ANNONS
Annons

Får inte till skärpan på "sport" bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt tips är nog att öva flitigt med den manuella fokuseringen. Då lär man att sätta den precis och utifrån komposition och inte utifrån fast placerade fokuspunkter. Man lär sig också att se bättre generellt.

MVH Niclas,
 
Jimmy Eriksson skrev:
Hejsan, jag har ett litet problem som jag hoppas nån kan hjälpa mig med, när jag fotar bilar i rörelse så får jag bara en del av bilen skarp. WHY? har testa med en massa inställningar men får inte till det riktigt, nån som kan ge nå tips, panorera gör jag, kameran är en canon 350D med orginal glugg

prakt exempel på vad jag menar

http://www.thelowandslowbug.com/galleri/albums/userpics/10001/IMG_0459.jpg

Tack på förhand

Mvh Jimmy

Helt naturligt att det blir sådär - bilens vinkel mot dig ändras ju hela tiden under panoreringen. De delar av bilen som "vrids" mest (=längst bort från fokuspunkten) suddas ut mest. Prova att panorera när bilen är vinkelrätt mot dig så blir inte effekten lika tydlig.
 
Niclasfoto skrev:
Mitt tips är nog att öva flitigt med den manuella fokuseringen. Då lär man att sätta den precis och utifrån komposition och inte utifrån fast placerade fokuspunkter. Man lär sig också att se bättre generellt.

MVH Niclas,

den ska också testas ska ut i veckan å köra roling shoots

tack för svaret
 
Med så snabbt rörliga motiv vill det till ca 1/500s eller 1/1000s för att man ska bli säker på att allt blir skarpt. Då är det lättast att "skruva upp" ISO till kanske ca 800 och välja en relativt stor bländaröppning. Själv tycker jag att du har lyckats suveränt med den länkade bilden just genom att ha lite längre slutartid och panorera. Grillen är ju skarp! Resten av "suddet" gör ju bara att du får en massa fartkänsla.
För att lyckas med just panoreringar finns lite olika tricks.
1) Du kan fuska lite och använda ett objektiv med IS (fast inte IS objektiv har sådan IS att man kan ställa in dem för panoreringar). Och dessutom hjälper detta bara lite.
2) Använd ett stativ eller ett enbensstativ. Om du använder ett enbensstativ, tänk på att vrida det, inte luta det. Om du sätter stativfoten mellan hälarna brukar det bli rätt. Om du använder ett stativ är det bäst med ett videohuvud (inte kulled), och ett som är gjort för panorering så att du kan låsa kameran i höjdled och sidled men ändå panorera. (vilket vanligt stativ som helst kan förstås användas som enbens, genom att man bara fäller ut ett ben, och då kvittar det vilket stativhuvud man har eftersom man låser kameran helt (funkar även med kulled).
3) Fortsätt att sikta medan du tar bilden. Det är lätt hänt att man inte följer med i panoreringen lika noga efter att man tryckt på avtryckaren eftersom sökarbilden blir svart. Men dels kan man fortsätta panoreringen i precis samma fart som vid avtrycket. Dels kan man lära sig att snegla med vänstra ögat på sidan om sökaren. På så sätt har man ganska bra koll på vad som händer även under tiden då bilden tas och sökaren är svart.
Själv brukar jag panorera bilracing med ca 1/30 till 1/250s, oftast 1/60s.
MVH, Niclas (som bara kör med vanligt enbensstativ och ingen IS)
 
Niclasfoto skrev:
Mitt tips är nog att öva flitigt med den manuella fokuseringen. Då lär man att sätta den precis och utifrån komposition och inte utifrån fast placerade fokuspunkter. Man lär sig också att se bättre generellt.

MVH Niclas,

Jag har svårt att fokusera manuellt öht med min 20D, svårt att se skärpan m.m om man inte kör med extremkort skärpedjup.
Hur göra? Träna, Träna, Träna?
 
Jag tycker det har varit lite luddiga svar på den här tråden, så här kommer ett rakt och riktigt svar! ;o)

Felet för dig är att du fokuserat på motorhuven och att ditt skärpedjup är för kort. Det ser lite mulet ut på Mantorp när du tog bilden så jag tror att du kört på automatik och kameran har valt största bländare och du får då ett för skärpedjup.

