Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
får inte in rawbilderna från k7 tll datorn?
- Trådstartare sussieohl
- Start datum
lunma
Aktiv medlem
Du behöver uppgradera din Camera Raw-plugin. till 4.6. Har du Windows hittar du den här
http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=106&platform=Windows
Mac: http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=106&platform=Macintosh ,
Alternativt kan du använda DNG formatet i k-7
/Mats
http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=106&platform=Windows
Mac: http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=106&platform=Macintosh ,
Alternativt kan du använda DNG formatet i k-7
/Mats
FotoZ
Aktiv medlem
Hur menar du att du inte får in dem i datorn?
Om din kortläsare inte kan läsa bilderna, så kan du behöva byta kortläsare - iaf om du använder SDHC kort i K-7. Gamla kortläsare klarar inte SDHC kort. När jag började köra SDHC kort fick jag investera i en ny kortläsare.
Är bilderna på datorn, men du inte kan öppna dem - ja, då är det Photoshop och Camera RAW som är för gamla för K-7. K-7 använder ett nytt RAW-format och mjukvaror som är släppta innan K-7 kom på marknaden har inte stöd för K-7. Det är bara mjukvaror som kom efter K-7 som stödjer den.
Senaste version av CameraRaw fungerar med PEF-filer från K-7.
Du kan ställa om K-7 från PEF till Adobe DNG-formatet, och då kan du använda fler mjukvaror för DNG är ett generellt format som fanns rätt länge innan K-7 fanns. Det är en standard.
Du kan använda mjukvaran som följde med K-7 för att öppna RAW-bilder från K-7 också - Pentax DIgital Camera Utility.
Om din kortläsare inte kan läsa bilderna, så kan du behöva byta kortläsare - iaf om du använder SDHC kort i K-7. Gamla kortläsare klarar inte SDHC kort. När jag började köra SDHC kort fick jag investera i en ny kortläsare.
Är bilderna på datorn, men du inte kan öppna dem - ja, då är det Photoshop och Camera RAW som är för gamla för K-7. K-7 använder ett nytt RAW-format och mjukvaror som är släppta innan K-7 kom på marknaden har inte stöd för K-7. Det är bara mjukvaror som kom efter K-7 som stödjer den.
Du kan ställa om K-7 från PEF till Adobe DNG-formatet, och då kan du använda fler mjukvaror för DNG är ett generellt format som fanns rätt länge innan K-7 fanns. Det är en standard.
Du kan använda mjukvaran som följde med K-7 för att öppna RAW-bilder från K-7 också - Pentax DIgital Camera Utility.
sussieohl
Aktiv medlem
Hur menar du att du inte får in dem i datorn?
jag har använt samma minneskort i både k-m och pentax k10d. datorn är rätt ny.
jag har även camera raw 4.6
resten av det su skrev förstår jag typ inget av tyvärr!!!
sussieohl
Aktiv medlem
Men om man läser på Adobes hemsida så ska version 5.4 användas för Pentax K-7
och 5.4 går inte att använda i Photoshop CS3, det måste vara minst CS4 för att fungera.
ahaaaaaaaaaa!!!
FotoZ
Aktiv medlem
PEF = Pentax Electronic File. Detta är det namn som Pentax använder för sina RAW-filer, eller filer i råformat. Varje Pentax-kamera har sitt eget PEF-format. Detta innebär att PEF från K-7 är av en annan typ än PEF från en K10D eller PEF från en K-m. För att kunna öppna PEF från K-7 måste mjukvaran stödja just denna version av PEF och det gör mjukvaror som har lanserats efter att K-7 kom ut på marknaden. Mjukvaror som kom före K-7 kom ut på marknaden, har självfallet inget stöd för K-7:ans PEF eftersom de mjukvarorna inte har en aning om vad det är för något, för de gjordes innan det PEF-formatet kom.
DNG = Digital NeGative. Adobes standardiserade råformat för bildfiler. DNG finns i två varianter - komprimerat och okomprimerat. DNG har funnits i flera år och stödjs av många av marknadens råformatsmjukvaror, inklusive Photoshop.
Pentax K-7, precis som K10D och K-m, kan ställas om från PEF till DNG format.
Råformatsfiler är filer som kommer direkt från sensorn utan att bildbehandling har skett. Råformatsfiler ska ses som ett negativ som måste "framkallas" för att bli användbart, och då kan det framkallas till JPEG eller TIFF eller andra vanliga bildformat som vem som helst kan öppna i sina datorer.
Så, din mjukvara är för gammal för PEF-filer från K-7.
Det du kan göra, om det inte är möjligt för dig att uppgradera din mjukvara, det är att ställa om kameran från PEF till DNG. Då kommer det troligtvis att fungera.
DNG = Digital NeGative. Adobes standardiserade råformat för bildfiler. DNG finns i två varianter - komprimerat och okomprimerat. DNG har funnits i flera år och stödjs av många av marknadens råformatsmjukvaror, inklusive Photoshop.
Pentax K-7, precis som K10D och K-m, kan ställas om från PEF till DNG format.
Råformatsfiler är filer som kommer direkt från sensorn utan att bildbehandling har skett. Råformatsfiler ska ses som ett negativ som måste "framkallas" för att bli användbart, och då kan det framkallas till JPEG eller TIFF eller andra vanliga bildformat som vem som helst kan öppna i sina datorer.
Så, din mjukvara är för gammal för PEF-filer från K-7.
Det du kan göra, om det inte är möjligt för dig att uppgradera din mjukvara, det är att ställa om kameran från PEF till DNG. Då kommer det troligtvis att fungera.