla dom och sedan använda dom privat utan att fråga fotografen först?

//Julia, http://juliaw.info.se

Javisst, förutsatt att bilden ligger på Internet med upphovsrättsmannens tillstånd så får du ladda ner den och använda i enstaka exemplar för eget bruk, t.ex. skriva ut den och hänga den på väggen, ha den som skrivbordsunderlag på datorn etc.

Du får däremot inte sprida bilden vidare, t.ex. använda den på din hemsida. Du får dock sprida enstaka exemplar inom din vänkräts - det är alltså OK att skicka bilden till ett par kompisar.
 
Walle skrev:
Nina, du missade nog ett ord i frågan, "Privat". Jag är inte tvärsäker på vad lagen säger om privat användning (hänga på väggen hemma, privat fotoalbum, o dyl.), men jag har för mig att lagen inte motsäger sig det. Risken att få en faktura för en bild som man har skrivit ut och hängt på väggen är dock betydligt mindre än obefintlig, så att säga "Frågar du inte så blir du fakturerad i efterhand" är lite väl magstarkt. Hur ska upphovsrättsinnehavaren ens ha en chans att skicka en faktura till någon som han/hon inte vet har printat bilden och hängt upp på väggen?

Givetvis kan ingen kolla vad man gör - man riskerar att få en faktura. Men, det är väl möjligt att man får använda bilder i privatbruk, jag passar där.
//
Nina
 
Som mannbro skriver. För privat bruk så är det ok:

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19600729.HTM
 
Re: Re: Får jag ta bilder ifrån nätet?

mannbro skrev:

Du får däremot inte sprida bilden vidare, t.ex. använda den på din hemsida. Du får dock sprida enstaka exemplar inom din vänkräts - det är alltså OK att skicka bilden till ett par kompisar.

Det är ju här problemen börjar, skickar du till tre kompisar så har de snart skickat till alla de känner osv osv..
 
Re: Re: Re: Får jag ta bilder ifrån nätet?

Danlo skrev:
Det är ju här problemen börjar, skickar du till tre kompisar så har de snart skickat till alla de känner osv osv..

Jag tycker att problemet börjar när man lägger ut sin bild på nätet. I samma ögonblick är den tillgänglig för ett antal miljarder människor som kan göra några kopior var utan att begå något brott. Därav följer: Tänk efter före om ni till varje pris vill undvika att någon kopierar er bild.

/Arne
 
Re: Re: Re: Får jag ta bilder ifrån nätet?

Danlo skrev:
Det är ju här problemen börjar, skickar du till tre kompisar så har de snart skickat till alla de känner osv osv..

Vad dina kompisar gör med bilderna är inte dit problem. De gör någonting olagligt, inte du.
 
Re: Re: Re: Får jag ta bilder ifrån nätet?

Danlo skrev:
Det är ju här problemen börjar, skickar du till tre kompisar så har de snart skickat till alla de känner osv osv..

Det är klart att man kan tycka att det är ett problem, men nu var inte frågan om vad som kan innebära subjektiva problem för vissa, utan vad som var lagligt och inte ;-)
 
Re: Re: Re: Får jag ta bilder ifrån nätet?

Danlo skrev:
Det är ju här problemen börjar, skickar du till tre kompisar så har de snart skickat till alla de känner osv osv..

Och om man skickar länken i stället för bilden, vad händer då?

Att skicka en bild som finns tillgänglig på internet till någon, måste vara det närmaste en icke-operation man kan komma.

Jag håller med Arne: att lägga ut bilder på nätet som man vill skydda är dumdristigt. Svenska lagar, även om de är bra, gäller inte i hela världen, hur konstigt det än kan låta för somliga...

Per.
 
Re: Re: Re: Re: Får jag ta bilder ifrån nätet?

perstromgren skrev:
Svenska lagar, även om de är bra, gäller inte i hela världen, hur konstigt det än kan låta för somliga...
Upphovsrättslagen grundar sig dock på ett antal gemensamma internationella konventioner som de flesta länder respekterar, åtminstone på pappret. Så de flesta länder har en begränsning i upphovsrättslagen som ger oss rätt att använda ett skyddat verk för privat bruk.


Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.