Jag skulle börja med att välja bländarprioritering (AV) och välja t ex bländare 8 eller 10. Sen skulle jag kompensera slutartiden med ISO och sen till att jag får en slutartid på max 1/400 sek. Allt snabbare än detta kommer att frysa hjulen och du får en statisk bild som saknar fartkänsla och rörelse i bilden. Som slutkläm sätter du AI-fokus på kameran. Man kan oxå göra tvärtom och ställa slutartiden (TV) 1/400 och ställa ISO tills bländaren hamnar runt 8.

När du ska ta själva bilden, fokusera lite längre bak på bilen än motorhuven. Förarens dörrhantag eller spegel brukar va bra (skärpedjupet går ju åt båda hållen) och se till att du låser fokus (AI focus då) minst 1 sek och panorerar med bilen hela tiden. Detta för att AI-fokus och ev. bildstabilisering ska kunna räkna ut rörelsen i bilen. Gör ett mjukt avtryck och förhoppningsvis så har du en kanonbild.





Jimmy Eriksson skrev:
Hejsan, jag har ett litet problem som jag hoppas nån kan hjälpa mig med, när jag fotar bilar i rörelse så får jag bara en del av bilen skarp. WHY? har testa med en massa inställningar men får inte till det riktigt, nån som kan ge nå tips, panorera gör jag, kameran är en canon 350D med orginal glugg

prakt exempel på vad jag menar

http://www.thelowandslowbug.com/galleri/albums/userpics/10001/IMG_0459.jpg

Tack på förhand

Mvh Jimmy
 

Bilagor

  • ecce img_small.jpg
    ecce img_small.jpg
    75.3 KB · Visningar: 822
Fokusera på en punkt i banan. När bilen passerar punkten knäpper du av 2-3 bilder. Förhoppningsvis är 1 av dem kanonskarp!


Dez skrev:
Jag har svårt att fokusera manuellt öht med min 20D, svårt att se skärpan m.m om man inte kör med extremkort skärpedjup.
Hur göra? Träna, Träna, Träna?
 
Re: Re: Får inte till skärpan på "sport" bilder

EazyLiving skrev:
Jag tycker det har varit lite luddiga svar på den här tråden, så här kommer ett rakt och riktigt svar! ;o)

Härligt Mikael, precis ett svar som man vill ha. :eek:) Tack!!!
 
Jag får nog böja att hålla med vad gäller fotandet av standardbilar (formel går fortare). Var ute i helgen och provsköt mitt nya 300/2.8 och bilarna åker så sakta i kurvorna (långlopp) jämfört med de hojar jag brukar fota så jag var nog sällan över 1/100 och mer neråt 1/80 för att få lite rörelse i bilderna. Handhållet och lite sidvind men det gick ganska så bra ändå. ;o)
 
Mikael, missade du att Jimmy anvænde originalgluggen till 350D? Jag har aldrig lyckats få så kort skærpedjup på det avståndet med den gluggen. Jag tror att din førklaring ær fel... fast jag kan missta mig førstås!
 
men vad är detta?

nu har jag inte läst alla inlägg noggrant utan bara skummat igenom allt och det verkar som de flesta missar att panorering med det resultatet man vill ha endast fungerar om (i det här fallet) bilen är fotad från sidan. det spelar ingen roll om man panorerar åt vänster om bilen fortfarande rör sig i riktning mot en själv.
 
Detta plan gick ganska långsamt så jag fuskade till det med linjär oskärpa. Allt går ju som bekant...
 

Bilagor

  • puh.jpg
    puh.jpg
    53.9 KB · Visningar: 222
Visst går det att panorera med fordon som kommer snett mot eller bort från fotografen. Problemet är bara att det är lite svårare att få en bra bild med skärpa rakt igenom. Det går med lite träning och lite tur. Viktigt är då var man sätter fokuspunkten så att det inte blir som Jimmys exempelbild där fokuspunkten ser ut att ligga på vänstra, bortre strålkastaren och trots f/10 så blir inte allt skarpt. Beror nog på både vinklar, skärpedjup och fokuseringspunkt. Panoreringen är nog inte så dum då det finns delar av bilden som är i fokus men tyvärr är det fronten och stora delar av asfalten framför bilen.

Nu är jag inte "nerd" som kan räkna ut detta med en massa fotografiska formler utan mer än känsla jag fått under den korta tid jag fotat motorsport och då framför allt motorcyklar.

... Fast vad vet jag? Jag kunde inte ens köra min kamera manuellt i höstas och kunde hjälpligt skilja på bländare och slutartid!! ;o))
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar