Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får jag sälja bilderna hur jag vill?

Produkter
(logga in för att koppla)

chengan

Medlem
Halloj!
Kanske är en dum fråga..
Får jag t.ex. ställa mig på stan och sälja utskrifter av mina foton hur jag vill?
(om jag har tillstånd till att stå där och sälja..)
Får jag lov att kasta upp en hemsida och sälja mina foton privat, hur jag vill?

Du har rätt att sälja bilder hur som helst om det räknas som "hobbyverksamhet". Om du börjar dra in lite mer $$$ och misstänker att skattmasen kan få reda på det på något sätt så gör du nog klokast i att ta upp det i din deklaration.

Jag vet dock inte var gränsen går för att du skall börja registrera dig med ett eget företag.

chengan skrev:
Halloj!
Kanske är en dum fråga..
Får jag t.ex. ställa mig på stan och sälja utskrifter av mina foton hur jag vill?
(om jag har tillstånd till att stå där och sälja..)
Får jag lov att kasta upp en hemsida och sälja mina foton privat, hur jag vill?

Självklart får du sälja dina egna bilder i princip hur du vill.

Problemet är nog snarare att hitta köpare säger jag utan att ha sett en enda av dina bilder.

Det krävs ingenting för att du ska börja kränga bilder men som Robert säger så måste du naturligtvis skatta för inkomsten om den överstiger en viss summa.

Det är nog mer av praktiska skäl man väljer att starta företag för sin verksamhet än av tvång.

ANNONS