ANNONS
Annons

Får inte loss gluggen!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ström

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ett problem; jag får inte loss mitt 50/1.8 från min gammla goa EOS 1:a (film)

Det går inte att trycka ner knappen på kamerahuset, någon som vet hur man skall göra?

/Henning
 
Pröva vrid lite på gluggen, det brukar gå att rucka några mm. Kanske låsningen lossnar då?
 
Alltså, pröva att trycka på knappen, samtidigt som du vrider gluggen.. Annars verkar det som om stiftet fastnat ordentligt...tyvärr. 5-56 ;)
 
Hmm...

Helknäppt, har prövat ett flertal olika tekniker, sitter som gjutet, vågar man sig på 5-56 tror du? ;/
 
Kommer du ihåg hur det var när du satte dit den? Kärvade det eller gick det smidigt som vanligt?

Jag skulle inte använda 5-56...men det är ju inte mina grejer.;)

Lämna in den om du är rädd om sakerna.

/Martin
 
Använd INTE 5-56.Den skadar kameran som fan !
Köp hellre silioconspray och testa.
Men riskera inget, om det inte heller går, så lämna in.
 
När jag satte fast gluggen var det inga problem..har haft den ganska löst i en ryggsäck dock, funderar på om den kan ha fått sig en törn...

Matolja?
 
Jag skulle passa mig för att använda någon vätska som olja etc. Du skulle behöva en så pass tunn olja att den riskerar att krypa in kameran.

Kan en kamerareparatör kan komma åt låsmekanismen inifrån?

Något som kan, möjligen, möjligen, fungera är kyla. Vet inte om det är plast eller metall i låsmekaismen men det kan vara värt ett försök. Lägg kameran i en tät plastpåse för att minimera kondensrisken och lägg in den i kylen över natten (vågar man prova frysen någon timme?). Kolla om det går att få loss linsen när kameran är kall. Det är ett långskott, men man vet aldrig...

Att värma är nog inte lika bra ide :)

Anders
 
Tja, 50:an är en fantastiskt fin glugg. Henri Cartier-Bresson använde den brännvidden till de flesta av sina bilder. Så - varför klaga?
Men vill du absolut överträffa H C-B så är det väl läge att lämna in kameran......
Us
 
"Skåningen" skrev:
Använd INTE 5-56.Den skadar kameran som fan !
Köp hellre silioconspray och testa.
Men riskera inget, om det inte heller går, så lämna in.

Silicon ska man undvika när det finns glas i närheten. Fastnar och går inte att få bort.

Som andra redan har sagt är det og inlämning av kameran som gäller, eller ta med den till en begagnat handlare som kan kolla på den, de brukar ha en grym känsla för vad som är fel på kameror.
 
Silicon går bort, med diskmedel, men visst är det bättre att lämna in den till proffs !
Men ett försök till att smörja KNAPPEN tycker jag det är värt.Men bara nån droppe, som man applicerar försiktigt och väntar 2-3 minuter.
 
Lite off topic men - Kan inte låta bli att berätta en anekdot om "hjälpsammhet" från verkligheten anno 1993 då en man låste in sina bilnycklar i sin bil på Vasagatan i Stockholm.

Det syntes tydligt hur mannen försökte med olika medel få upp dörren och vi var ett gäng som intresserat tittade på.

En uppmärksam hantverkare klev fram och frågade om han ville ha hjälp att ta sig in i bilen och mannan svarade "Ja" - vilket han sekunderna senare säkert ångrade :)

Jag vet inte vem av oss som blev mest chockad när hantverkaren halade fram hammaren ur verktygshölstret och krossade en sidoruta och sa "Varså god" samtidigt som han bara vände sig om och gick...
 
Jo...

visst är det ett grymt koncept att tvingas att göra med en sån grym glugg!

...men jag har ju flera kamerahus, vill gärna kunna använda 50:an till dom också!

Men jag skall prova att slänga in den i kylen ett tag!

Tack för alla tips!

/Henning
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.