Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får inte till ljuset i bilderna , EOS M3

Produkter
(logga in för att koppla)

LizzieM

Aktiv medlem
Jag hade tidigare en Nikon d5000, som jag fotograferade min dotter med. Men när den efter långa år gick sönder valde jag att köpa en mindre kamera som är lite lättare att ta med överallt!
En Canon EOS M3 som verkade fått bra betyg!

Men jag har mycket svårare att fotografera med denna kamera.
Inomhus blir bilderna alltid för mörka eller för gryniga, inställningarma på IOS, slutare och bländare samspelar aldrig hur jag än försöker. Iom att barnen rör sig så behöver jag en snabb slutare, men det funkar inte ihop med bländare och IOS om ljuset ska bli rätt. Använder jag blixt ser det onaturligt ljust ut över en del av bilden medan resten blir mörkt.
Hade aldrig dessa problem med D5000.

Jag är ingen proffsfotograf , men lärde mig hantera grunderna med gamla kameran. Nu känns det dock som att jag inte alls får till det längre! Gör jag fel eller får jag helt enkelt byta tillbaka till en ordentlig kamera?
 
De bör ha relativt likvärdiga prestanda, så då är frågan varför du får så pass olika resultat.

Kan du posta någon bild och säga vilka inställningar du haft?

Det är f.ö. lätt att överdriva behovet av korta slutartider när det gäller barn. Visst rör de på sig, men det är inte som att fota sport eller flygande fågel.

Vilket objektiv använder du?
 
De bör ha relativt likvärdiga prestanda, så då är frågan varför du får så pass olika resultat.

Kan du posta någon bild och säga vilka inställningar du haft?

Det är f.ö. lätt att överdriva behovet av korta slutartider när det gäller barn. Visst rör de på sig, men det är inte som att fota sport eller flygande fågel.

Vilket objektiv använder du?

Använder ett 18-55objektiv. Det följde med kameran!
Jag förstår inte heller varför det är så svårt att få till ljuset inomhus. Även sambon tycker förra kameran var mycket lättare på det viset!
 
Använder ett 18-55objektiv. Det följde med kameran!
Jag förstår inte heller varför det är så svårt att få till ljuset inomhus. Även sambon tycker förra kameran var mycket lättare på det viset!

Det är inte det ljusstarkaste objektivet i världen, men det är fullt jämförbart, eller bättre, än Nikons motsvarande.

Jag tror det enbart handlar om dina inställningar, så du måste nog vara lite mer konkret: Bäst är om du laddar upp en bild som visar problemet och där det framgår slutartid, bländare och ISO.
 
Jag hade tidigare en Nikon d5000, som jag fotograferade min dotter med. Men när den efter långa år gick sönder valde jag att köpa en mindre kamera som är lite lättare att ta med överallt!
En Canon EOS M3 som verkade fått bra betyg!

Men jag har mycket svårare att fotografera med denna kamera.
Inomhus blir bilderna alltid för mörka eller för gryniga, inställningarma på IOS, slutare och bländare samspelar aldrig hur jag än försöker. Iom att barnen rör sig så behöver jag en snabb slutare, men det funkar inte ihop med bländare och IOS om ljuset ska bli rätt. Använder jag blixt ser det onaturligt ljust ut över en del av bilden medan resten blir mörkt.
Hade aldrig dessa problem med D5000.

Jag är ingen proffsfotograf , men lärde mig hantera grunderna med gamla kameran. Nu känns det dock som att jag inte alls får till det längre! Gör jag fel eller får jag helt enkelt byta tillbaka till en ordentlig kamera?

Tror du gör fel.
Posta bildexempel och berätta inställningar du använt så kan vi hjälpa dig ställa in kameran rätt.
 
Inomhus blir bilderna alltid för mörka eller för gryniga, inställningarma på IOS, slutare och bländare samspelar aldrig hur jag än försöker.
- Grynigt brukar bero på för hög ISO, använder du något auto-läge där kameran själv väljer ISO? Eller möjligen konstant underexponering, Canon brukar ha sina mysko korrigeringar 'auto ljuskorrigering' och 'högdagerprioritet' på menyerna, de påverkar exponeringen. Visst har du koll på de olika ljusmätningsmetoderna, om du har råkat få igång spotmätning av misstag så kommer du nog att uppleva exponeringsautomatiken som tämligen lynnig :) Om du fotar i jpg-format så kan du antagligen justera brusreduceringen på höga iso med inställningar i menyerna.
/erik
 
Senast ändrad:
Jag anser att Nikon är föredömliga att balansera de tre avgörande faktorerna som gör bilden, alltså, ISO, slutartid och bländare. Mina andra kameror är inte alls lika förutsebara eller lika bra på hitta de optimala inställningarna. Det är därför någon kommer få prångla loss min Nikon ur mina händer när likstelheten slagit till ;-). Allvarligt skojat så måste du visa värdena på dina dåliga bilder och på någon av de äldre bilderna som du är nöjd med innan det går att säga något
 
@Hans: som ägare till flera Canon (ej systemkameror), Nikon, Fuji, Leica och Panasonic så kan jag hålla med dig lite där. Kanske något subjektivt, men upplever också att just Nikon exponerar riktigt väl och balanserat jämfört med det mesta, och dessutom de kameror som jag är mest nöjd med inställningar/funktion gällande Auto-ISO.
 
Senast ändrad:
Vanesak

Och jag tycker tvärtom. Har flera Canonkameror och sedan ett tag tillbaka en Nikon D500. Tycker Nikon suger duktigt på att exponera rätt och ge rätt färgtemperatur i både autoläget och de förvalda lägena. Tror dock det är en vanesak och att det beror på vilken kamera (och bildprogram) man är inkörd på. Kan inte riktigt hålla med om att Canon skulle vara svårare att bemästra exponeringen med. Som sagt förmodligen vanesak att veta hur man ska exponeringskompensera i autolägena (och vilken mätmetod man ska använda). Grunden är nog alltid att lära sig kameran och hur man ska exponera i olika situationer för det brukar kameran själv sällan fixa optimalt.
 
Kan hålla med om något bättre automatisk vitbalans/färgtemp på jpeg hos Canon och även Fuji, men just AutoISO tycker jag personligen fungerar klart bättre och mer rätt på Nikon än både hos Canon och Fuji.
 
Och jag tycker tvärtom. Har flera Canonkameror och sedan ett tag tillbaka en Nikon D500. Tycker Nikon suger duktigt på att exponera rätt och ge rätt färgtemperatur i både autoläget och de förvalda lägena. Tror dock det är en vanesak och att det beror på vilken kamera (och bildprogram) man är inkörd på. Kan inte riktigt hålla med om att Canon skulle vara svårare att bemästra exponeringen med. Som sagt förmodligen vanesak att veta hur man ska exponeringskompensera i autolägena (och vilken mätmetod man ska använda). Grunden är nog alltid att lära sig kameran och hur man ska exponera i olika situationer för det brukar kameran själv sällan fixa optimalt.

För min egen del tycker jag nog att de flesta kamerorna får till ljusheten, exponeringen bra nog, det som är jobbigt att vissa kameror drar upp ISO talet för att samtidigt daska till med en jättekort slutartid eller helt plötsligt tvärtom. Ingen vitbalans i världen har ännu fått till det anser jag, därtill krävs det efterbearbetning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.